Aukštas spaudimas... Ką valgyti?

2009-11-29

Spaudimas ir taip siekia lubas, o dar reikia sukti galvą dėl to, ką valgysi?! Nuo to spaudimas gali dar pakilti. Todėl nereikia jaudintis, šį galvosūkį mes išspręsime už jus. Net jei jūsų kraujo spaudimo matuoklis rodo 170/110, o svarstyklių rodyklė artėja prie 100 kg padalos (jei jos dar neperkopė), valgyti vis tiek reikia, o ką – sužinosite perskaitę straipsnį. Susimąstyti apie tinkamą mitybą verta ir tiems, kurie neturi didelio antsvorio, bet arterinė hipertenzija – nustatytas faktas.

Vienas šūvis – du zuikiai

Kaip jau turbūt supratote, vienas svarbiausių dalykų, kurių reikia imtis, jei jums nustatyta arterinė hipertenzija, arba aukštas kraujo spaudimas, – mažinti kūno masę arba stebėti, kad ji nedidėtų. Taip, lašinukus ir ant sviesto keptus kepsnius geriausia atiduoti kam nors kitam arba, jei atsisakyti jų per sunku (juk skanu), – mėgautis jais nedideliais kiekiais. „Arterinė hipertenzija paprastai skatina širdies ir kraujagyslių ligų išsivystymą, didina infarkto galimybę, todėl būtina stebėti ir mažinti cholesterolio kiekį kraujyje, t. y. atsisakyti blogųjų riebalų, – perspėja gydytoja dietologė Žana Antonova. – Todėl būtina vengti ant riebalų kepto maisto ir neriebių ir mažai kaloringų maisto produktų“. Tačiau pykti, verkti ar nervintis dėl to neverta (juo labiau kad kraujospūdis ir taip nežemas). Juk labai paprasta: taip jūs nušausite du zuikius – ir savo kraujospūdžiui nepakenksite, ir galėsite mėgautis puikiomis kūno linijomis.
„Jei jums nustatyta arterinė hipertenzija rekomenduojama prižiūrėti, kad svoris nebūtų per didelis – kūno masės indeksas (svoris, padalintas iš ūgio, pakelto kvadratu) turėtų būti ne daugiau kaip 24,9, – teigia Ž. Antonova. – Nes kuo didesnis kūno masės indeksas, tuo didesnė arterinės hipertenzijos ir kitų ligų rizika“.

Žmogaus nepažinsi, kol pūdo druskos kartu nesuvalgysi

Šį posakį reikėtų perfrazuoti kitaip: „Žmogaus nebepažinsi, kai pūdą druskos kartu suvalgysi... Ar atsimenate pasaką, kai karalius bandė išsiaiškinti, kuri duktė jį labiausiai myli? Gale paaiškėjo esą ta, kuri jį mylėjo, kaip pati sakė, „kaip mėsa druską“. Akivaizdu, kad priimdamas sprendimą karalius nesiskundė aukštu kraujospūdžiu. Kitu atveju žinotų, kad druska – pagrindinė aukšto spaudimo priežastis. „Tyrimai rodo, kad druska turi poveikį kraujospūdžio didėjimui, – sako gydytoja dietologė Žana Antonova. – Taip yra todėl, kad dėl druskos susiaurėja kraujagyslės, todėl spaudimas šokteli“. Žinoma, jei nemėgstate prėsko maisto galite ne visiškai atsisakyti druskos, tiesiog labai apriboti jos kiekį. Pasak gydytojos dietologės, geriausia, jei per dieną suvartosite ne daugiau kaip pusantro gramo (maždaug trečdalis arbatinio šaukštelio) druskos. O visus kitus prieskonius, kokius tik norite, galite vartoti be apribojimų. Tik neapgaudinėkite savęs sriubą ar antrą patiekalą gardindami prieskonių mišiniu, kurio pagrindinė sudedamoji dalis – druska, juk taip pakenksite patys sau.

Alkoholiui – griežtas ne

„Alkoholis taip pat kelia kraujospūdį“, – perspėja Ž. Antonova. Pasak jos, maždaug kas dešimtas padidėjusiu kraujospūdžiu besiskundžiantis žmogus arterine hipertenzija susirgo dėl alkoholio vartojimo. „Rekomenduojama vyrui per dieną išgerti ne daugiau nei dvi taures vyno, du bokalus alaus arba penkiasdešimt gramų stipresnio gėrimo, tokio kaip brendis, konjakas ar degtinė, – sako gydytoja dietologė. – Moterims šis kiekis dar mažesnis. Jos turėtų apsiriboti viena taure vyno ar stikline sidro, arba penkiasdešimčia gramų stipresnio gėrimo“. Saldžiaisiais gėrimais, tokiais kaip limonadas, sergant arterine hipertenzija taip pat reikėtų nepiktnaudžiauti. O geriausia, pasak gydytojos Ž. Antonovos, jų apskritai atsisakyti, nes jokios naudos jie neduoda, tik svorį didina. Geriau tokiu atveju rinktis sultis, o geriausia – šviežiai spaustas.

Skubėkime lėtai

Paprastai sakoma, kad sportas – sveikata. Tačiau atsargiau šiuo posakiu vadovautis reiktų tuomet, kai skundžiatės aukštu kraujospūdžiu. Juk didelis fizinis krūvis didina spaudimą. „Jei kraujospūdis pakilęs – tuo metu apskritai geriau nesportuoti. Pirmiausia kraujospūdį reikia sumažinti išgeriant jums išrašytų vaistų“, – perspėja gydytoja dietologė Žana Antonova. Pasak jos, net ir numušus spaudimą reikėtų tinkamai pasirinkti sporto šaką, labiau tinka ne itin aktyvi fizinė veikla, tokia kaip joga, baseinas ir pan. Tokiu atveju ir alkio jausmas nebus toks didelis, kaip aktyviai sportuojant, todėl galėsite laikytis dietos ar tiesiog stebėti, kad per daug neprisivalgytumėte. Tiesa, su dietomis persistengti taip pat nereikėtų. Čia, kaip ir visur reikalingas saikas. Mat alpstantis iš alkio žmogus, be arterinės hipertenzijos, gali įsigyti papildomų problemų. „Geriausia, jei padidėjusiu kraujospūdžiu besiskundžiantis žmogus dėl mitybos pasikonsultuos bent jau su savo šeimos gydytoju, – sako Ž. Antonova. – O jei yra galimybė, – kreipkitės į gydytoją dietologą. Jis gali sudaryti jums tinkamą valgiaraštį“.
Tad valgyti reikia, svarbu žiūrėti, ką ir kiek. O jei ramiai kramtysite sveiką jums tinkamą maistą – ir kraujospūdis taip aukštai nešokinės. Skanaus.

Arterinio kraujo spaudimo ribos

Optimalus: <120/<80 mmHg.
Normalus: <130/<85 mmHg.
Aukštas normalus: 130-139/85-89 mmHg.
I laipsnio AH: 140-159/90-99 mmHg.
II laipsnio AH: 160-179/100-109 mmHg.
III laipsnio AH: >180/>110 mmHg.
Izoliuota sistolinė AH: >140/<90 mmHg (dažnai pasitaiko vyresnio amžiaus žmonėms).
 

Ūla Sauliūnaitė
 
Rašyti komentarą
Captcha
Anekdotai

archyvas

pasveik.ltEspumisanMezymProstamol unoRaniberlLioton 1000