+5
-0
+5
Kaip padėti savo stuburui?

Greitas gyvenimo tempas,  aštuonių valandų darbo diena sėdint, pasyvus laisvalaikis sukelia nemažai sveikatos bėdų. Viena iš jų - nugaros skausmas. Jei anksčiau nugaros skausmais skundėsi vyresni žmonės,  tai paskutiniu metu šie skausmai „jaunėja“. Nugaros negalavimai paliečia ir paauglius. Tai signalas, kad kažką darome ne taip, vadinasi, reikia keisti gyvenimo būdą.

Žmogaus kaulų ir raumenų sistema nepritaikyta ilgam darbui sėdint, stovint. Gulinčioje padėtyje apkrova stuburui yra mažiausia, stovint apkrova padidėja 4 kartus, o pasilenkus ar sėdint -  6 kartus. Jei nugaros ir pilvo raumenys silpni, o apkrovos stuburui didelės, prasideda stuburo struktūriniai pakitimai, galimas nugaros skausmas.

Padėdamas savo stuburui nepervargti ir nesusirgti, žmogus privalo išmokti taisyklingai sėdėti, stovėti, gulėti, kelti daiktus, dirbti kasdieninius darbus, prisitaikyti prie ilgo būvimo nepatogiose pozose. Žmogaus stovėjimas, sėdėjimas, ėjimas formuoja taisyklingą laikyseną. Netinkama kasdieninė laikysena  iškreipia stuburą, pakeičia stuburo fiziologinius linkius, mažina raumenų tonusą, formuoja raumenų disbalansą, neigiamai veikia vidaus organų darbui.

Ilgą gyvenimo dalį žmogus praleidžia miegodamas. Todėl gulėjimo poza turi būti komfortabili stuburui. Ypač svarbus yra kokybiškas lovos čiužinys. Pagalvė - reikiamo aukščio, kad kaklo slanksteliai būtų vienoje linijoje su stuburu. Sveikiausia stuburui miegas ant šono. Prabudus patartina pasirąžyti, pasitampyti.

Darbas, kurio metu reikia sunkiai kelti daiktus, stumti ar traukti, ypač susijęs su sukamaisiais judesiais  gali sukelti mikrotraumas ir nugaros skausmą. Svarbiausia, ne kiek, o kaip keliate svorį,-  moko gydytojai. Atsistokite tiesiai priešais nešulį. Pritūpkite, išlaikydami tiesią nugarą ir pakeltą galvą. Stokitės ir visą krūvį palikite kojoms ir rankoms. Nesukiokite ir nelankstykite juosmens, nes taip galite pakenkti stuburui. Žinoma, kelti per sunkių svorių niekam nerekomenduojama.

Dvidešimt pirmo amžiaus buities technika išlaisvina žmogų  dirbant kasdieninius darbus. Siurblys pats sau vienas išsiurbia dulkėtus kampus. Skalbimo mašina pati žino, kokį režimą parinkti . Šaldytuvas užsako maistą. Išmaniosios orkaitės yra beveik robotai, kepantys savarankiškai. Išmaniosios namų šildymo sistemos įjungia šildymo prietaisus, davus komandą telefonu. Statomi ištisi protingi namai.  Šiuo klausimu galima stuburą, o ir patį save lepinti , jei tik piniginė leidžia.

Kūnui prisitaikyti prie ilgo būvimo nepatogiose pozose yra sunku. Kaip pavyzdį galima paminėti ilgą sėdėjimą tolimų kelionių metu. Prasideda raumenų sąstingis, kraujotakos sutrikimai. Juos lydi eilė negalavimų: nugaros skausmas, tinsta kojos, virškinimo sutrikimai, galvos skausmas. Kad išvengti nemalonių simptomų, pirmiausia reikia nuolat stiprinti kūno raumenis. Stiprūs nugaros ir pilvo raumenys bus stuburo „šarvai“, prilaikantys nuo perkrovos sėdint. Be to, kelionės metu reikia kontroliuoti sėdėjimo padėtį, kad kūnas nebūtų sukumpęs. Sėdynės atlošas- patogus remtis visa nugara ir kaklu. Automobilyje periodiškai reikia pramankštinti kūną nesudėtingais, bet naudingais pratimais. Važiavimo metu daryti sustojimo pertraukėles, kurių metu mankštinti nutirpusias kūno vietas, atstatant jose kraujotaką.

Jei, nepaisant visų atsargumo priemonių įsimetė nugaros skausmas, reikia imtis pirmos pagalbos priemonių:

1) Šiltos vonios ar įtrinimo vietiškai su šildančiu tepalu,


2) NVNU (geriausiai išgerti greitai veikiančių priešuždegiminių vaistų nuo skausmo, pavyzdžiui, Dolmen). 2015 metų pabaigoje JAMA tarptautiniame žurnale paskelbti tyrimo apie nugaros skausmo gydymą rezultatai. Nustatyta, kad gydymas skiriant vien nesteroidinį vaistą nuo uždegimo (NVNU) yra tiek pat efektyvus, kiek kombinuotas gydymas: NVNU kartu su papildomu vaistu (raumenis atpalaiduojančiu ar opioidiniu analgetiku). Todėl daroma išvada, kad nėra prasmės  skirti papildomų vaistų ūmaus nugaros skausmo metu, užtenka vien NVNU,


3) Gero poilsio – gerai išsimiegoti ir porą dienų vengti didesnio fizinio krūvio.

Parengė: L.Varanavičienė