Vertingiausi vaisiai ir uogos I

Visas sodo ir miško gėrybes valgyti sveika! Juk jose didžiulė mineralinių medžiagų, organinių rūgščių ir, žinoma, vitaminų įvairovė. Bet kartais mūsų organizmui labiau reikia vienų, kartais - kitų... Beje, mokslininkai nustatė, kad vietiniai vaisiai ir uogos, augantys ir nokstantys ten, kur nuo vaikystės gyvename, geriausiai tinka sveikatos stiprinimui ir rečiausiai sukelia alergiją ar netoleravimą.

SLYVOS


Kuo vertingi? Jose yra visas kompleksas B grupės vitaminų, kiekviena slyva - tikra B grupės vitaminų "tabletė", o B grupės vitaminai veiksmingiausi tuomet, kai "susiburia" drauge. Taip pat yra C, PP, E vitaminų. Šiuose kaulavaisiuose puikiai suderintas vario bei cinko mikroelementų kiekis.

Kaip veikia sveikatą? Slyvos normalizuoja medžiagų apykaitą, stiprina nervų sistemą, gerina protinę veiklą, didina darbingumą bei atsparumą stresui. Jas valgydami gauname vario, o kai jo stinga, tampame neramūs, dirglūs, nervingi, net gali apimti depresija.

Kada padeda? Tinka nuo vidurių užkietėjimo, nes slyvose gausu ląstelienos, kuri valo žarnyną, skatina ir reguliuoja jo veiklą

Kokie apribojimai? Nereikėtų valgyti sergant cukriniu diabetu.

Valgymo ypatumai. Norint numesti svorio slyvas reikia valgyti kartu su "rimtesniu" maistu, nes tuomet jos "suriša" riebalus. Dar veiksmingiau būtų pasilaikyti trijų dienų slyvų dietos!

Kiek kalorijų 100 g? Apie 55 kcal

AVIIETĖS

Kuo vertingi? Uogose yra vitaminų C, B1, B2, PP, folio rūgšties, geležies. Daug cinko ir magnio. Karštą dieną uogos puikiai malšina troškulį.

Kaip veikia sveikatą? Cinkas ir magnis stiprina nervų sistemą. Magnis slopina priešmenstruacinio sindromo simptomus ir padeda sureguliuoti menstruacijų ciklą. Pasižymi tonizuojančiu poveikiu.

Kada padeda? Uogose esanti salicilo rūgštis panašiai kaip aspirinas mažina temperatūrą, skatina prakaitavimą, padeda nuo kosulio. Tai geras vaistas nuo peršalimo ligų, aukštos temperatūros. Pasižymi ir skysčius varančiomis savybėmis.

Kokie apribojimai? Aviečių nepatariama valgyti sergant podagra ir inkstų uždegimais. Beje avietės gerina apetitą...

Valgymo ypatumai. Jei avietes prieš valgant tenka plauti, darykite tai kol nenuskabėte kotelių - po to jos plaunamos sukris ir pavirs koše...

Kiek kalorijų 100 g? Apie 49 kcal

SERBENTAI

Kuo vertingi? Daug vitamino C - ypač juoduosiuose, o raudonuosiuose daugiau karoteno ir ląstelienos. Iš kitų vaisių ir uogų juodieji serbentai išsiskiria dideliu kalio kiekiu. Taip pat serbentuose daug naudingų kitų mineralų; kalcio, geležies, fosforo, magnio.

Kaip veikia sveikatą?
Gerina širdies ir kraujagyslių sistemos veiklą, stiprina kraujagyslių sieneles. Uogose esančios rauginės medžiagos skatina gleivinės gijimą.

Kada padeda? Juodieji serbentai malšina uždegiminius procesus, juos sveika valgyti po operacijų, kai reikia atsigauti po ligų Gydo žarnyno spazmus, gerina virškinimą. Sveika valgyti kenčiantiems nuo aukšto kraujospūdžio. Didina organizmo atsparumą radiacijai.

Kokie apribojimai?
Esant padidėjusiam skrandžio sulčių rūgštingumui, sergant skrandžio ir žarnyno ligomis.

Valgymo ypatumai.
Žiemą sušaldyti juodieji serbentai puikiai atstoja polivitaminų tabletę. Net iš džiovintų lapų galima išsivirti vitaminų turinčios arbatos.

Kiek kalorijų 100 g?
Apie 58 kcal

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė