+1
-0
+1
Magnio svarba žmogaus organizmui

Magnio stoka žmogaus organizmui yra itin žalinga, nes jo trūkumas neabejotinai sutrikdo įvairias gyvybiškai svarbias biochemines reakcijas. Įrodyta, kad nuolatinis magnio trūkumas ženkliai didina riziką susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis. Yra mokslinių tyrimų, kurių rezultatai parodo statistiškai reikšmingą ryšį tarp magnio trūkumo ir kitų ligų, pavyzdžiui, cukrinio diabeto, astmos, onkologinių ligų pasireiškimo. Dauguma pacientų žino apie magnio svarbą sveikai nervų sistemai – jo trūkumas sukelia nervingumą, nerimą, koncentracijos ir darbingumo sumažėjimą, mažina atsparumą nervinei įtampai ir depresinėms nuotaikoms. Pasitaiko atvejų, kai magnio žmogaus organizme yra per daug, tačiau daug dažniau nustatomas magnio trūkumas, kuris vadinamas hipomagnezija. 

Kuo žmogaus organizmui svarbus magnis?

Magnis yra vienas svarbiausių elementų, padedančių palaikyti normalius žmogaus organizmo biocheminius procesus. Teigiama, kad mažiausiai trijų šimtų fermentų sandaroje randama magnio katijonų. Magnis gyvybiškai būtinas mineralas: jis dalyvauja energijos apykaitoje, įvairių medžiagų, pavyzdžiui, nukleorūgščių ir baltymų sintezėje. Magnis dažnai sudaro biocheminiams procesams svarbius kompleksus ir atlieka vieną pagrindinių vaidmenų ląstelių gyvybiniuose cikluose. Šis mineralas dalyvauja jonų apykaitoje, taip darydamas didelę įtaką ir kitų jonų koncentracijai organizmo ląstelėse ir tarpląsteliniuose skysčiuose – magnio koncentracija lemia ir kalcio bei kalio jonų koncentracijas. 

Galima drąsiai teigti, kad magnis yra kritiškai svarbus elementas ir be jo negali vykti praktiškai jokie gyvybę palaikantys procesai. 

Kokie yra dažniausi magnio trūkumo požymiai?

Apie galimą magnio trūkumą signalizuoja įvairūs nemalonūs sveikatos sutrikimai. Nepaaiškinami galvos skausmai, sumažėjusi dėmesio koncentracija, svaigulys yra vieni pirmųjų požymių, kurie būdingi sergant hipomagnezija. Pasireiškia nemalonūs raumenų spazmai: gali trūkčioti ir veido, ir kaklo raumenys. Dėl magnio trūkumo sutrinka ir virškinimo sistema: atsiranda pykinimas, vėmimas, lygiųjų raumenų (skrandžio ir žarnyno) spazmai. Magnio trūkumui labai jautri nervų sistema, todėl pacientą kamuoja padidėjęs jautrumas, nervingumas, netgi depresija. Gali sutrikti miegas, varginti nepaaiškinamas nerimas. Sumažėja energingumas ir darbingumas, suprastėja nuotaika ir atsparumas išoriniams dirgikliams. Magnio trūkumui jautrus ir širdies raumuo, todėl pacientas gali jausti padažnėjusį ir neritmišką širdies plakimą. Moterims pasireiškia gimdos spazmai. Ypatingai būdingas skausmingas kojų raumenų mėšlungis ir įvairios galūnių parestezijos. 

Kiek magnio reikia per parą?

Reikalingas magnio kiekis priklauso nuo gyvenimo periodo, lyties, amžiaus, veiklos, kuria užsiimama ir daugelio kitų faktorių. Pavyzdžiui, magnio daugiau reikia nėščioms ir krūtimi maitinančioms moterims. Aktyviai sportuojantiems asmenims ir senyvo amžiaus pacientams magnio taip pat reikia daugiau. Per parą sveikam žmogui rekomenduojama suvartoti apie 350 mg magnio, tačiau reikalinga magnio dozė gali svyruoti net iki 800 mg, kartais jo reikia dar daugiau.

Ne visas su maistu ar maisto papildais, vaistiniais preparatais suvartotas magnis pasisavinamas sėkmingai. Žarnyne absorbuojama maždaug pusė į virškinimo traktą patekusių magnio jonų. Intraveniniais preparatais organizmo atsargas magniu galima papildyti greičiau, tačiau stipriai padidėja perdozavimo tikimybė. Magnio perdozavimas yra pavojingas gyvybei.

Tikslią magnio koncentraciją kraujo serume padeda sužinoti kraujo tyrimai, kuriuos atlieka daugelis laboratorijų. 

Ką daryti, kai trūksta magnio?

Žinoma, kad pirmiausia reikia atsižvelgti į mitybą. Magniu itin turtingi grūdiniai produktai. Rekomenduojama vartoti viso grūdo gaminius, praturtintus sėlenomis. Taip pat daug magnio turi riešutai, baltosios pupelės, saulėgrąžų branduoliai ir kitos sėklos, žalios daržovės ir švieži vaisiai. Magniu turtingi špinatai, brokoliai, petražolės, rūgštynės. Kai kuri mėsa (jautiena, kiauliena) ir žuvis (lašiša), jūros gėrybės (krevetės, krabai) taip pat turi nemažai magnio. Magnio yra netgi geriamajame vandenyje – rekomenduojama rinktis šaltinio vandenį.

Jei magnio trūkumas žymus, jo vartoti reikėtų papildomai. Įvairių preparatų pasirinkimas itin didelis, skiriasi juose esančių magnio druskų kiekis ir prigimtis. Dėl papildomo magnio vartojimo būtina pasitarti su gydytoju arba vaistininku, kurie padės pasirinkti tinkamiausius preparatus. 

Autorius: farmacininkė Rūtelė Foktienė