PITA prigimties tipą balansuojanti dieta

TRUMPAS PITA PRIGIMTIES TIPO APIBŪDINIMAS
Tikrieji Pita prigimties žmonės yra kandūs, aršūs ir lengvai įaudrinami. Pita žmonės yra labai protingi, jų mastymas yra greitas, efektyvus ir prognozuojantis ateitį.
Pita prigimties žmonės yra vidutinio sudėjimo, ūgio ir svorio. Jų oda yra rausva, jautri, jie linkę raudonuoti iš gėdos ar džiaugsmo. Pita žmonės greitai nudega saulėje ir jie dažnai turi daug strazdanų ir apgamų įvairiose kūno vietose. Jie daug prakaituoja, nes juose dega vidinė ugnis (agni). Jie mėgsta pavalgyti ir turi gana puikią virškinimo sistemą.

PAGRINDINIAI PITA PRIGIMTIES TIPO MAITINIMOSI PRINCIPAI
Dažnai vartojamas aštrus, rūgštus bei sūrus maistas išbalansuoja ir sukelia psichologinius bei fizinius negalavimus. Pita žmonės turėtų vengti kofeino, alkoholio ir druskos, riebaus maisto. Jie pastoviai jaučia alkį ir todėl šio tipo žmonės turėtų vartoti daugiau grūdinių ir ankštinių kultūrų, kurie yra sunkesni maisto produktai ir ilgiau virškinami. Pita prigimties žmonėms tinka šaldančios daržovės ir vaisiai.

PITA PRIGIMTIES TIPO SKONIO PASIRINKIMAS

Pita prigimties žmonės turėtų rinktis šiuos skonius:
* Saldus;
* Kartus;
* Sutraukiantis.

Pita prigimties žmonėms nepatartina rinktis šiuos skonius:
* Rūgštus;
* Sūrus;
* Aitrus, aštrus.

SIŪLOMI MAISTO PRODUKTAI

GRŪDINĖS KULTŪROS. Miežiai yra puikiausia grūdinė kultūra Pita tipo žmonėms, kadangi jie yra sausi bei šaldantys, balansuoja bei mažina rūgšties gamybą skrandyje. Pita žmonės dažnai skundžiasi padidėjusiu rūgštingumu. Tinka ryžiai, avižos ir kviečiais. Grikiai, kukurūzai, rugiai ir soros rekomenduojami valgyti tik šaltu metų laiku ir nedideliais kiekiais.
Duona kepta su mielėmis nerekomenduotinas produktas Pita prigimties žmonėms. Mielės sukelia fermentacinius ir rūgimo procesus žarnyne ir tokiu būdu kyla skrandžio rūgštys, atsiranda viduriavimas (Pita prigimties žmonių silpnoji vieta).

DARŽOVĖS. Pita tipo žmonėms patartina daug valgyti žalių salotų su šalto spaudimo aliejumi ir šaldančiais prieskoniais (krapai, kalendra ar kmynai). Reikėtų vengti tik per daug rūgščių (pomidorai) ir aitraus ar aštraus skonio daržovių (raudonieji ridikėliai, česnakai, žali svogūnai) daržovių. Morkos, raudonieji burokėliai ir baltieji burokai valo inkstus ir padeda kontroliuoti vidinę organizmo ugnį (agni).
Pita žmonės ypač vasarą turėtų valgyti daugiau agurkų, cukinijų, moliūgų, nes jie yra šaldantys, o Pita tipo žmonėms tinka vėsinantis maistas.

VAISIAI. Visi vaisiai yra sveiki ir naudingi Pita tipo žmonėms. Reikia vengti rūgštaus skonio turinčių agrastų, neprinokusių ir rūgščių obuolių bei uogų. Obuoliai, vyšnios, vynuogės, ananasai, granatai turėtų būti labai prinokę, saldūs ir labai sultingi. Figos ir vynuogės ypač rekomenduojamos Pita prigimties žmonėms, kadangi jos yra saldžios ir skatina organizmą valytis natūraliais būdais. Apelsinai, greipfrutai ir mandarinai nėra labai pageidaujami. Citrinos gali būti naudojamos mažais kiekiais, ypač salotų padažams. Vasaros metu griežinėlis citrinos ar keli lašai citrinų sulčių su vandeniu labai atgaivins ir nuramins Pita žmonių ugnį (agni).
Vasaros metu Pita tipo žmonės turėtų valgyti kuo daugiau melionų ir arbūzų, nes jie yra šaldantys ir pagerina Pita balansą.

