Vaisvandeniai ir juos gaubiantis mitų šydas

Viešojoje erdvėje vaisvandenius iki šiol gaubia mitų ir pasakų šydas, kurį kartkartėmis bandoma išsklaidyti. Tačiau mitai nebūtų mitais, jei jie neturėtų tendencijos it vijokliai vėl išsikeroti mūsų galvose ir kreipti sąmonę. Visgi, kad šydas galutinai neapakintų, šįkart nusprendėme paakinti skaitytojus ir pristatyti penkis dažniausiai girdimus mitus apie vaisvandenius.


Mitas nr. 1 – Negalima gerti vaisvandenių kadangi nuo jų priaugama svorio


Iš tiesų svorio priaugama dėl daugelio faktorių, todėl visą kaltę suversti vienam maisto produktui ar gėrimui būtų klaidinga, ypač kai vidutinio europiečio racione iš vaisvandenių gaunamas kalorijų kiekis sudaro tik  3 proc. viso gaunamų kalorijų kiekio.

Tačiau tikroji viršsvorio priežastis glūdi energijos (kalorijų) kiekio nesubalansuotume, t.y. kalorijų gaunama daugiau nei jų sudeginama. Žmonės valgo gausybę įvairiausių produktų, geria įvairiausius gėrimus, tačiau nejuda pakankamai. Ir nors gaunamų kalorijų kiekis per pastaruosius metus žymiai neišaugo, aktyvaus gyvenimo būdo ir judėjimo lygis gerokai  sumenko.

Todėl valgykime ir gerkime mėgstamus gėrimus, nepamirškime saiko jausmo ir, svarbiausia, nepamirškime fizinio aktyvumo. Tada energijos nesubalansuotumo problema bus lengvai įveikta.


Mitas nr. 2 – Sultys turi mažiau kalorijų nei vaisvandeniai


Tiek vaisvandeniai, tiek sultys šiuo atžvilgiu yra lygiaverčiai, kadangi turi iš esmės vienodą kiekį cukraus: vienoje stiklinėje sulčių yra apie 4-6 arbatiniai šaukšteliai cukraus, o vienoje stiklinėje saldinto gaiviojo gėrimo yra 5 arbatiniai šaukšteliai cukraus.

Todėl, žvelgiant iš cukraus ir gaunamos energijos kiekio perspektyvos, nėra reikšmės, ar bus geriamos sultys, ar vietoje to pasirinkta stiklinė gaivaus gėrimo – cukraus kiekis kraujyje padidės bet kokiu atveju. Vartojant saikingai, nėra jokio skirtumo iš kur cukrus patenka į jūsų organizmą.


Mitas nr. 3 – Vaisvandeniai ištirpdo dantis per naktį


Greičiausiai nėra nė vieno, negirdėjusio istorijos apie stiklinėje populiaraus gaiviojo gėrimo „Coca-Cola“ stiklinę per naktį paliktą ir neva ištirpusį dantį. Tai populiari legenda, tačiau bylojanti netiesą. Joks gaivusis gėrimas neištirpdys nei dantų, nei mėsos. Vaisvandeniuose yra labai nedidelis kiekis valgomosios rūgšties, kurios galima rasti ir daugelyje kitų maisto produktų, įskaitant sultis, kefyrą ir tuos pačius mėsos gaminius. Tačiau šie produktai nėra pakankamai rūgštūs, kad pakenktų kūno audiniams. Tiesą sakant, jūsų pačių skrandis yra daug rūgštingesnis.

Taip pat, viena iš seilių paskirčių yra įveikti neigiamą maistinių rūgščių poveikį, todėl turėtume nustoti jaudintis, - dėka evoliucijos žmogaus organizmas išsivystė taip, kad daugelį neigiamų faktorių gali įveikti pats. Tarp valgymų rekomenduojama daryti 3-4 val. pertraukas – per tiek laiko seilės paruoš burnos ertmę ir dantis kitam susidūrimui su rūgštimis. Taigi, kad dantys būtų sveiki, mėgaukitės maistu ir mėgstamais gėrimais, tačiau darykite pertraukas  tarp valgymų, reguliariai lankykitės pas gydytoją odontologą ir laikykitės dantų higienos.


Mitas nr. 4 – Gazuoti gėrimai su kofeinu ištirpdo kaulus


Ne, gazuoti gėrimai, ar gėrimai, kuriuose gausu kofeino, nesusilpnina Jūsų kaulų ir nesukelia osteoporozės. Daugiau nei 15 metų, gausybė patikimų mokslinių organizacijų tyrė, ar fosforas ir/ar kofeinas gazuotuose gėrimuose turi įtakos kaulų sveikatai. Įrodyta, jog nėra jokio neigiamo poveikio sveikiems individams tol, kol jų mityboje pakanka kalcio.

Jeigu jūsų mityba subalansuota, joje pakanka pieno ir kitų produktų, gausių kalcio, stiklinė gaiviojo gėrimo kaulams tikrai nepakenks. 


Mitas nr. 5 – Gaivieji gėrimai paskatina celiulito atsiradimą


Manoma, kad gaivieji gėrimai, tiesa, ne patys savaime, bet anglies dvideginis, kuriuo prisotinti, skatina celiulito atsiradimą. Tiesa ta, kad celiulitas atsiranda ne dėl vaisvandenių ar juose esančios angliarūgštės, o dėl netinkamos, nesubalansuotos mitybos, kuomet bendrai vartojama daug riebaus, turinčio didelį kiekį cukraus, kaloringo ir mažai įvairaus bei mažai judama. Dažnai celiulitą lemia ir genai ar hormoniniai pokyčiai organizme.

Stiklinės mėgstamo gaiviojo gėrimo baimintis nereikia. Svarbu visada jausti saiką, kontroliuoti savo mitybą bendrai ir užtikrinti, kad gyvenime nestigtų aktyvios fizinės veiklos kuri padėtų subalansuoti gaunamą ir išeikvojamą energiją.

 

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė