TOP 2015m. (IV dalis). PALEO dieta: Dieną susilaikymas, vakare puota!!!

Vien išgirdus pavadinimą – urvinio žmogaus dieta (dar vadinama Paleo dieta) – mintyse iškyla galingo ir raumeningo žmogaus, nuožmiai medžiojančio laukinius žvėris ir kertančio lauže keptą mėsą, portretas. Vis dėlto laikantis šios dietos nebūtina savo rankomis medžioti elnių, užklydusių į Jūsų galinį kiemą.

Kitaip nei daugelis dietų, kurių laikantis reikia valios, urvinio žmogaus dieta pasitelkia animalistinį ir paleolitinį požiūrį – mėgautis maistu ir puotauti. Dietos šalininkai tvirtina, kad kitoms dietoms būdingas kalorijų skaičiavimas neatitinka pirminių žmogaus instinktų.

Laikantis dietos svarbiausia ne skaičiuoti kalorijas, o pasirinkti tam tikrų rūšių maistą ir valgymo laiką. Dietos esmė – Paleolito erai būdingų mitybos poreikių patenkinimas – t. y. maitintis taip, kaip žmonės maitinosi prieš pradėdami ūkininkauti, prisijaukinti gyvūnus ir apdoroti maistą.

Urvinio žmogaus dietos tikslas – išmokyti kūną norėti sveiko maisto (kuriame gausu maisto medžiagų ir mažai cukraus, druskų bei pieno produktų), mėgautis maistu valgant rankomis ir skirti pakankamai laiko pasidžiaugti skoniu.

  • Pirmas etapas. Pirmąsias dvi savaites kas rytą nubudę išgerkite didelę stiklinę vandens. Visą dieną mėgaukitės šviežiais vaisiais ir nesūdytais riešutais. Baigiantis dienai, suvalgykite didelę porciją bet kokio norimo maisto – mėsainį, skrudintų bulvyčių, picą ir pan.
  • Antrasis etapas. Kitas dvi savaites rytais toliau gerkite vandenį. Visą dieną pasninkaukite ir nevalgykite nieko – gerkite tik vandenį, kuris padės detoksikuoti kūną. Baigiantis dienai, puotaukite – rinkitės mėsą, kiaušinius, uogas, šakniavaisius (venkite tik bulvių) ir riešutus.

  • Trečiasis etapas. Šio etapo metu rytais toliau gerkite vandenį, o vakarais puotaukite. Be to, dieną alkį galite malšinti neapdorotu, natūraliu maistu – liesa mėsa, riebia žuvimi (kurioje gausu omega-3 riebalų rūgščių), daržovėmis, sėklomis ir riešutais. Šį etapą galite tęsti tiek, kiek norisi.

Ką žada dieta

Urvinio žmogaus dietos esmė nėra numesti kelius kilogramus, kad geriau atrodytumėte be drabužių. Šio visam gyvenimui skirto požiūrio tikslas yra ne vien deginti riebalus, gauti daugiau energijos ir auginti raumenų masę – svarbu ir „grįžti prie natūralių instinktų“.

Žadama, kad laikantis dietos neteksite nepageidaujamų riebalų ir pasieksite idealų svorį, atsikratysite susikaupusių toksinų. Be to, paaštrės Jūsų mąstymas, pajusite gilesnį ryšį su savo esybe – taip jaučiasi laukiniai žvėrys, kuriems būtini aštrūs instinktai, kad susimedžiotų maisto.

Privalumai ir trūkumai

Vienas svarbiausių urvinio žmogaus dietos privalumų – Jūsų mityboje bus mažiau druskos, cukraus, apdoroto maisto ir kitų sudedamųjų dalių, kurių amerikiečiai vartoja per daug. Laikantis dietos daugiausiai dėmesio skiriama sveikatai ypač naudingam maistui – liesai mėsai, žalioms daržovėms, šviežiems vaisiams ir riešutams. Be to, išgeriama daug vandens.

Kita vertus, laikantis šios dietos visiškai atsisakoma pagrindinės mitybos piramidės dalies – angliavandenių, taip pat – pieno produktų, esančių aukštesnėje piramidės dalyje. Ilgalaikės nepakankamo angliavandenių ir kalcio kiekio pasekmės – gyvybiškai svarbių vitaminų ir maisto medžiagų stoka.

Kai kuriems žmonėms gali būti sunku pasninkauti ir valgyti tik kartą per dieną – nelengva laikytis tokio mitybos pricipo. Įsivaizduokite, kaip sudėtinga laikantis dietos nuolat vengti priešpiečių ir pietų su draugais ir šeima. Maitinimosi tik kartą per dieną principas prieštarauja daugeliui svorio mažinimui skirtų dietų, kurios siūlo per dieną suvalgyti kelias nedideles porcijas ir užkandžius, kad maisto medžiagų apykaita išliktų aktyvi.

Dietos privalumai ir trūkumai priklauso nuo to, kaip pavyks jos laikytis, nes pasibaigus kasdieniam pasninko laikui mityba nėra griežtai kontroliuojama. Daugelis žmonių piktnaudžiauja šiuo neapibrėžtumu ir pasibaigus dienai nesilaiko valgymo rekomendacijų.

Nuomonė

Ši dieta mums patinka tuo, kad padeda kūną atpratinti nuo druskos, cukraus, apdoroto maisto ir kitų žalingų sudedamųjų medžiagų, lemiančių nutukimo plitimą Amerikos kultūroje. Dėmesys natūraliam, sveikam maistui nėra būdingas madingoms vienadienėms dietoms, jis skatina paprastesnę mitybą.

Vis dėlto griežtų dietos rekomendacijų kai kuriems žmonėms sunku laikytis ilgą laiką. Žinoma, Jūsų kūnas pageidaus sveiko maisto, bet tai nereiškia, kad kartkartėmis Jūsų neapims noras griebtis sūrainio.

Vienas didžiausių dietos trūkumų – daugiausiai dėmesio skiriama maistui, kurį žmonės vartojo prie 500 000 metų. Per tą laiką įvyko daug pokyčių. Dieta suteikia artumo raumeningam medžiotojui ir gėrybių rinkėjui pojūtį – tai gali patikti tiems, kurie trokšta pažadinti vidinį karį ir ieško įkvėpimo pagerinti sveikatą. Bet kokia dieta, kurios metu atsisakoma ištisų maisto grupių (šiuo atveju grūdų ir pieno produktų), kelia nesubalansuotos mitybos ir tam tikrų svarbių maisto medžiagų stokos pavojų.

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė