+7
-0
+7
Dirbate ofise?Jūsų gyvenimą gali apkartinti

Ilgą laiką buvo manoma, kad varikozė dažnai vystosi žmonėms, dėl  profesijos priverstiems ilgai stovėti ar atlikti sunkų fizinį darbą. Dabar iškyla ir kita priežastis – hipodinamija (nuo nejudrumo sumažėjusi raumenų jėga). Šiuolaikinis miesto gyventojas daugiausiai laiko praleidžia sėdėdamas: biure prie kompiuterio, namuose per televizoriaus. Greitas gyvenimo tempas verčia ne vaikščioti, bet važiuoti  automobiliu ar autobusu. Bet kuo ilgiau jūs sėdite, tuo blogiau jaučiasi jūsų venos (kraujagyslės, kuriomis kraujas grįžta į širdį). Kartu su osteochondroze ir nutukimu varikozė yra viena iš trijų dažniausiai pasitaikančių biuro darbuotojų ligų.

Kodėl nesveika ilgai sėdėti?

Veninis kraujas juda aukštyn daugiausia dėl kojų raumenų darbo. Trumpėdami ėjimo metu, raumenys suspaudžia venas ir pumpuoja kraują širdies link. Taigi, veninė cirkuliacija gerėja. Atvirkštinei kraujo srovei trukdo venų vožtuvai. Esant sėdimam darbui, kojų raumenys praktiškai nedirba ir kraujo pumpavimas nevyksta. Taigi didėja  kraujo sąstingio rizika venose, o tuo pačiu varikozės  arba lėtinio venų nepakankamumo rizika.

Visi šie procesai ypač sustiprėja tiems, kurie mėgsta sėdėti vieną  koją užsikėlę ant kitos. Šioje pozicijoje užspaudžiamos  kraujagyslės ir veninė kojų kraujotaka sutrikdoma. Dėl šios priežasties kraujagyslių sienelės išsiplečia  ir praranda elastingumą. Moterims  apkrova  venose išauga dėl aukštakulnių batelių dėvėjimo.  Todėl biuro darbuotojos dažnai skundžiasi tokiais požymiais kaip tinimas ir kojų nuovargis, ypač vakare. Tai yra pirmieji venų problemų signalai.

Ligos požymiai

Pradinėje ligos stadijoje beveik nėra skausmingų simptomų. Ankstyvieji požymiai yra sunkumas, nuovargis ir nedidelis kojų patinimas, ypač vakare, praeinantis po nakties miego. Vėliau atsiranda skausmas ir naktiniai spazmai. Palaipsniui kojų venos deformuojasi stipriau, nenatūraliai išsiplečia po oda. Nesigydant gresia tokios komplikacijos kaip trombozė, trofinės opos ir tromboflebitas, kurios apsunkina ligos eigą ir mažina gyvenimo kokybę.

Kaip padėti kojoms?

Sportas

Tarp nefarmakologinių venų varikozinio išsiplėtimo profilaktikos metodų efektyviausias yra ritminio sporto naudojimas. Bėgimas, plaukimas, vaikščiojimas padeda išlaikyti tonuse ne tik raumenis, bet ir kraujagysles. Ir kuo aktyviau dirba blauzdos raumenys, tuo lengviau kraujas pumpuojamas venose. Ritminiai blauzdos raumenų susitraukimai palengvina veninio kraujo grįžimą iš apatinių galūnių į širdį. Labiausiai naudinga plaukti. Kūnas yra atsipalaidavimo būsenoje, o šalto vandens slėgis taip pat tonizuoja venas.

Esant varikozei, net ankstyvoje stadijoje, nerekomenduojama sportuoti su sunkiomis apkrovomis. Negalima pritūpti su svoriu, atlikti pratimus treniruokliais su viršutine trauka. Apskritai galite kilnoti ne daugiau kaip 5 kg svorio. Esant venų išsiplėtimui,  nepatartina netgi šokinėti. Net darbo metu būtina mankštinti kojas. Penkių minučių apkrova vertingesė, nei valanda fitneso po 6-8 valandų sėdimo darbo. Atlikite kojoms  gimnastiką: vartykite koją nuo  piršto iki kulno ir atgal, įtempkite ir atpalaiduokite blauzdos raumenis. Pamirškite  liftą, kopimas laiptais yra labai naudingas.

Profilaktikai labai svarbus yra heparino gelis. Lioton 1000 nesukelia alergijos, gerai įsigeria į odą ir gerina odos kraujotaką. Kadangi jis dar ir vėsina, pašalina diskomfortą, kurį žmogus jaučia sutrikusios mikrocirkuliacijos srityse. Heparinas mažina kraujo krešėjimą, todėl apsaugo kapiliarus ir smulkiąsias kraujagysles nuo trombozės, kuri gali išsivystyti ilgai sėdint ar stovint.

Laisvalaikis

  1. Po dienos darbų pravartu pagulėti ar sėdėti iškeltomis kojomis.
  2. Nepiktnaudžiaukite saule. Pernelyg didelė insoliacija (ultravioletinių spindulių įtaka) sumažina audinių ir venų sienelių elastingumą.
  3. Ramybės, tiktai ramybės. Siekiant sustiprinti kraujagyslių sieneles, būtina sumažinti streso riziką. Didelis cholesterolio kiekis kraujyje tampa dar pavojingesnis kartu su pagrindiniu streso hormonu - adrenalinu.

Mityba

  1. Svarbi kraujagyslių sienelių stiprinimo priemonė yra subalansuota mityba. Lėkštėje turi būti vaisių ir daržovių įvairovė: juodųjų serbentų, aronijos, citrusinių , baklažanų, burokėlių. Pavyzdžiui, citrusiniai vaisiai - vitamino C (askorbo rūgštis) ir vitamino P (rutino) šaltinis. Jų dėka stiprinamos kraujagyslių sienelės.
  2. Gyvulinius riebalus maksimaliai pakeiskite įvairiais augaliniais aliejais. Vietoje sviesto naudokite alyvuogių aliejų. Visuose natūraliuose augaliniuose aliejuose yra rūgščių, kurios pagerina kraujotaką. Pirmenybę teikite troškintiems, virtiems patiekalams. Puikus pasirinkimas – paukštiena  ar žuvis, bet ne kiauliena. Taip pat rekomenduojama grikių košė. Rūkytą dešrą ir sūrį  išbraukite iš raciono. 

Parengė: L.Varanavičienė