+2
-1
+1
TOP 2015m.(II dalis) Atkinso dieta.

Atkinso dieta vadinama ilgalaikiu mitybos planu, kurio metu antsvorio atsikratoma ir tinkamas svoris palaikomas valgant liesus baltymus ir nekrakmolingas daržoves. Laikantis šio dietos plano, paprastųjų angliavandenių (tokių kaip miltai ir cukrus) kiekis smarkiai ribojamas arba juos vartoti išvis draudžiama. Atkinso dietos pagrindas – visiškai pakeisti mitybos įpročius.

Laikantis Atkinso dietos, vartojama daug baltymų ir riebalų bei mažai angliavandenių.

Mayo klinikos duomenimis, šį dietos planą maždaug 1972 m. sukūrė kardiologas Robertas C. Atkinsas. Gydytojas Atkinsas teigė, kad antsvorį lemia ne riebalai, o angliavandeniai. Apribojus angliavandenius, galima atsikratyti daug svorio neatsisakant mėgstamo maisto.

Kaip tai veikia

Gydytojo Atkinso nuomone, angliavandeniai sukelia cukraus kiekio kraujyje padidėjimą. Tai paskatina kūną kaupti riebalus. Žymiai sumažinus angliavandenių vartojimą, Atkinso dieta degina sukauptus riebalus ir sureguliuoja cukraus kiekį kraujyje.

Mayo klinika nustatė keturis Atkinso dietos etapus:

  • 1 etapas. Leidžiama suvartoti 20 g angliavandenių per dieną. Šio etapo metu svoris krenta greičiausiai.
  • 2 etapas. Leidžiama suvartoti kiek daugiau angliavandenių. Į valgiaraštį vėl galima įtraukti tam tikras daržoves, uogas, riešutus ir sėklas. Vartojant kiek daugiau angliavandenių, svoris nenustoja kristi. Šis etapas trunka ilgiausiai – jo laikomasi, kol iki pageidaujamo svorio lieka atsikratyti apie 4,5 kg.

  • 3 etapas. Tai vadinamasis pasiruošimas palaikyti pasiektą svorį. Šiame etape kas savaitę gali suvartoti po 10 g daugiau angliavandenių, taip pat galima vartoti krakmolingas daržoves ir tam tikrus nesmulkintus grūdus. Jeigu svoris nustoja kristi, reikia vėl sumažinti angliavandenių kiekį – kad svoris stabiliai mažėtų tol, kol pasieksite savo tikslą.

  • 4 etapas. Tai visą gyvenimą trunkantis svorio palaikymo etapas. Jo metu per dieną suvartojama nuo 45 iki 100 g angliavandenių.

Ką žada dieta

Atkinso dieta žada, kad antsvorio atsikratysite ir jo nebepriaugsite vartodami mažiau angliavandenių. Tai neva padeda sudeginti daugiau riebalų. Atkinso mitybos požiūriui svarbus glikeminis indeksas (angliavandenių kiekis), kurį mažinant siekiama palaikyti sveiką cukraus kraujyje kiekį. Šis dietos planas turėtų būti ne laikinas sprendimas, o viso gyvenimo požiūris į svorio metimą.

Gydytojo Atkinso ir jo rėmėjų teigimu, laikantis dietos yra paprasta numesti svorio. Pirmaisiais etapais dieta žada greitą ir žymų svorio mažėjimą nebadaujant.

Privalumai ir trūkumai

Įrodyta, kad mažu angliavandenių kiekiu pasižyminčios dietos efektyviai padeda numesti svorio tam tikram laikotarpiui. Tokių dietų planuose numatyta mažiau vartoti užkandžių ir alkoholio, kuriuose dažnai gausu paprastųjų angliavandenių ir „tuščių“ kalorijų, lemiančių svorio didėjimą. Anksčiau Atkinso dieta garsėjo tuo, kad jos laikantis buvo galima vartoti daug riebalų (mėsainius, sūrį, šoninę, kiaušinius ir t.t.) ir vis tiek netekti svorio (vartojant mažai angliavandenių). Vartoti daug gyvulinės kilmės riebalų – taigi ir cholesterolio – nėra sveika. Tai didina širdies ligų, aukšto kraujo spaudimo ir širdies smūgio riziką. Todėl Atkinso dieta buvo pakeista – dabar ji skatina vartoti liesus baltymus ir įvairesnius vaisius ir daržoves.

Toks raginimas vartoti mažiau riebaus maisto vertintinas teigiamai, tačiau ilgą laiką laikytis dietos, pasižyminčios mažu angliavandenių kiekiu, yra sudėtinga. Draudžiama vartoti daug maisto produktų, todėl dieta netrunka nusibosti.

Kai kada Atkinso dieta gali turėti nepageidaujamų šalutinių poveikių. Tai gali būti:

  • nemalonus burnos kvapas (dėl ketozės)
  • nemiga
  • silpnumas
  • vidurių užkietėjimas (dėl skaidulų stokos)
  • mieguistumas

Kai kurie žmonės šiuos požymius toleruoja pirminio svorio mažėjimo metu, tačiau jie ima varginti tęsiant dietą ir lėtėjant svorio mažėjimui.

Santrauka

Per ilgus metus Atkinso dieta pasirodė esanti efektyvus būdas mesti svorį – ypač jos laikantis trumpai. Vidutiniam amerikiečiui sunku praleisti galimybę valgyti kepsnį ir kiaušinius su čederio sūriu – ir vis tiek atsikratyti nepageidaujamų kilogramų. Kai kuriems medicinos specialistams nerimą kelia galimas didelis riebalų kiekis ir tai, kad dieta nėra subalansuota. Vis dėlto Atkinso dietos pakeitimas – daugiau dėmesio liesiems baltymams, vaisių ir daržovių įvairovė bei tam tikri nesmulkinti grūdai – yra teigiamas pokytis.

Prieš pradėdami laikytis bet kokios dietos, pasitarkite su savo gydytoju, ar ji Jums tinka. Jeigu norite patikrinti, kodėl Atkinso dieta tokia populiari, elkitės protingai. Rinkitės vištieną ar žuvį, o ne sūrainius be bandelių. Būtinai suvartokite leidžiamą angliavandenių kiekį – valgykite vaisius, daržoves ir nesmulkintų grūdų produktus. Taip pat vertėtų saugotis jojo efekto. Nustojus laikytis griežtos dietos, daugeliui žmonių svoris greitai atauga.

 

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė