+3
-0
+3
Kai skanus sumuštinis tampa virškinimo sutrikimų priežastimi

Vasarą vis mažiau lieka laiko, kurį norėtume praleisti virtuvėje, prie puodų. Todėl labai dažnai alkiui numalšinti griebiame tai, kas po ranka – sumuštinį ar kokį kitą patiekalą, kuris nereikalauja ilgo paruošimo, tačiau tokie greiti užkandžiai, patiekalai greitai mums praneša apie save – organizmas į tokį suvalgytą maistą sureaguoja - prasideda virškinimo sutrikimai...

 

Nuo ko viskas prasidėjo

Tikriausiai nenustebsite sužinoję, jog sumuštinio kilmės šalis  - Didžioji Britanija. Būtent britas, Sandvičo grafas Johnas Montague 1762 m. vieną naktį belošdamas paprašė virėjo jam paruošti užkandį, kuris būtų sotus ir netrukdytų lošti toliau. Virėjas nuėjo į virtuvę, apsižvalgė kas joje yra ir nutarė aristokratui pateikti du skrebučius su viduje įdėtais pjaustytos mėsos gabalėliais. J.Mantague gavęs tokį užkandį jį suvalgęs buvo labai patenkintas: tokiam užkandžiui suvalgyti nereikėjo įrankių, vadinasi, abi jo rankos buvo laisvos lošti. Taigi, šį užkandį išgarsino iš Sandvičo (išvertus iš angl. „sandwich“ reiškia „sumuštinis“)  grafystės kilęs aristokratas. Sumuštinio receptas plačiai paplito po pasaulį, atsirado naujos sumuštinio valgymo tradicijos. Pavyzdžiui, ar žinojote, jog būtent danai, o ne aristokratiškieji britai savo vieną iš nacionalinių patiekalų – sumuštinį valgo išskirtinai su peiliu ir šakute?

Kai skanus sumuštinis tampa virškinimo sutrikimų priežastimi

 Johnas Montague, (nuotrauka iš wikipedijos)

Sumuštinio ingredientai – kodėl jų kartais netoleruoja mūsų organizmas?

Jei namui pastatyti reikia plytų, cemento, tai lietuviškam sumuštiniui paruošti reikia sviesto ir duonos. Tiesa, dar dešros arba sūrio – kiekvienam pagal skonį. Kaip bebūtų, visi šie ingredientai yra gan sunkiai virškinami, tad kiekvieną iš jų verta aptarti atskirai.

Duona. Pats blogiausias pasirinkimas yra sumuštinius gaminti su balta duona – batonu. Mitybos specialistų teigimu, toks maisto produktas – tai tik „tuščios“ kalorijos, be to, padauginus baltos duonos gali prasidėti pilvo pūtimas, rėmuo. Geriausia vietoj baltos duonos rinktis juodą be priedų duoną, kuri yra daug sveikesnė ir naudingesnė Jūsų organimzui.

Sviestas. Tai itin kaloringas maisto produktas, tačiau jį naudoti yra daug geriau, ne, pavyzdžiui, margariną. Svieste yra gausu sočiųjų riebalų, kurie didina gerojo cholesterolio kiekį žmogaus organizme. Jei laikotės dietos ir norite išvengti šio itin kaloringo maisto produkto, tuomet sviestą pakeisti žemės riešutų sviestu ir pasidaryti popžvaigždės Elvio Preslio taip mėgstamą sumuštinį – duonos riekes sutepti žemės riešutų sviestu, o į vidų įdėti banano griežinėlius arba sutrinto banano tyrę. Ir sveika, ir skanu!

Mėsa. Jei negalite atsispirti mėsos gabalėliui ant sumuštinio, pasistenkite, jog tas gabalėlis būtų liesa mėsa, pavyzdžiui, vištiena – ji lengvai virškinama. Virškinimo sutrikimai dažnai atsiranda suvalgius avienos, kuri yra sunkiai virškinama.

Sūris. Nuo lietuvių taip mėgstamo fermentinio sūrio gali padidėti skrandžio rūgštingumas, atsirasti rėmuo. Norint išvengti padidėjusio skrandžio rūgštingumo reikėtų fermentinį sūrį iškeisti į varškės.

 

Karštą vasaros dieną sumuštinį pakeiskite kitais užkandžiais

Atėjus įvairioms šventėms skubame ruošti vaišių stalą, kuris labai dažnai būna nukrautas pačiais įvairiausiais patiekalais, o vieno kąsnio sumuštinukai būna bene greičiausiai „sunaikinamas“ patiekalas. Šis, prancūzų sumanytas užkandis, patraukia žmonių akis dėl to, atrodo puošniai. Akys nori, bet skrandis suvalgęs gali siųsti signalus, jog toks užkandis jam ne itin patiko.

Kodėl? Dėl to, jog tokių sumuštinukų sudedamosios dalys kartais būna sunkiai virškinami maisto produktai: duona, mėsa, ikrai...Dėl to tokius vieno kąsnio sumuštinukus švenčių metu drąsiai pakeiskite kitais, sveikesniais užkandžiais, pavyzdžiui, vaisių vėrinukais arba vieno kąsnio daržovių sumuštinukais.

Juos pasiruošti išties labai paprasta – paimkite šviežią agurką, jį supjaustykite griežinėliais, o ant agurko viršaus užtepkite avokado, uždėkite juostelėmis supjaustytas paprikas – štai Jums sveikas ir gražus patiekalas. Be to, dabar vasara, tad kam savo skrandį apkrauti sunkiai virškinamais maisto produktais?

Pasaulio nepakeisi, tačiau gali pakeisti save. Žmonės kaip valgė, taip ir valgys sumuštinius, tačiau sąmoningai supratus, jog jie mūsų organizmui neduoda daug naudos (karštą vasarą netgi gali dar labiau pakenkti), galime jau dabar pradėti keisti savo įpročius ir vietoj sunkiai virškinamo sumuštinio rinktis lengvus vaisių ar daržovių užkandžius!

L.Rimgailė

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė