Testas. Ką žinai apie sveiką mitybą

Šis testas ne tik leis įvertinti jūsų žinias apie mitybą, bet ir suteiks naujų. Dar daugiau informacijos apie kiekvieną produktą rasite jo etiketėje. Skaitykite jas!

VITAMINAI IR MAISTINGOSIOS MEDŽIAGOS

1. Kaip geriausia gaminti daržoves, kad jose išliktų kuo daugiau vitaminų B ir C?

A) Virti.
B) Troškinti garuose.
C) Kepti.

Atsakymas: teisingas variantas – C. Verdamos daržovės gali prarasti 70 proc. vandenyje tirpstančių vitaminų B ir C, todėl virkite jas įpylusios kaip įmanoma mažiau vandens ir kuo trumpiau, tik kol suminkštės. Net troškinamos garuose daržovės praranda 30 proc. minėtų vitaminų. Daugiausia vandenyje tirpstančių vitaminų išlieka daržoves kepant, tačiau šios turi būti kuo šviežesnės, nes kuo ilgiau laikysite, tuo labiau jose mažės vitamino C.

2. Kuriame iš šių produktų yra daugiausia organizmo atsparumą stiprinančių antioksidantų?

A) Mėlynėse.
B) Kakavos pupelėse.
C) Dygliuotuose ožerškiuose.

Atsakymas: teisingas variantas – B. 100 g natūralios kakavos pupelių (naudojamų šokoladui gaminti) yra 10 g flavonolio antioksidantų, o tokiame pačiame kiekyje mėlynių – tik 0,016 g. Be to, kakavos pupelėse yra magnio ir nuotaiką keliančio hormono serotonino. Taigi teikite pirmenybę tokių rūšių šokoladui, kurio sudėtyje yra bent 70 proc. kakavos masės.

3. Kuriame iš šių produktų daugiausia vitamino C?

A) Apelsinuose.
B) Gvajavose.
C) Raudonosiose aitriosiose paprikose.

Atsakymas: teisingas variantas – B. 100 g šių saldžių tropikų vaisių yra 230 mg vitamino C, o tokiame pačiame kiekyje raudonųjų aitriųjų paprikų ir apelsinų – atitinkamai 225 mg ir 54 mg. Rekomenduojama vitamino C dienos norma suaugusiesiems – 60 mg. Tik nepamirškite, kad patiriant stresą, vartojant alkoholio ar rūkant šio vitamino organizmui reikia daugiau.

4. Kuriai iš šių organizmo funkcijų būtinas vitaminas A?

A) Regėjimui.
B) Kalciui pasisavinti.
C) Imunitetui.

Atsakymas: teisingas variantas – A. Vitaminas A, dar vadinamas retinoliu, yra svarbus regėjimui, augimui ir odai. Viena vertus, šio vitamino trūkumas gali būti apakimo ir vištakumo (prasto regėjimo prieblandoje) priežastis. Kita vertus, jo perteklius gali turėti neigiamų pasekmių kepenims ir kaulams. Rekomenduojama vitamino A dienos norma yra 600 mg. Šio vitamino šaltinis – kiaušiniai, galvijų kepenys ir menkių kepenėlės.

KALORIJOS

5. Kurie iš čia pateiktų skaičių geriausiai atspindi dienos kalorijų poreikį?

A) 70 proc. angliavandenių, 25 proc. baltymų, 5 proc. riebalų.
B) 50 proc. angliavandenių, 15 proc. baltymų, 35 proc. riebalų.
C) 25 proc. angliavandenių, 60 proc. baltymų, 15 proc. riebalų.

Atsakymas: teisingas variantas – B. Kaip tik tokį santykį linkę siūlyti mitybos specialistai, nors jis truputį skiriasi nuo Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijų. Mitybos specialistų teigimu, reikėtų galvoti ne tiek apie skaičius, kiek apie tai, ką dedame į lėkštę. Maždaug vieną trečdalį dienos raciono turėtų sudaryti krakmolingas maistas, kitą – vaisiai ir daržovės, likusįjį – baltymai. Itin mažai valgykite maisto, kurio sudėtyje daug riebalų ar druskos.

6. Keliomis kalorijomis kas penkerius metus reikėtų sumažinti savo dienos racioną perkopus per 30 metų?

A) Nė viena.
B) 50.
C) 60.

Atsakymas: teisingas variantas – B. Paprastai medžiagų apykaita nusistovi sulaukus 30 metų, o vėliau pradeda lėtėti. Todėl kas penkerius metus reikėtų mažinti dienos racioną 50 kalorijų. Kitaip tariant, dietologų teigimu, sulaukus 45 metų reikėtų suvartoti 150 kalorijų mažiau nei prieš 15 metų.

7. Kaskart, kai tik organizme susikaupia 3 500 papildomų nesudegintų kalorijų, galima tikėtis, kad riebalų atsargos padidės beveik 500 g.

A) Taip.
B) Ne.

Atsakymas: teisingas variantas – A. Pasirodo, 3 500 kalorijų yra beveik 500 g riebalų. Kiekviena moteris puikiai žino, kad „sulesioti“ 500 papildomų kalorijų per dieną – juokų darbas... O jų nesudeginus iškyla pavojus padidinti savo riebalų atsargas puse kilogramo kiekvieną kartą, kai tik papildomų kalorijų skaičius pasieks 3 500. Kiek kalorijų žmogus sudegina sportuodamas, priklauso nuo jo svorio, ūgio, amžiaus ir lyties. 30 minučių neintensyviai mankštinantis su širdies (kardio) treniruokliais vidutiniškai sudeginama apie 145 kcal, o intensyviai sportuojant su šiais treniruokliais – 220 kcal. Jei norite numesti svorio, turėtumėte sudeginti daugiau kalorijų nei gaunate.

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė