+1
-0
+1
Patarimai, esant padidintam skrandžio sulčių rūgštingumui

Šiandieninių maisto produktų cheminių priedų turinys neigiamai veikia sveikatą , o ypač išderina virškinamąjį traktą. Į gastroenterologų priimamąjį plūsta pacientai,  kamuojami skrandžio skausmų.  Gydytojai dažnai įtaria skrandžio rūgštingumo ligą bei nukreipia besiskundžiantįjį tyrimams.

Maisto kelias link skrandžio

Susitraukiant burnos dugno raumenims, liežuvis stumia  maisto kąsnį  gomurio žiočių link. Sutraukiamieji ryklės raumenys  nukreipia kąsnį į stemplę. Maistas iš stemplės patenka į laikiną talpyklą - skrandį. Čia maišomas su skrandyje gaminamomis skrandžio sultimis, išsiskiriančiomis dar  besiruošiant valgyti.

Skrandžio sultyse yra druskos rūgšties (HCH), fermento pepsino. Sulčių rūgštingumas pH turi būti apie 1,0- 1,5. O jei kiekis nėra normoje, mažesnis ar didesnis, kyla virškinimo sutrikimai.

Padidėjęs skrandžio sulčių rūgštingumas

Kilimo  priežastys

Pirmoji padidėjusio skrandžio sulčių rūgštingumo priežastis yra netinkamas maitinimasis, ypač ilgą laiką. Nuolatinis užkandžiavimas, greitas maistas, marinuoti bei rūkyti maisto produktai paspartina druskos rūgšties išsiskyrimą.

Kenksmingi įpročiai - rūkymas ir alkoholis kenkia visam organizmui, tuo pačiu ir virškinimo sistemai.

 "Visos ligos nuo nervų ",- žinoma skambi frazė. Dėl ilgai trunkančio streso skrandyje gaminasi padidintas HCH kiekis.

Kai kurių vaistų vartojimas sutrikdo žarnyno mikroflorą ir pagreitina skrandžio druskos rūgšties išsiskyrimą.

Sutrikęs metabolizmas pasireiškia ne tik su svorio problemomis, bet ir  skrandžio veiklos sutrikimais.

Parazitų veisimasis organizme yra viena iš vidinių organinių priežasčių.

Lėtinės infekcinės ligos.

Nėštumo metas.

Tam tikrų vitaminų, mineralų ir biologiškai svarbių elementų deficitas.

Paveldėjimas.

Padidėjusio skrandžio rūgštingumo požymiai:

  • Daugeliui žmonių pažįstamas labai nemalonus jausmas – rėmens graužimas. Tuo pačiu jaučiamas rūgštus skonis burnoje, gerklės perštėjimas, veržimo ar deginimo jausmas duobutėje po krūtinkauliu. 

Jei jaučiate rėmenį – vadinasi rūgštus skrandžio turinys pateko į stemplę, sukėlė graužimo, deginimo jausmus.  Stemplės apatinėje dalyje yra raukas (sfinkteris), apsaugantis stemplės gleivinę nuo  rūgštaus skrandžio turinio poveikio. Ryjant maistą stemplės raukas trumpam atsipalaiduoja, leisdamas turiniui patekti į skrandį. Sutrikus rauko funkcijai, atsipalaidavimas įvyksta ne laiku, užtrunka ilgiau nei įprastai, sutrinka stemplės apsivalymas nuo į ją patekusio skrandžio turinio, kuris žaloja stemplės gleivinę ir sukelia joje uždegimą.

- Padidinto rūgštingumo iššauktą gastritą lydi skausmas kasos srityje, o pavalgius – rėmuo bei atsirūgimas rūgštimi.

-Kartais tokie jutimai kyla esant tuščiu skrandžiu. Kai jaučiamas skausmas, kuris praeina pavalgius – tai gali būti ženklas, kad per didelis rūgšties kiekis skrandyje pradėjo graužti skrandžio ar dvylikapirštės žarnos gleivinę, dėl ko per laiką gali išsivystyti opos. Be to, didėjant HCl kiekiui skrandyje, susidaro palankios sąlygos daugintis mikroorganizmams, sukeliantiems skrandžio opą.

 -Spazmai pilve, susiję su vidurių užkietėjimu. Gali atsirasti išmatų pokyčių.

-Pykinimas, kartais net vėmimas. Atpylimai rūgščiu turiniu.

-Baltos ar pilkšvos apnašos liežuvio vidurio dalyje.

Išvardintais atvejais būtina kreiptis į gastroenterologą ir pradėti gydytis ( rėmens sukelto skausmo ir (arba) atsirūgimo rūgščiu turiniu malšinimui skiriamos Raniberl plėvele dengtos tabletės.

Sąrašas produktų, kurie padės sumažinti skrandžio sulčių rūgštingumą

Gydantis medikamentinėmis priemonėmis,  kartu būtina keisti maisto racioną.

Produktai, savybės, vartojimo būdas:

1.Arbūzas ir melionas. Puikiai sumažina rūgštingumą ir kovoja su rėmeniu.

2.Daržovės: kopūstai (visų rūšių), bulvės, morkos, cukinijos, moliūgai ir ankštiniai. Žinoma, jos turi būti vartojamos virtos.

3.Vaisiai, ypač verta išskirti obuolius, bananus, avokadus ir persimonus. Jie padeda greitai pašalinti rėmens simptomus.

4.Žalumynai (išskyrus šviežius žalius svogūnus). Ne tik sumažina rūgštingumą, bet ir gerina virškinimo sistemos veiklą.

5.Avižinių dribsnių košė (tinka bet kokia košė) aptraukia kleisteriu skrandžio sieneles ir apsaugo nuo uždegimo.

6.Neriebi mėsa (triušis, vištiena, kalakutiena), žuvis (jūrinė lydeka,  menkė), tačiau tik virta arba kepta orkaitėje.

7.Pienas ir pieno produktai. Bet geriau neriebūs.

8.Medus, cukranendrių cukrus, stevijos arbata ir cikorija.

Esant padidėjusiam skrandžio rūgštingumui,  būtina vengti:

riebių, sūrių ir aštrių maisto patiekalų. Keptų, rūkytų, marinuotų produktų. Būtina jausti saiką valgant juodą duoną, pasirinkti ją vakarykščio kepimo. Nepiktnaudžiauti  konditerijos gaminiais. Atsisakyti kavos. Citrusiniai vaisiai,  česnakas ir svogūnas  yra tabu. Šokoladas taip pat patenka į draudžiamų produktų sąrašą.

Maitinimosi rekomendacijos:

Maistą valgyti dažnai, bet mažomis, kumščio dydžio porcijomis: dieną reikia valgyti ne 3, bet 5 ar net 6 kartus. Jokiu būdu „neprisikimšti“ prieš miegą, palikti 2-3 val. virškinimui. Maistą  kruopščiai sukramtyti.

Be to, valgis turėtų būti lengvai virškinamas.  Dėl to gaminkite garuose ar virkite. Palengvėjus simptomams, galėsite kepti orkaitėje. Maistą rinkitės šiltą - ne karštą, ir ne per daug šaltą. Gerkite kasdien apie 2 litrus vandens. Ir nepamirškite, kad pusryčiai turėtų būti kuo naudingesni,  pietūs- sotesni, o vakarienė- kukli! 

Autorius: Liudmila Varanavičienė