Dribsniai dribsniams nelygūs

Kai patys tėvai dar buvo vaikai, egzistavo trys klasikiniai pusryčių variantai – košė, kiaušiniai ir sumuštiniai. Šuo metu reklama pakeitė mūsų nusistatymus. Ji netgi mūsų sąmonėje patalpino „sausų pusryčių“ sampratą. Tiesa, tai ne šiaip sausas maistas, o visokie dribsniai, rutuliukai, žvaigždutės ir kiti traškūs „pribumbasai“, kuriuos itin patraukliai reklamuoja animaciniai personažai.

Įvairūs dribsniai, supakuoti į ryškias dėžutes, kuriose vaikai dar gali rasti ir kokį nors niekutį, viliote vilioja mažuosius. Tėveliai negali atsakyti savo  atžaloms, džiaugdamiesi, kad šios nors ką nors suvalgo prieš išeidamos į mokyklą. Beje, kainuoja tokie dribsniai nepigiai, o didžiąją sumą sudaro būtent pakuotės kaina.

Dar vienas šių dienų tipiškų pusryčių ingredientų – įvairūs šokoladiniai ir riešutų kremai. Reklamose jie paprastai tepami ant baltos duonos, taip pabrėžiant jų naudingumą. O kur dar įvairių milelių, kuriuos pakanka užpilti karštu vandeniu ir štai tai kakava, padėsianti mokiniui geriau mokytis. Ar iš tiesų taip yra?

Pernai anglų mokslininkai lygino, kaip 12-15 metų paauglių mokslo rezultatus veikia atsisakymas valgyti pusryčius ir dveji sausų pusryčių, kurių sudėtyje yra tiek pat kalorijų, baltymų, riebalų ir angliavandenių, variantai.

Pasirodo, alkis ir sausi pusryčiai iš kukurūzų dribsnių veikia neigiamai, o netipiški sausi pusryčiai (jų reklamos nepamatysite TV) – teigiamai. Tokie pusryčiai padėjo vaikams tiksliau ir greičiau atlikti pažintinius testus. O ir sveikatai buvo naudingesni. Tai patvirtino kraujo tyrimai. Kuo gi skyrėsi tie dveji pusryčiai?

Naudingi buvo tie dribsniai, kurie buvo be cukraus. Pagaminti jie buvo iš miltų, o iš neskaldytų kviečių ar avižų grūdų. Tokių dribsnių žemesnis glikemijos indeksas, tai yra jie lėčiau virškinami ir pasisavinami, todėl vaikas ilgiau jaučiasi sotus.

Taip pat yra naudingos ir košės, tiesa, tos kurias reikia virti, o ne užpilti virintu vandeniu. Netinka tik manų ir ryžių košės – jų glikemijos indeksas irgi aukštas, kaip ir dribsnių, pagamintų iš miltų.

Kakava ir šokoladas

Yra produktų, kurie dar labiau naudingi moksleiviams. Jie gerina atmintį, greitina informacijos apdorojimo laiką. Ir tai ne kartą įrodė moksliniai tyrimai. Šie produktai naudingi ne tik vaikams, bet ir jų tėveliams bei seneliams, mat saugo nervų ląsteles nuo žūties. Šie produktai tikrai gerai žinomi, tačiau retai sutinkami ant pusryčių stalo.

Kalbame apie kakavą ir šokoladą. Pasakysite, kad jūsų vaikas geria kakavos gėrimą, tačiau jokio ypatingo efekto jūs nepastebėjote...

Esmė ta, kad vaikų pamėgtuose kakavos gėrimuose ar šokoladiniuose kremuose kakavos yra labai mažai. O didžioji dalis parduotuvių lentynose gulinčio šokolado yra beverčiai. Šiuose gaminiuose cukraus žymiai daugiau nei kakavos.

Tuo tarpu moksliniai tyrimai įrodo tik natūralios kakavos ir juodojo šokolado naudą. Natūralią kakavą reikia virti, o toje, kurią pakanka tik užpilti verdančiu vandeniu, flavonidų, padedančių smegenims dirbti efektyviau ir apsaugančių nervų ląsteles, yra 10 kartų mažiau. Šios naudingosios medžiagos suyra kakavos pupeles apdirbant šarmu.

Be to, kakavos gėrimuose ir įvairiuose šokoladiniuose kremuose gausu ne tik cukraus, bet ir kitų maisto priedų.

Taigi, jeigu norite, kad vaikas augtų sveikas ir gerai mokytųsi, teks apsišarvuoti kantrybe ir vietoje saldžių dribsnių, kakavos gėrimų ar šokoladinių kremų ant pusryčių stalo patiekti ką nors sveikesnio.


Verta žinoti

  • Kakavos gėrime, be kakavos, yra cukraus, sauso pieno arba augalinių riebalų, įvairių maisto priedų.
  • Alkalizuota kakava
  • Fermentuota kakava. Ji yra tamsi, šiek tiek su raudonu atspalviu.
  • Natūrali kakava
  • Jos sudėtyje tik kakava ir kvapiosios medžiagos. Milteliai šviesiai rudi.

Lietuvos sveikata