Kaip suvaldyti cholesterolio kiekį kraujyje?

Kaip suvaldyti cholesterolio kiekį kraujyje?

 

                Kai cholesterolio kiekis kraujyje būna per aukštas ir jo perteklius nusėda arterijų sienelėse, sumažindamas kraujo pralaidumą, iškyla rimtas pavojus susirgti sunkiomis kraujagyslių ir širdies ligomis. Užsikimšus kraujagyslėms dažniausiai susergama stenokardija, iškyla stipri infarkto grėsmė.

              Apie cholesterolį, cholesterolio kiekį kraujyje ar jo perteklių galime išgirsti kasdien, tačiau, kad ne klaidingai, o taisyklingai padėtume sau, reikėtų žinoti ir tam tikrą būtiną informaciją.

              Visų pirmiausia, reikėtų žinoti, jog cholesterolis yra kelių rūšių ir ne visos jos yra kenksmingos. Ne visas jis gaunamas ir iš aplinkos, dalį jo gaminasi pats organizmas ir jis būtinas atliekant nervų izoliaciją, naujų ląstelių, hormonų gamybiniuose procesuose. Kenksmingas yra tik jo perteklius.

               Cholesterolis skirstomas į keturias į rūšis: maistinis, seruminis, DTL ir MTL.

 

  • Maistinės kilmės cholesterolis gaunamas iš gyvūlinės kilmės produktų. Pavyzdžiui viename kiaušinyje jo yra net apie 275 mg, o rekomenduojama paros norma 300mg. Vaisiuose, daržovėse šios kilmės cholesterolio nėra.
  • Seruminį cholesterolį su specialiais matavimo aparatais atliekant testus gali nustatyti tik gydytojai. Jo kiekis kraujyje negali viršyti 200mg.
  • Didelio tankio lipoproteino cholesterolis (DTL) yra seruminio cholesterolio atmaina. Kuo jo kiekis didesnis, tuo geriau, nes ši cholesterolio rūšis priešingai nei kitos rūšys, valo arterijas.
  • Mažo tankio lipoproteino cholesterolis (MTL), tai, tarsi, kaip labai dažnai medikai vadina, piktasis  DTL  brolis dvynys. Jei DTL  valo arterijas – MTL jas labai greitai užkemša, todėl jo kiekis kraujyje nuolatos turi būti kuo mažesnis.

 

Kaip sumažinti seruminio cholesterolio kiekį kraujyje?

 

               Mokslininkai jau seniai pastebėjo, jog vienas pagrindinių cholesterolio kiekio padidėjimą nulemiančių veiksnių yra per didelė kūno masė. Priaugus puse kilogramo cholesterolio kiekis pakyla net per dvi padalas, todėl jei turite problemų su cholesterolio kiekiu, būtinai atsikratykite antsvorio.

               Nusprendę atsikratyti antsvorio – nedarykite to per daug drąstiškai. Du trečdalius visų kalorijų turėtumėte gauti valgydami vaisus, daržoves, negrūstus grūdus, įvairias košes, o vieną likusį trečdalį - iš pieno ir mėsos produktų.

               Organizme besikaupiančio cholesterolio kiekį nulemia trys pagrindinės riebalų rūšys: sotieji riebalai, kurie cholesterolio kiekį kraujyje didina, polisotieji riebalai, kurie cholesterolio kiekį kraujyje sumažina ir dietinis cholesterolis, kuris cholesterolio kiekį nors ir padidina, tačiau gerokai mažiau nei sotieji riebalai.

               Akivaizdu, jog didžiausią žalą organizmui sukelia sotieji riebalai, todėl reikėtų pasistengti atsisakyti šių riebalų turinčių produktų. Labiausiai kenkia mėsa, pieno produktai kaip sūris, sviestas, rafinuoti aliejai, venkite valgyti ir daug kiaušinių. Jei juos labai mėgstate suvalgykite ne daugiau kaip tris per savaitę, o dar geriau, kad nevaržydami savęs valgytumėte jų tiek kiek norite, bet atsisakytumėte jų trynių, nes visas kenksmingasis cholesterinas yra būtent juose.

              Norint sumažinti cholesterolio kiekį, labai patariama valgyti kuo daugiau žuvies, liesų pieno produktų, vištienos, avižų sėlenų, įvairiausių vaisių. Tiek avižų sėlenos, tiek vaisiai turi savyje sukaupę daug pektinų, kurie aktyviai mažina cholesterolio kiekį. Jei daktarai, konstatavo, kad Jūsų cholesterolio kiekis itin aukštas, tikrai nesuklysite imdamiesi griežtos ir drąstiškos vaisių dietos. Valgykite juos tiek pusryčiams, tiek pietums, tiek vakarienei ir jau po kelių dienų pamatysite rezultatus.

              Dar viena labai vertinga priemone yra laikomos pupos, kiek mažiau bet taip efektyvios yra ir kitos ankštinės daržovės. Ankštiniuose augaluose taip pat yra daug vandenyje tirpios celiuliozės (pektinų), kuri aktyviai šalina cholesterolį.

             Nors anksčiau ir kilo abejonių, dabar jau galutinai mediciniais tyrimais  yra įrodyta, jog cholesterolio kiekį kraujyje ne didida o mažina visi monosočiųjų riebalų turintys produktai. Taip pat nustatyta, jog monosočiųjų riebalų turinčių produktų dieta yra daug efektyvesnė nei bet kokia griežta dieta, kurioje pilnai atsisakoma paprastųjų riebalų. Beje, monosotieji riebalai sumažina tik „blogąjį“ MTL cholesteriną, o „gerojo“ DTL nesumažina. Daug vertingų monosočiųjų riebalų turi alyvuogių aliejus.

             Dažnai galima išgirsti kardinaliai priešingų nuomonių apie jautienos vartojimą. Vieni medikai pritaria, kiti nuneigia, tačiau pastaruoju metu labiau laikomąsi bendros nuomonės, jog nors ir jautienoje yra labai daug sočiųjų riebalų, tačiau ji kenkia tik tada, kai valgomi ir lašinukai. Nupjausčius juos ši mėsa tampa nebekenksminga.

             Cholesterolio kiekį kraujyje taip pat efektingai padės sumažinti ir šie produktai: žalios česnako galvutės (kuo daugiau valgysite, tuo geriau), liesi pieno produktai, arbata, savyje daug celiuliozės turintys miežiai, ryžių sėlenos, aktyvioji anglis, citrininio sorgo aliejus, spirulina, ypač naudingos smiltyninio gysločio sėklos, avižų sėlenos, kukurūzai, morkos. Didelė tikimybė, jog cholesterolio kiekį teigiamai paveiks ir maisto papildų, kaip vitaminų C, E, kalcio, niacino vartojimas, tačiau nedarykite to savarankiškai, nes galite tik pakenkti savo organizmui. Prieš apsispresdami vartoti bet kokius papildus, pasitarkite su savo gydytoju.

             Pastebima, jog ženkliai didesnis cholesterino kiekis yra pas tuos žmones, kurie kasdien geria bent po du puodelius kavos, rūko, patiria nuolatinį stresą ar atsisako bet kokios mankštos.