ANKŠTINĖS KULTŪROS. Pagal Ajurvedą lęšiai, pupelės ir žirniai - tai vienas iš geriausių ir lengvai virškinamų augalinės kilmės baltymų šaltinių Pita prigimties žmonėms. Pita tipo žmogus juos virškina lengviau, palyginus su Vata tipo žmonėmis. Tačiau perdidelis ankštinių kultūrų kiekis gali padidinti rūgštingumą skrandyje.
Pupeles ir lęšius rekomenduojama vartoti tik išmirkytus, išvirtus gausiame vandens kiekyje. Geriausios rūšies yra tamsieji lęšiai, avinžirniai, mung pupelės (mung dhal). Raudonieji lęšiai nerekomenduojami. Sveika vartoti žirnius.
Norėdami pagerinti virškinimą, pakepinkite šalto spaudimo aliejuje arba lydyto svieste šaukštelį kmyno (kumino) ir kalendros miltelių kartu su žalio imbiero šaknimi ir svogūnu. Prieskonius reikėtų įmaišyti į išvirtus lęšius ar pupeles.

RIEŠUTAI IR SĖKLOS. Pita prigimties žmonėms visi riešutai ir sėklos yra per riebūs. Geriausias riešutas Pita tipo žmonėms yra šaldantis kokosas (drožlės ir pienas). Migdolai yra puikus maistas smegenims, bet juos reikia valgyti išmirkytus ir nulupus odelę. Saulėgrąžų ir moliūgų sėklos tinkamos Pita tipo žmonėms, ypač šaltuoju rudens ir žiemos metu.

ALIEJUS. Visi aliejai išbalansuoja Pita tipo žmones. Aliejus yra tarsi kuras ir taip karštai, dažnai nesuvaldomai vidinei ugniai (agni) suliepsnoti. Patartina vartoti šalto spaudimo kokoso, alyvų ir saulėgrąžų aliejus, mažais kiekiais salotoms, daržovių troškiniams bei ryžiams pagardinti.

PIENO PRODUKTAI. Visi saldūs pieno produktai rekomenduojami Pita tipo žmonėms: šviežias pienas, nesūdytas sviestas, lydytas sviestas (ghee), neriebi grietinėle, saldus varškės sūris. Visi rūgštūs ir riebūs pieno produktai (grietinė, rūgštus varškės sūris, rūgšti varškė, kefyras, jogurtas ir rūgpienis) turėtų būti valgomi saikingai, nes jie rūgštūs ir išbalansuoja Pita žmones.
Jogurtas, kefyras ir rūgpienis turėtų būti vartojami su cinamonu, kalendros milteliais ir keliais citrinos sulčių lašais pasaldinti medumi ir skiesti vandeniu (tokiu būdu rūgštingumo koncentracija sumažės).

SALDUMYNAI. Saldumynai mažina Pita doša. Iš visų žmonių Pita prigimties žmonėms saldumynai labiausiai tinkami, kadangi saldus skonis slopina ugnį (agni). Pita tipo žmonėms saldumynai yra nuostabi priemonė nusiraminti, atgauti džiaugsmingą nuotaiką, sutramdyti pyktį ir pagerinti virškinimą.

PRIESKONIAI. Pita tipo žmonės mėgsta sūrius ir aštrius valgius. Jiems nepatartina valgyti česnakų, čili ar raudonųjų pipirų, juodųjų pipirų, juodųjų ir baltųjų garstyčių, krienų, sausojo imbiero ir kitų aštrių skonių, kurie išbalansuoja Pita tipo žmones. Nuo aštrių valgių šio tipo žmonėms sutrinka virškinimas, sukyla rūgštingumas, jie tampa suirzę, nepatenkinti, įsiaudrinę, nerandantys sau vietos bei agresyvūs.
Pita tipo žmonėms geriausia naudoti šaldančius prieskonius: kmyną (kuminas), ciberžolę (kurkuma), kalendrą, saldžiojo pankolio vaisius, cinamoną, kmynus, krapus.

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė