Saldumynai. Jų atsisakyti?

Gydytoja dietologė Eglė Kliukaitė

Jei žmogus nuolat vengia galvoti apie saldumynus, tai dažnai sukelia atvirkštinę reakciją.

Saldus skonis – tai vienas iš penkių pagrindinių skonių, kuris paprastai asocijuojasi su maloniais pojūčiais – pasitenkinimu, džiaugsmu, nusiraminimu, palaima. Daugelis mėgstančių pasmaguriauti supranta, kad sau kenkia, tačiau negali atsisakyti šio malonumo. Kaip save sustabdyti, jei saldumynai pradeda trukdyti ir užvaldo mūsų gyvenimą bei pradeda trikdyti sveikatą?

Nereikia sau drausti!

Jei žmogus nuolat vengia galvoti apie saldumynus, tai dažnai sukelia atvirkštinę reakciją, todėl suvalgo dar daugiau nei įprastai. Britų psichologai, atlikę tyrimus, pastebėjo, kad moterys, kurioms draudė galvoti apie šokoladą, jo suvalgydavo 1,5 karto daugiau nei moterys, kurių prašė papasakoti, ką jos jaučia, kuomet įsivaizduoja šokoladą. Liepti sau negalvoti apie kažką labai trokštamo – pats neteisingiausias būdas ką galima padaryti.

Jei užsibrėžite nepasiekiamą tikslą, pavyzdžiui, „Aš daugiau niekuomet nevalgysiu šokolado“ ar „Aš niekuomet nevalgysiu saldumynų”, mintys apie uždraustus dalykus užvaldys jus ir vargu ar atsisipirsite pagundai. Būtina suprasti tokio elgesio priežastį ir išsiaškinti, kas sukelia tokį nenumaldomą saldumynų potraukį.

Privalome suprasti, kokios pasekmės bus, jei itin mėgausimės saldumynais!

Potraukio saldumynams išvengti neįmanoma, jei neišsiaiškinsime tai sukėliančios priežasties. Kai nenumaldomai norite kažko saldaus, žinojimas apie cukraus – greitųjų angliavandenių – neigiamas pasekmes visai nepadeda. Tokiu atveju pamėginkite atlikti savianalizę, tai padeda! Jei pastebėjote, jog tam tikros emocijos sutrikdo mitybos įpročius (tai atsitinka daugeliui), tai labai naudinga suprasti tikrąją potraukio saldumynams priežastį.

Tik pagalvokite, kodėl taip norite saldaus? Ar norite pakenkti savo organizmui, užmiršti savo tikslą tik dėl nedidelio gabalėlio saldumyno, kuriame nėra nieko naudinga – nėra mums svarbių maisto medžiagų, ląstelienos?

Pamėginkite greitai atsakyti į žemiau pateiktus klausimus. Greiti atsakymai paprastai būna sąžiningiausi. Atsakinėkite atvirai „taip“ arba „ne“, nes jums nebūtina kažkam rodyti rezultatų.

Kai atsiranda enumaldomas potraukis saldumynamas, jūsų pojūčiai: pyktis, nerimas, gėda,nuoskauda, sumišimas,nuobodulys, gailestis,nusivylimas, depresija,suglumimas, pavydas,dirglumas, kaltė,bejėgiškumas, liūdesys,nereikalingumas, vienišumas,mieguistumas, nuovargis,nerimas, neviltis, nusiminimas.

Dabar išanalizuokite gautus rezultatus. Sudarykite emocijų sąrašą, kurios dažniausiai priverčia sulaužyti kasdieninius mitybos įpročius. Peržiūrėkite dažniausiai lydinčias emocijas ir prisiminkite, kurios būtent paskatindavo norą suvalgyti kažką saldaus. Susimąstykite, kaip galėtumėte kitaip pasielgti tokioje stuacijoje.

Kokie dar būdai padėtų išvengti emocinio diskomforto?

Naudokite šią informaciją!

Emocijų sąrašą nešiokite su savimi, savianalizei, laikykite kišenėje ar piniginėje, o namuose – matomoje vietoje – prikabinkite ant šaldytuvo ar kompiuterio. Gyvenimas daug saldesnis nei rafinuoti saldumynai! Dabar jūs jau pasiruošę sutikti saldumynų pagundas! Emocijų išsiaiškinimas, kurios sukelia potraukį saldumynams, padarys jus stipresnius ir teiks vidinės tvirtybės pasakyti „ne“ kuomet bus didelis

noras neatsisipirti. Juk vietoj įprasto noro suvalgyti kažką saldaus: saldainį, šokoladą ar bandelę, galite sau padaryti kažką tikrai ypatingo ir teikiančio malonumą. Jūs suprantate, jog esate daug stipresni nei įprotis valgyti kažką saldaus! Prisiminkite, gyvenimas daug saldesnis nei rafinuoti saldumynai! Jei „lemtingas potraukis“ saldumynams vis dar stiprus, tokiu atveju pagelbėtų ne tik gydytojas dietologas, bet ir psichologas.

Specialistai padės atrasti naujų būdų, kaip atsikratyti blogos nuotaikos, nuobodulio, nerimo vengiant saldumynų ir paskatins jus iš tiesų mėgautis gyvenimu!

Saldumynai. Jų atsisakyti?

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė