+1
-0
+1
Virškinimo sutrikimai, galvos skausmas, dusulys, ruplės ant odos - tai tik keletas simptomų, kuriuos patiria žmonės, suvalgę tam tikrų maisto produktų, kurių jų organizmas netoleruoja.
Simptomai yra panašūs į alergijos, tačiau organizme vyksta kitokie procesai. Priešingai nei alergijos atveju, čia nedalyvauja imuninė sistema, tiesiog organizmui trūksta tam tikrų maisto komponentų virškinimui reikalingų fermentų arba jų gaminama per mažai. Diagnozės pagrindas - išsamus pokalbis su gydytoju ir įvairūs testai. Priklausomai nuo to, ar didelis yra fermentų trūkumas, tenka daugiau ar mažiau atsisakyti netoleruojamo maisto. Laimė, mažais kiekiais jo galima valgyti ir toliau.
 

Fruktozės netoleravimas

Šiandien kas trečias žmogus bent retkarčiais viduriuoja ar patiria kitokių virškinimo sutrikimų būtent dėl fruktozės. Priežastis yra pernelyg didelis suvartojamo cukraus kiekis. Fruktozės yra ne tik daugelyje vaisių ir kai kuriose daržovėse, meduje, sultyse arba saldumynuose, bet ir daugybėje gatavų gaminių. “Tikrojo” netoleravimo atveju cukraus reikia griežtai vengti. Kad gautumėte pakankamai vitaminų, valgykite daugiau grūdų ir daržovių, kuriose nėra fruktozės. 

Laktozės netoleravimas
Iki 15 proc. žmonių netoleruoja pieno. Dėl to yra kaltas laktazės trūkumas - šis fermentas yra būtinas, kad organizmas galėtų virškinti pieno cukrų (laktozę). Kai fermento yra per mažai, laktozę žarnyne perdirba bakterijos, ir dėl to gali pradėti skaudėti pilvą, pūsti vidurius, prasidėti viduriavimas. Laktozės yra karvės piene, saldumynuose, net dešroje, žuvies konservuose ir vaistuose. Tačiau nuo mažų laktozės kiekių sunegaluojama retai, jogurtas, rūgpienis ir sūris paprastai yra virškinami gerai.

Gliuteno netoleravimas
Vis daugiau žmonių netoleruoja javuose esančio baltymo gliuteno. Kraštutinė gliuteno netoleravimo forma yra celiakija, kuria sergant pažeidžiama plonosios žarnos gleivinė, ir žarnynas neperdirba vitaminų, mineralinių medžiagų, angliavandenių ir riebalų, arba perdirba tik iš dalies. Liga gali pasireikšti smarkiu viduriavimu, svorio mažėjimu, mažakraujyste, plaukų slinkimu, edemomis ir net žarnyno augliais. Ypač pavojingi yra kviečiai, rugiai, miežiai, avižos. Sergant celiakija pavojingų produktų būtina griežtai vengti, ir ne tik paūmėjus ligai, bet ir tada, kai simptomai nepasireiškia. Ryžiai, grikiai, kukurūzai, soros, soja yra nepavojingi. 

Histamino netoleravimas
Histaminas yra natūrali baltyminė medžiaga, dalyvaujanti daugelyje imuninės sistemos gynybinių reakcijų. Vienam procentui gyventojų jis sukelia netoleravimo reakcijas, pavyzdžiui, galvos skausmą, šleikštulį, niežulį, odos bėrimą, virškinimo ir kvėpavimo sutrikimus, tachikardiją arba kraujospūdžio kritimą. Reakcija pasireiškia tuoj po valgio. Priežastis - išsivystęs fermento DAO trūkumas, dažnai atsirandantis dėl kitų medžiagų netoleravimo.
Histamino daugiausia būna ilgai brandintuose maisto produktuose, bet ne vien juose. Tarkime, jo yra kietuose sūriuose, saliamyje, kumpyje, rūkytoje žuvyje, vyne (ypač raudonajame), šampane, šokolade, špinatuose, raugintuose kopūstuose ir pomidoruose. Alkoholis ir tam tikri vaistai kaip aspirinas gali slopinti fermento DAO aktyvumą ir sukelti negalavimus. Atsisakyti “histamininio” maisto ne visada yra paprasta.
 
iMed
Kai maistas sargdina