+1
-0
+1
Ką daryti, jei nuolat jaučiate nuovargį

Nuovargis – normalus reiškinys, gamtos žmogui duodamas signalas, kad laikas pailsėti, atgauti jėgas. Žmogaus organizmas taip sutvertas, kad aktyvią veiklą reguliariai turi keisti poilsis, atsipalaidavimas, miegas, kurio metu atgauname jėgas. Tuomet nauja diena prasideda kupina energijos bei pasiryžimo versti kalnus. Deja ne visada jaučiatės taip gerai, kaip norėtumėte.  Ką daryti, jei girdėdami kalbas apie pasaulį apėmusią energetinę krizę, pradedate galvoti apie savo savijautą, kurią apibūdinate posakiu “nusėdo baterijos”? Kaip jas “pakrauti”?


Gal padės keletas patarimų.

1. Sulėtinkite tempą. Jei visą dieną lekiate, nieko keisto, kad galų gale nuovargis jus išverčia iš kojų. Mažinkite apsukas. Darykite arbatos pertraukėles. Ilsėkitės per pietų pertrauką. Paprasčiausiai laikas nuo laiko  pasiražykite. Vietoj to, kad nusiųstumėte elektroninį laišką kolegai į kitą kabinetą, tiesiog nueikite pas jį.

2. Nesistengite aprėpti visko ir įtikti visiems. Dažnai žmogus silpsta dėl to, kad galvoja: "Man reikia tiek daug padaryti, jog nebežinau, nuo ko pradėti." Būkite išrankus. Nusistatykite prioritetus. Sudarykite sąrašus. Nustatę prioritetus ir pagal sąrašą stebėdami savo pažangą, puikiai orientuositės ir būsite energingesni.

3. Gerai išsimiegokite. Daugumai žmonių reikia 6 — 8 miego valandų. Nuovargis. Tačiau negalima nieko padauginti, netgi miego. Jeigu persimiegojote, visą dieną vaikščiosite kaip apdujęs.  Kai kuriuos žmones labai atgaivina trumpas (20 minučių) pogulis dienos metu.

4. Sumažinkite stresą ir įtampą, nes jie ryte ryja jūsų energiją. Psichiatrai sako, kad beveik visais atvejais sėdimą darbą dirbantys žmonės jaučiasi pavargę dėl emocinių priežasčių.

Tokie jausmai kaip nuobodulys, nerimas, susirūpinimas labai vargina, nes sukuria organizme nervinę įtampą. Pažįstamas jausmas: nerimas ar pyktis atrodo koncentruojasi kažkur skrandyje? Emocijų sukurta įtampa persmelkia visą kūną ir susitelkia tam tikruose organuose, sukeldami fizinį nuovargį. Nešvaistykite energijos tokiems stipriems jausmams kaip pyktis. Panaudokite energiją darbui ir gerai formai palaikyti. Apgalvokite, kaip sumažinti įtampą ir stresą ir išmokite atsipalaiduoti.

Padarykite eksperimentą: patikrinkite savo kūno būseną šiuo metu, kai skaitote šį straipsnį. Ar esate pasilenkęs link monitoriaus, skaitydamas šį sakinį? Ar akys įtemptos? Ar įtemptas sprandas? O pečiai? Gali būti, kad kaip tik šiuo metu nervus ir raumenis laikote įtemptus. Štai dėl ko taip pavargstate - jūs eikvojate energiją, nes nemokate atsipalaiduoti. Kūno įtampa diena po dienos tampa viso gyvenimo įpročiu. Gera žinia yra ta, kad įpročius galima keisti.

Yra daug atsipalaidavimo būdų.Daugeliui žmonių tinka meditacija, kuri sumažina nuovargį ir "pakrauna baterijas".

5. Gerai maitinkitės. Nuo to, ką valgote, labai priklauso jūsų energijos lygis. Jeigu suvalgysite daugiau kalorijų dienos pradžioje, tai duos jums daugiau "kuro". Bet reikia būti išrankiam. Pavyzdžiui, angliavandeniai sudega greitai. Antra vertus, riebalai sudega lėtai, o tai reiškia: jie lėtina jūsų tempą. Ypač  blogas įprotis, vedantis prie energijos “duobės” yra nepusryčiauti.  Atminkite, trys gerų pusryčių komponentai yra angliavandeniai, baltymai ir riebalai, pavyzdžiui košė (sudėtinis angliavandenis) su pienu (baltymai). Venkite daug angliavandenių, susijungusių su paprastu cukrumi (spurga, apibarstyta cukrumi): galite kaip reikiant nereaktyvuoti savo insulino, ir cukraus kiekis kraujuje sumažės.

Nevalgykite gausiai ir riebiai vidury dienos. Pernelyg riebus maistas užkemša visą sistemą, po skanių pietų jaučiatės fiziškai pavargęs ir apsunkęs, sunkiai prisiverčiantis dirbti.

6. Mokėkite pasakyti  "ne!" Išmokite perduoti įgaliojimu. Jeigu per daug pareigų ir įsipareigojimų jus vargina, išmokite pasakyti: "Aš nedirbsiu šiame komitete". Taip pat ir šeimoje: mamos turėtų atminti, kad jos nėra savo paauglių vaikų tarnaitės, vykdančios visu jų norus. Jūs turite teisę skirti laiko vien tik sau, turite teisę nebendrauti.

7. Mankštinkitės. Atrodo keista, kaip galima jaustis tokiu pavargusiu, jei visą dieną beveik nejudate, o tik sėdite? Į darbą dažniausiai važiuojate sėdėdami, dirbate prie darbo stalo sėdėdami, parvažiuojate sėdėdami, tada atsisėdate pavalgyti, o paskui ilsitės sėdėdami prieš televizorių.

Nuolatinis nuovargis gali uždaryti jus užburtame rate: kai jaučiatės pavargęs, vengiate fizinio aktyvumo. Taip prarandate fizinę formą, ir bet koks fizinių pastangų reikalaujantis užsiėmimas jus išvargina.

Tačiau net labai pavargę žmonės, jei prisiverčia pasivaikščioti, po to jaučiasi daug energingesni. Kaip keistai beskambėtų, tačiau kartais kad įgytume energijos, turime išeikvoti energijos.Reguliariems pasivaikščiojimas neblogai motyvuoja būtinybė pavedžioti šunį.

8. Areštuokite energijos vagis. Ar tai būtų darbo problema, ar nesantaika šeimoje, jums būtina tai išspręsti.O jeigu šiuo metu problemos negalite išspręsti, tai bent jau pailsėkite nuo situacijos.

Beje, ar žinote, kad vienas iš labiausiai paplitusių energijos vagių yra televizorius? Jis tiesiog nugramzdina žmogų į letargą.

9. Ieškokite motyvacijos. Kur eina protas, ten eina ir kūnas. Ar žinote, kad jūsų mintys gali būti glaudžiai susijusios su tuo, koks jūsų nuovargio laipsnis ? Turėkite tikslą. Nuovargis. Ieškokite motyvacijos. Be jos sunku ką nors padaryti. Beveik neįmanoma atlikti užduotį, kuriai reikia didžiulės energijos, jeigu jums tai ne prie širdies.

10. Nepiktnaudžiaukite kofeinu ir kitais energostimuliatoriais. 1 — 2 puodeliai kavos gali jums rytais suteikti energijos,bet čia paprastai ir baigiasi jos teigiamas poveikis. Nuolat save žvalinant kava, galima pasiekti “amerikietiškų kalnelių” efektą – po trumpo energijos pakilimo išgėrus puoduką kavos, seka kritimas žemyn. Tokį poveikį daro ne tik kava, bet ir šokoladas, arbata, energetiniai gėrimai.

Jeigu nuovargis jus lydi nuolat, kreipkitės į specialistus, nes tokią būseną gali sukelti vidaus infekcija, prastas virškinimas, tulžies ar kepenų uždegimas.  Nusilpimas taip pat yra daugelio kitų susirgimų simptomas, pavyzdžiui, hepatito, mononukleozės, skydliaukės ir vėžio. Jei nuovargį sukėlė viduje tūnančios problemos, nei geras miegas, nei papildai, nei pasivaikščiojimas gryname ore nepadės.