+3
-0
+3
Supermaistas – šiuolaikinė panacėja

Jeigu praeitame amžiuje madingiau buvo turėti kuo galingesnį ir daugiau kuro sueikvojantį automobilį, valgyti kuo daugiau pusgaminių, dirbti biure ir būtinai namuose turėti televizorių, tai šis amžius skiriasi kardinaliai. Dabar populiaru darbą pasiekti pėsčiomis arba paspirtuku, valgyti kuo natūralesnį ir kuo mažiau apdorotą maistą, dirbti bet kurioje pasaulio vietoje (pageidautina su kompiuteriu po palme) ir namie iš viso neturėti televizoriaus.

Žiniasklaidoje vis dažniau pasirodo terminas „supermaistas“. Tai itin daug energijos ir jėgų suteikiantis, savyje didelį kiekį naudingų medžiagų turintis maistas, kuris parduotuvėse užima vis daugiau ir daugiau vietos. Supermaistas pasižymi labai naudinga sudėtimi – jame gausu vitaminų, mineralų, baltymų, organizmui svarbių nesiočiųjų riebalų rūgščių, įvairių biologiškai aktyvių medžiagų (pavyzdžiui, antioksidantų). Šiuolaikiniam didžiulio gyvenimo tempo ir kasdien patiriamo streso varginamam žmogui vertėtų pasidomėti, kokie produktai priskiriami supermaisto kategorijai.  Pateiksime tik keletą supermaisto variantų (būtent augalinių sėklų), kurie tikriausiai Jums iki šiol puikiai buvo žinomi, tačiau niekada nepagalvojote, kad šie produktai priskiriami supermaisto kategorijai.

Linų sėmenys. Linų sėmenyse gausu nesočiųjų riebalų rūgščių (omega-3 ir omega-6) – jos itin naudingos širdies ir kraujagyslių sistemai, odai, plaukams. Taip pat sudėtyje yra daug gleivių ir skaidulų, kurios svarbios sklandžiam virškinimui. Šiame supermaiste yra nemažai kalcio, kalio, fosforo. Gausu vitaminų, pavyzdžiui, C, kuris yra svarbus antioksidantas ir E, kuris yra reikalingas ląstelių struktūrai palaikyti, naudingas stipriam imunitetui, žaizdų gijimui, audinių atsikūrimui, saugo nuo UV spindulių, nes taip pat yra vienas svarbiausių antioksidantų. Linų sėmenyse yra beveik visų egzistuojančių aminorūgščių. Linų sėmenimis gardinami kepiniai, salotos, jas galima užpilti kefyru, jogurtu ar šiltu vandeniu – gaunamas itin sveikatai ir virškinimui naudingas kokteilis.

Kanapių sėklos. Tikriausiai jau teko matyti nemažai maisto produktų su kanapių sėklomis: duona, sausainiai, traškučiai. Jos tikrai pagardina kepinius – turi lengvą ir malonų skonį, suteikia maisto produktams traškesio, be to, padaro juos dar naudingesniais sveikatai. Kanapių sėklose gausu baltymų, todėl tai puikus augalinių baltymų šaltinis. Šiose sėklose gausu ir skaidulų, kurios svarbios virškinimui. Taip pat yra visa puokštė naudingųjų mineralų – magnio, kalcio, geležies, mangano ir kitų. Randama ir vitaminų – A ir E, kurie yra svarbūs riebaluose tirpūs antioksidantai; D vitamino, kurio lietuviams dažniausiai trūksta, taip pat gausu ir B grupės vitaminų, kurie svarbūs įvairioms organizmo funkcijoms ir organų sistemoms. Iš kanapių sėklų spaudžiamas labai naudingas aliejus, kuriame randama daug omega riebalų rūgščių. Jis maloniai kvepia, yra gražios žalios spalvos. Kanapių aliejumi verta gardinti salotas, pilti ant duonos – iš tiesų naudingas ir skanus derinys.

Ispaninių šalavijų sėklos (chia). Čija sėklos jau keletą metų karaliauja parduotuvių, ekologiškų turgelių ir natūralaus maisto parduotuvėlių lentynose. Ispaninis šalavijas naudojamas daugiau nei 4000 metų, ypač paplitęs jis buvo Centrinėje Amerikoje, kur jį labai mėgo inkų ir actekų gentys. Čija sėklos pasižymi labai dideliu antioksidantų kiekiu, todėl teigiama, kad jas naudinga vartoti vėžinių susirgimų profilaktikai. Taip pat jose gausu Omega-3 nesočiųjų riebalų rūgščių, augalinių baltymų, kalcio, magnio, geležies, skaidulų. Čija sėklos turi išskirtinį bruožą – sugeba absorbuoti maždaug 12 kartų daugiau vandens, lyginant su sėklos dydžiu. Užpylus čija sėklas vandeniu, pasukomis arba jogurtu, gaunama vientisa masė, panaši į drebučius, kurią suvartojus greitai suteikiamas sotumas, gleivės teigiamai veikia virškinamąjį traktą, o cukraus kiekis organizme išlieka stabilus, nes čija sėklų angliavandeniai labai lėtai suskaidomi į cukrų. Dėl šių priežasčių ispaninio šalavijo sėklos itin rekomenduojamos nutukusiems ir cukriniu diabetu sergantiems asmenims, taip pat ir sportininkams, kuriems svarbu, kad aktyvios fizinės veiklos metu organizmas neprarastų skysčių (nedehidratuotų). Čija sėklomis gardinami kepiniai, desertai, salotos, troškiniai, jos gali būti valgomos vienos.

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė