Pirma pagalba ištikus hipoglikemijos priepuoliui

Tyrimų duomenimis, sunkūs hipoglikemijos priepuoliai bent kartą per metus ištinka apie 10 proc. sergančiųjų cukriniu diabetu. Daugiau nei pusė sunkių hipoglikemijos atvejų pasitaiko miego metu. Tačiau daugumai tinkamai besigydančių ir gydytojų nurodymų besilaikančių ligonių hipoglikemijos priepuolių pavyksta išvengti.

Vilniaus miesto universitetinės ligoninės gydytoja endokrinologė Vida Uleckienė:

- Hipoglikemija reiškia gliukozės sumažėjimą kraujyje. Lengvi hipoglikemijos atvejai, kuomet neprarandama sąmonė, paprastai neturi didesnių pasekmių, tačiau tai ženklas, kad leidžiamasi per daug insulino. Dėl to kiekvieną hipoglikemijos atvejį reikėtų pažymėti savo diabeto dienyne. Jei lengvi hipoglikemijos priepuoliai ištinka dažnai, būtina tartis su gydytoju ir mažinti insulino dozes.

Tačiau ne visi šie požymiai atsiranda vienu metu. Hipoglikemijos simptomai gali keistis arba atsirasti vėliau, priklausomai nuo ligos ilgumo ar esamų komplikacijų.

Pastebėjus pirmuosius hipoglikemijos požymius reikia: nedelsiant išgerti vaisių sulčių gėrimo (0,2 l su paprastu cukrumi ir jokiu būdu ne dietinio).

Vaisių sulčių gėrimas turi daug gliukozės. Gliukozės kiekį kraujyje galima padidinti specialiomis čiulpiamosiomis dražė, kitais saldintais gėrimais arba tiesiog gabalėliu cukraus. Tačiau čiulpiant specialiąsias dražė ar cukrų gliukozės kiekis padidėja ne taip greitai, kaip geriant. Gliukozės koncentracija kraujyje padidėja tik tuomet, kai į plonąsias žarnas patenka ištirpusi gliukozė ir iš ten ją pasisavina kraujas. Jei cukrus ištirpinamas vandenyje ar kitame skystyje, procesas vyksta greičiau. Jei hipoglikemijos priepuolis ištinka naktį, be viso kito reikėtų suvalgyti dar ir riekelę duonos, kad miegant priepuolis nepasikartotų.

Po injekcijos reikia duoti atsigerti cukrumi pasaldinto vaisių sulčių gėrimo ar ko nors panašaus, suvalgyti riekelę duonos, kad priepuolis nepasikartotų. Jei ligonis neatgauna sąmonės 5 minutes po suleisto gliukagono, būtina nedelsiant kviesti gydytoją.

Lengvi hipoglikemijos priepuoliai gali ištikti porą kartų per savaitę. Ypač reikia vengti sunkių priepuolių, kai netenkama sąmonės ir atsiranda traukuliai. Sunkūs hipoglikemijos priepuoliai turi būti kiek įmanoma greičiau gydomi.

Hipoglikemijos požymiai:

ligonis tampa nervingas, jį krečia drebulys,
pradeda pilti prakaitas,
jaučiamas didelis alkis,
pradeda linkti kojos, darosi silpna, skauda galvą, trinka dėmesys,
ligonis išblykšta, darosi agresyvus, sutrikęs.

Hipoglikemijos priežastys:

pagrindine priežastimi visada yra per didelis insulino kiekis organizme, kai dėl neapdairumo per daug jo susileidžiama,
neįprastai didelis fizinis aktyvumas, kai nesilaikoma atsargumo priemonių,
angliavandenių trūkumas suvalgytame maiste,
per didelė alkoholio dozė.

Jeigu diabetikas staiga praranda sąmonę, reikia nedelsiant:

išlaisvinti kvėpavimo takus, jei tuo metu ligonis valgė, iš burnos pašalinti maisto likučius,
ligonį paguldyti ant šono,
įšvirkšti gliukagono.

Parengė Milda Armonaitė