Psichologo patarimai. Vaikas nemėgsta pagyrų

Laba diena, noriu paklausti, kaip kalbėti su vaiku, ką jam paaiškinti, kaip elgtis, reaguoti, ką atsakyti, kaip suvaldyti jausmus, kad jam nebūtų pikta ir nesmagu, kai jo gabumus labai giria.

Nesuprantu, dauguma gi nori tų pagyrų, o mano vaikas sako, kad jį labai erzina, kai visi sustoja ir sako, kad jis labai gražiai piešia.

Pataria psichologė Vaida Platkevičiūtė.
Iš trumpo jūsų situacijos aprašymo nėra labai lengva pasakyti, kas skatina vaiką taip reaguoti, tačiau gali būti, jog vaiką erzina suaugusių žmonių netikrumas. Siekiant ugdyti mažųjų pasitikėjimo savimi jausmą, ugdant jų vertinumo jausmą, kuriant artimus santykius, labai svarbus pozityvus bendravimas, padrąsinimai, pagyrimai, gabumų pastebėjimas. Tačiau jie negali būti tipiniai, nuolat pasikartojantys, sakomi dėl to, kad taip reikia. Kai vaikas yra labai mažas, mes džiaugiamės bet kokiu jo pasiekimu, nevertindami kaip jis yra atliekamas, nes turime tikslą, kad mažylis tai pakartotų. Bet kokia jo nupiešta keverzonė mums atrodo kaip didžiausias šedevras. Tačiau būtų labai nenuoširdu, jei mes girtume ir už tai, kad vaiko piešimas taip ir netobulėjo. Žinoma, mes galime girti už pastangas, tačiau vaikai patys jaučia, ar jiems pavyko pasiekti norimą rezultatą, ar ne. Kitas svarbus gyrimo aspektas, kurio nebuvimas dažniausiai erzina vaikus, tai paviršutiniškumas. Net ir pusantrų metų vaikas nori, kad į jo piešinį būtų atkreiptas didesnis dėmesys, nei pasakymas: „Kaip gražu!” Vaikai nori papasakoti, ką jie nupiešė, kas jiems pavyko, kas ne. Kita vertus, jiems svarbu, kad suaugusieji ne tik išreiškia vertinimą, bet ir teiraujasi, kaip jam gimė tokia idėja, kaip jis parinko spalvas ir panašiai. Tai vaikams kalba apie tikrą, nuoširdų domėjimąsi jų kūryba. Jūsų vaikas gaudamas vertinimą „Gražiai nupiešei”, jaučiasi nejaukiai, nes galvoja, kad iš jo tikimasi aukšto rezultato ir visai neįdomu, kaip jis jį pasiekė. O gal būt jis nesijautė padaręs taip gerai kaip norėjo, ar jam visai nepavyko įgyvendinti sugalvotos idėjos. Tačiau jausdamas kitų žmonių paviršutiniškumą, jis greičiausiai nepasitenkinimą savo darbu nukreipia „besižavinčiųjų” pusėn. Tai, kad vaiką giria daug žmonių vienu metu, dar labiau sumažina galimybę su kuriuo nors vienu apie savo darbą pakalbėti artimai. Džiaugiantis vaiko pasiekimais, svarbu tai daryti subtiliai, nuoširdžiai, o ne užkeliant vaikui reikalavimą daryti viską tik tobulai, nes kitu atveju niekas į jį nekreips dėmesio. Jei vaikas turės nors vieną nuoširdų savo darbų gerbėją ir kritiką, tai gal jam bus mažiau erzinančios masinės pagyros, arba jis išmoks išsakyti, jog kai kurie darbai jį džiugina ne taip labai, kaip jis norėtų.

Vaida