Mokslininkai: dėl prastos mitybos sukeltų ligų miršta daugiau žmonių nei dėl rūkymo

Žurnale „The Lancer“ balandį aprašytas tyrimas, kuriame analizuotas prastos mitybos poveikis žmonių sveikatai visame pasaulyje. Nustatyta, kad 2017 m. 1 iš 5 mirčių pasaulyje sukėlė būtent nesveika mityba, t.y. 11 mln. žmonių mirė dėl prastos mitybos sukeltų ligų, o ypač dėl to, kad vartojo per daug druskos ir per mažai vaisių, daržovių ar visadalių grūdų produktų. Nesveika mityba – tiesus kelias į širdies ligas, 2 tipo cukrinį diabetą, vėžį.

„Prasta mityba vienodai kenkia ir jauniems, ir seniems, ir vyrams, ir moterims, ir gyvenantiems turtingesnėse, ir vargingesnėse šalyse; nors ir ne vienodu mastu, bet ši problema egzistuoja visose šalyse“ – komentuoja Vašingtono universiteto profesorius, tyrimo autorius Ashkar Afshin. Mokslininkai analizavo 25 m. ir vyresnių tyrimo dalyvių gyvenimą 1990-2017 m. Domėtasi, ar tyrimo dalyviai valgė pakankamai daržovių, vaisių, ankštinių, visadalių  grūdų produktų, riešutų, sėklų, pieno, ląstelienos, kalcio, omega-3 riebiųjų rūgščių iš jūros gėrybių ir ar dažnai valgė raudonąją, perdirbtą mėsą, saldintus gėrimus, transriebalų ir daug druskos turinčius gaminius. Mokslininkai palygino prastos mitybos sukeltą mirčių skaičių su rūkymo, alkoholio vartojimo, mažo fizinio aktyvumo ar nutukimo sukeltu mirčių skaičiumi: „Pasirodo, kad daugiau gyvybių visame pasaulyje nusineša būtent prastos mitybos sukeltos ligos, o ne rūkymas, aukštas spaudimas ar alkoholio vartojimas,“ – pastebi tyrimo autorius.

Teigiama, kad kasdien žmonės vartoja nepakankamai vaisių, daržovių, riešutų, sėklų, pieno: štai nustatyta, kad vidutiniškai per dieną žmonės gauna tik 16 proc. reikiamos pieno normos, t.y. apie 2 puodelius, bet suvalgo dvigubai daugiau perdirbtos mėsos produktų – kone 400 g vietoj rekomenduojamų 200 g.

„Panašu, kad pagrindinė mirčių priežastis – didžiulio perdirbto maisto vartojimo nulemtas  milžiniškas druskos vartojimas. Taigi, perdirbtas maistas – tiesus kelias į mirtį,“ – sako profesorius David Katz.

Profesoriaus teigimu, sveikos mitybos pagrindai – aiškūs ir nepajudinami: „Valgykite kuo mažiau apdirbtas daržoves, vaisius, visadalių grūdų produktus, pupas, riešutus, o troškulį malšinkite paprastu vandeniu. Jei norite, kartais galite suvalgyti ir šiek tiek kiaušinių, mėsos, žuvies, pieno produktų.“

O štai tyrimo autorius  A. Afshin pastebi, kad istoriškai daugiausiai kalbama būtent apie tai, kad reikia valgyti mažiau nesveiko maisto, tačiau „šio tyrimo rezultatai atskleidė, kad per mažai paplitusi sveika mityba yra kur kas didesnė problema nei populiari nesveika mityba.“ Be abejo, profesorius pripažįsta, kad neretai žmonės finansiškai neišgali maitintis sveikai.

Pastebėtina, kad kai kurios šalys nepateikė duomenų ar juos pateikė nepilnus, ne visada atitinkančius konkrečios šalies tikrovę, vis dėlto, tyrimą komentavęs daktaras Nita Gandhi teigė, kad ir tokio nepilno tyrimo rezultatų  jau užtenka minėtai išvadai padaryti – turime populiarinti ir skatinti sveiką mitybą, o ne tik kalbėti apie prastos mitybos žalą.

Straipsnio autorė - Giedrė Izabelė Janušaitė (Šaltinis - EVERYDAY HEALTH)

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė