Kaip valgyti sąmoningai?

Jei  kada nors žiūrėdami TV sukrimtote bulvių traškučių pakelį ar darbe skubėdami prie kompiuterio ekrano pietavote, vadinasi, žinote, ką reiškia valgyti ir net nelabai žinoti, ką ar kiek suvalgote. Sąmoningai valgydami galite tai pakeisti.

Sąmoningas valgymas susijęs su sąmoningumo teorija, kai mes iki galo suvokiame, kas dedasi su mumis ir aplink mus. Sąmoningai valgydami darote būtent tai  - gydytojas Frankas Chae tikina, kad valgant svarbu visiškai susikoncentruoti į patį valgymo procesą ir maistą, kad maistu galėtumėte ne tik mėgautis, bet ir suvalgyti jo mažiau.

Sąmoningumo esmė – atsipalaidavimas, gebėjimas būti čia ir dabar. Sąmoningumo mokomasi medituojant, leidžiant galvoje virti įvairiausioms mintims ir savęs už tas mintis neteisiant: priimate savo pyktį, nerimą ir juos paleidžiate, be to, kreipiate dėmesį į vaizdus, kvapus, skonius, kas aktualu valgant. Sąmoningumas mažina stresą, nerimą, depresiją, gerina miegą, atmintį, padeda lengviau susikaupti. Atminkite – praktikuodami sąmoningumą negalite suklysti, tad jei tiesiog sėdite ir stebite aplinką, vadinasi, šiuo metu esate pasiruošę tokiam sąmoningumu. O kaip valgyti sąmoningai?

Sudarykite pirkinių sąrašą

Viskas prasideda dar maisto prekių parduotuvėje. Pirkti maisto nepatariama ne tik išalkus, bet ir neturint aiškaus maisto produktų sąrašo – štai remiantis 2015 m. atlikto tyrimo, kuriame daugiausia dalyvavo 1400 antsvorio turinčio žmonių, rezultatais, vadovaudamiesi iš anksto sudarytu sąrašu tyrimo dalyviai rinkosi sveikesnius produktus ir priaugo mažiau svorio. Pirmas žingsnis link sąmoningo valgymo – pasiryžimas valgyti sveikatai palankius maisto produktus;  paieškokite sveikų receptų ir nusipirkite jiems reikiamų ingredientų: vaisių, daržovių, viso grūdo dalių produktų, liesų baltymų turinčių maisto produktų, o sūrių, saldžių, labai riebių maisto produktų venkite.

Parduotuvėje  į pirkinių vežimėlį kraukite tai, ką pasižymėjote sąraše – šviežių pieno produktų, graikiško jogurto, kiaušinių, vištienos, kalakutienos, pupelių, riešutų. Praeiti pro saldumynų skyrių  bus nelengva, bet pabandykite sąmoningai laikytis pirkinių sąrašo.

Tinkama porcija

Porcijos pateikimas ir dydis – itin svarbu:  2015 m. pristatyta 72 tyrimų apžvalga, kurią apibendrinant galima teigti – matydami didesnes porcijas, žmonės jas ir visas ir suvalgys, tad stenkitės valgyti mažesnės porcijomis.

Valgykite ramiai ir lėtai

Valgydami lėtai, ko gero, suvalgysite mažiau kalorijų ir greičiau pasisotinsite. Gydytojo F. Chae teigimu, dažnai skubame per daug: „Jei pavalgyti turime vos 10 min, maistą surijame per 5 min. Manau, kad valgydami susikaupę ir sutelkę dėmesį pasieksime padėsime sau.“ Jei esate visiškas sąmoningo valgymo naujokas, pamėginkite sulėtinti valgymo procesą valgydami kita ranka nei įprastai, kramtydami ilgiau ar valgydami mažesniais kąsniais.

Mėgaukitės skoniais

Mėgaukitės pojūčiais: skoniais, kvapais, vaizdais – netruksite pastebėti, kad taip valgymas taps tik dar malonesnis. Patariama kramtyti tiek ilgai, kol burnoje pajaučiate kiekvieno patiekalo ingrediento skonį.

Nesiblaškykite

Be abejo, bus sunku susikoncentruoti į skonius, kvapus ir patį maistą, jei valgydami žiūrėsite TV ar naršysite savo išmaniajame telefone. Valgydami  tik valgykite – neatsakykite į skambučius, el. laiškus ar pan., pataria daktaras F. Chae.

SHARECARE

Giedrė Izabelė Janušaitė (Šaltinis Sharecare)

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė