+2
-0
+2
Ar tikrai ryžiai naudingi?

Dauguma pasaulio tautų mėgsta ryžius ir naudoja juos, patiekdami įvairius patiekalus kaip garnyrą ar kaip savarankišką produktą.  Ryžiai skanaujami ir mūsų šalyje, o  vasariniai kepsniai ant laužo - tiesiog neįsivaizduojami be jų!

Kokios yra ryžių naudingos savybės?

Ryžių sudėtyje yra sudėtingų angliavandenių, tai išreiškia, kad energija ilgą laiką patenka į kūno raumenis ir audinius, o tai padeda gerokai sumažinti dienos cukraus ir riebalų kiekį, dėl to ryžius mėgsta dietologai. Ryžiuose yra labai nedaug baltymų, tačiau yra 8 esminės amino rūgštys, kurios dalyvauja naujų ląstelių organizme formavimesi. Be to, nėra glitimo - augalinio baltymo, kuris kai kuriems žmonėms sukelia alergijas. Ryžiai yra puikus kalio šaltinis, todėl jis yra skirtas širdies ir kraujagyslių bei inkstų ligų prevencijai.  B1, B2, B3 ir B6 gausa stiprina nervų sistemą ir prisideda prie maistinių medžiagų transformacijos į energiją. Ryžiai turtingi  lecitinu, aktyvinančiu smegenų veiklą, gama-aminosviesto rūgštimi, stabilizuojančia kraujo spaudimą, oligosacharidu stimuliuojančiu žarnyno veiklą ir šiek tiek kalciu, geležimi, cinku, fosforu ir jodu. Naudingos ryžių savybės vertos dėmesio ir  pagyrimų. Ryžiai naudingi žmonėms:

esant padidėjusiam rūgštingumui;

turint opas ir gastritą;

viduriuojant;

esant sąnarių problemoms;

norintiems numesti svorio.

Yra ir blogų savybių:

Harvardo Visuomenės sveikatos mokyklos ekspertai nustatė, kad dažnas baltų ryžių vartojimas padidina diabeto riziką (kenčia nuo to dauguma moterys). Be to, ryžiai netinka esant ekstremalaus laipsnio nutukimui, polinkiui į vidurių užkietėjimą ar žarnyno dieglius.

Ryžių rūšys

Pagrindinis veiksnys, lemiantis ryžių naudą - grūdų perdirbimo laipsnis: kuo mažiau grūdai apdirbti, tuo labiau  išlikusios maistingosios medžiagos, tuo naudingiau sveikatai.

Ryžiai būna:

-baltieji,

-rudieji,

-laukiniai (juodieji).


Yra du pagrindiniai baltųjų ryžių perdirbimo būdai.

  • Šlifuoti: mažiausiai naudingi: grūdų apdirbimo procese pašalinamas apvalkalas, kuriame yra daugiausia vitaminų ir mikroelementų. Tačiau tokie ryžiai greitai paruošiami ir universalūs, todėl populiariausi Europoje ir Azijoje. Virimo laikas 10-15 minučių
  • Garinti: Garintuose grūduose išsaugoma iki 80% naudingų medžiagų. Ryžiai nesulimpa, išvirus lieka kietoki. Šviesėja nuo gintarinės spalvos iki baltos. Virimo laikas 15-20 minučių

 

Rudųjų ryžių sveikos savybės

Ruda ryžių spalva rodo, kad šio grūdo yra išvalyti tik pelai. Rudieji ryžiai turi daug naudingų savybių, tačiau jie negali būti saugomi ilgą laiką.

Rudų ryžių nauda:

-mažina cholesterolio kiekį  daugybės maistinių skaidulų dėka;

-sugeria UV spindulius, turi antioksidacinių savybių gama-orizanolio dėka;

-mažina trigliceridų - riebalų kiekį kraujo serume;

-pašalina druskų nuosėdas.

Reguliariai maisto racione naudojant ruduosius ryžius, jūs pajausite, kad greičiau užmiegate, geriau išsimiegate, tampate ramesni ir labiau subalansuoti, o jūsų plaukų ir odos būsena pagerėjo.

Laukinių ryžių sveikos savybės

Laukiniai (juodieji) ryžiai - tolimas sukultūrintų ryžių giminaitis. Tai gana brangus ir retas produktas, nes jis retai kur sutinkamas: auga Kinijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, Kanadoje. Derlius nuimamas tik rankomis.

Laukiniai (juodieji) ryžiai yra vertinami dėl didelės maistinės vertės. Ryžių sudėtyje yra:

daug baltymų, 18 aminorūgščių;

folio rūgšties;

vitaminų B grupės ir E;

mineralų (magnis, manganas, cinkas ir fosforas) dideliais kiekiais;

labai reikalingų antioksidantų (antocianinai), stiprinančių arterijų sieneles ir užkertančių kelią DNR nykimui, mažinančių vėžio riziką. Būtent  antocianinai ryžiams suteikia juodą spalvą. Juodieji ryžiai atstato moters organizmą po gimdymo,  naudingi esant anemijai ir padeda išvengti plaukų slinkimo.

Jie turi labai kietą odelę, todėl prieš verdant  reikia mirkyti kelias valandas vandenyje, tada virti 30-40 minučių. Nuo neatmenamų laikų kinų medicina naudojo juodus ryžius, esant sumažėjusiam antinksčių aktyvumui, nusilpus regėjimui, sutrikus skrandžio veiklai,  gresiant impotencijai. "Ilgaamžiškumo ryžiai" ir "besimaitinantys krauju“ minimi senovės Kinijos traktatuose. Be išvardintų pagyrų, ryžiai  puikiai derinami su skirtingais produktais - mėsa, žuvimi, daržovėmis ir net vaisiais! Tad skanaus!

Parengė: L.Varanavičienė

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė