+4
-0
+4
Geriausi patarimai, kaip išvengti dujų kaupimosi žarnyne ir pilvo pūtimo

Dujų kaupimasis žarnyne yra nemalonus fenomenas, sukeliantis diskomfortą ne tik dėl garsų ar kvapų, bet ir dėl galimo pilvo skausmo. Dujų kaupimasis žarnyne vargina beveik kiekvieną iš mūsų, tačiau yra priemonių, kaip jį sumažinti, ypač tinkamai maitinantis ir vartojant maisto papildus.

Dujų kaupimosi žarnyne nereikėtų gėdytis: vidutinis statistinis sveikas žmogus iš žarnyno dujas pašalina iki 15 kartų per parą. Dujos dažnai pasišalina nesukeldamos garso ar kvapo. Tačiau normalus reiškinys tampa problema, kai kartojasi per dažnai, yra nemalonus, sukelia pilvo pūtimą ir skausmą. Prieš kreipiantis į gydytoją ar užsidarant tualete, verta perskaityti toliau pateikiamus paaiškinimus ir patarimus – jie gali būti naudingi.

Kokios yra dujų kaupimosi žarnyne priežastys?

Didžioji iš žarnyno išsiskiriančių dujų dalis yra įprastas oras, atsitiktinai patenkantis į virškinimo sistemą kvėpuojant. Taip atsitinka vienu metu kalbant ir valgant, kramtant gumą, streso situacijose ar kai staiga įkvepiame daug oro. Tarp kitų veiksnių, skatinančių žarnyno dujų susidarymą, minėtinas mažas fizinis aktyvumas, mitybos įpročių pokyčiai, rūkymas, alergija ir netinkamas maisto produktų derinimas.

Maždaug 30 % visos populiacijos su šia problema susiduria kiekvieną dieną, ji blogina gyvenimo kokybę. Dujas taip pat gamina bakterijos, natūraliai esančios žarnyne ir mintančios nesuvirškintais maisto likučiais. Dujų kaupimąsi žarnyne dažnai skatina apdoroti maisto produktai, kurių sudėtyje yra dirbtinių saldiklių, taip pat daug skaidulų turintys produktais, pavyzdžiui, neskaldyti grūdai, ankštinės daržovės, pupelės ir kryžmažiedės daržovės. Nors šie maisto produktai padeda virškinti, jų suvalgius per daug kai kuriems žmonėms žarnyne gali imti kauptis daugiau dujų. Skystuose pieno produktuose, pavyzdžiui, piene ir jogurte, taip pat yra laktozės. Laktozės netoleruojantiems žmonėms jie gali tapti dujų kaupimosi žarnyne priežastimi.

Ar tai pavojinga?

Sveikiems žmonėms daug dujų žarnyne gali susikaupti dėl netinkamos mitybos ar streso. Tačiau jei taip nutinka dažnai ir jaučiate diskomfortą ar skausmą, galite pasitarti su gydytoju ir apsvarstyti galimybę atlikti tyrimą, kuris padės paneigti žarnų ligos, laktozės netoleravimo, Candida grybelių, celiakijos ir dirgliosios žarnos ligos diagnozę.

Ką galite padaryti?

Pirmiausia pasistenkite reguliariai kvėpuoti, kad nenurytumėte daug oro. Nereguliarų kvėpavimą gali lemti stresas ir kalbėjimas valgant. Pagalvokite apie mitybą. Galite sumažinti pieno ir pieno produktų vartojimą (jei esate jiems jautrūs), riboti riebaus maisto, gazuotų gėrimų vartojimą, nekramtyti kramtomosios gumos ir nuryti mažiau oro, atsisakyti dirbtinių saldiklių, kuriuos organizmas prastai virškina. Yra žinoma, kad pupelės sukelia dujų kaupimąsi žarnyne, tačiau šparaginių pupelių sukeliamas poveikis yra mažesnis. Dujų kaupimąsi skatina ir kopūstų (kryžmažiedžių) šeimos daržovės, pavyzdžiui, kopūstai, žiediniai kopūstai ir brokoliai. Jų nereikia visiškai atsisakyti, tačiau jei norite išvengti nemalonaus šalutinio poveikio, rekomenduojama jas valgyti virtas arba prieš ruošiant apibarstyti kmynais, kuminais, ciberžolėmis, muskatais ar cinamonu, taip pat galima ruošti kartu su bulvėmis, kurios sugeria dujas. Kiti dujų kaupimą žarnyne skatinantys maisto produktai yra javai, neskaldyti grūdai ir kai kurie vaisiai – bananai, persikai, džiovintos slyvos ir razinos.

Ką geriausia valgyti?

Ryžiai yra vieninteliai grūdai, nesukeliantys dujų kaupimosi žarnyne. Juos galima derinti su kitu maistu, tačiau net ir šiuo atveju nereikėtų persistengti, nes suvalgytas didelis kiekis ryžių sukelia vidurių užkietėjimą. Iš visų daržovių pankoliai labiausiai rekomenduojami vartoti pasireiškus skrandžio ir virškinimo sutrikimams. Jie žinomi dėl toksinus šalinančių savybių, taip pat kovoja su infekcijomis.

Įvairūs prieskoniai taip pat padeda virškinimo sistemai bei sumažina dujų kiekį žarnyne.

O maisto papildai ir vaistai?

Rinkoje siūloma įvairių dujas absorbuojančių preparatų, pavyzdžiui, anglies tablečių, preparatų su virškinimo fermentais (papainu ar bromelainu), kurie padeda suskaidyti maistą, ir probiotikų papildų, modifikuojančių žarnyne gyvenančių bakterijų populiaciją ir mažinančių žarnyno dujų kiekį. Išbandykite ir nuspręskite, kurie iš jų jums geriausiai tinka. Vartojant anglies tabletes reikia atsižvelgti į tai, kad tablečių medžiaga absorbuoja ne tik dujas, bet ir kitas medžiagas, su kuriomis susiduria keliaudama per žarnyną. Todėl anglies tablečių nerekomenduojama vartoti kartu su kitais vaistais ar papildais. Jei visos šios priemonės nepadeda, kreipkitės į gydytoją.

Kiti patarimai

– Gerai kramtykite: dujų dažnai susidaro dėl prastos angliavandenių absorbcijos. Gerai sukramčius maistą virškinimo procesas prasideda prieš nuryjant maistą. Be to, gerai sukramčius maistą susilpnėja kvapas, atsirandantis dėl žarnyne susikaupusių daug sieros turinčių baltymų.

– Geriau valgyti dažniau, bet mažesniais kiekiais: kai kurie žmonės pastebėjo, kad dujų kiekis žarnyne sumažėjo valgant penkis kartus per dieną mažais kiekiais, o ne daug maisto suvalgant per du ar tris kartus. Be to, žarnyne mažiau dujų susidarys, jei maiste sumažinsite riebalų kiekį.

– Virškinimo sistema yra individuali ir unikali: kiekvienas iš mūsų skirtingai reaguojame į maisto produktus. Įsitikinkite, kad konkretūs minėti maisto produktai jums skatina dujų kaupimąsi žarnyne, ir sumažinkite jų suvartojimą. Situacijai pagerėjus pamėginkite juos derinti mažais kiekiais, atidžiai stebėkite savo organizmą.