Vertingiausi vaisiai ir uogos II

Visas sodo ir miško gėrybes valgyti sveika! Juk jose didžiulė mineralinių medžiagų, organinių rūgščių ir, žinoma, vitaminų įvairovė. Bet kartais mūsų organizmui labiau reikia vienų, kartais - kitų... Beje, mokslininkai nustatė, kad vietiniai vaisiai ir uogos, augantys ir nokstantys ten, kur nuo vaikystės gyvename, geriausiai tinka sveikatos stiprinimui ir rečiausiai sukelia alergiją ar netoleravimą.

KRIAUŠĖS

Kuo vertingi? Yra vitamino E, B grupės vitaminų ir karoteno, nemažai folio rūgšties, kalio. Daug pektinų ir skaidulinių medžiagų. Anksti prinokstančiose kriaušėse gausu mangano, o vėlai - geležies.

Kaip veikia sveikatą? Šalina iš organizmo skysčius, stiprina žarnyno peristaltiką, išvalo šlakus ir toksinus, naikina mikrobus. Kalis gerina širdies darbą.

Kada padeda? Patariama valgyti esant vidurių užkietėjimui, sergant inkstų ligomis. Kriaušėse esanti folio rūgštis svarbi kraujodaros procesams, todėl padeda sergant mažakraujyste.

Kokie apribojimai? Skrandžio ir žarnyno ligos.

Valgymo ypatumai. Tai labai sultingi vaisiai, kurie puikiai malšina troškulį.

Kiek kalorijų 100 g? Apie 59 kcal

VYŠNIOS

Kuo vertingi? Yra vitaminų C, B2, folio rūgšties, karoteno, geležies, kalio, magnio. Šie kaulavaisiai stiprina širdį ir imuninę sistemą, slopina nervingumą, nerimą, padeda sutelkti dėmesį.

Kaip veikia sveikatą? Vyšniose yra kraujagysles stiprinančių medžiagų, be to, medžiagos - kumarino, kuris mažina kraujo krešėjimą ir riziką kraujagyslėse atsirasti krešuliams.

Kada padeda? Nusilpus imunitetui, sergant mažakraujyste. Jos gerina kraujo sudėtį, stiprina kraujagyslių sieneles, stabdo senėjimą.

Kokie apribojimai? Reikėtų vengti sergant skrandžio opalige, padidėjus skrandžio sulčių rūgštingumui.

Valgymo ypatumai. Vertingesnės yra tamsiai raudonos vyšnios.

Kiek kalorijų 100 g ? Apie 50 kcal

BRAŠKĖS

Kuo vertingi? Gausu vitamino C - pagal kiekį braškės nusileidžia tik juodiesiems serbentams. Yra B grupės vitaminų, kalio, magnio. Nemažai fitoncidų, vadinamų gamtiniais antibiotikais, nes jie padeda nugalėti bet kokią infekciją ir uždegimą. Geležies daugiausia sėklytėse.

Kaip veikia sveikatą? Veikia kaip diuretikas - šalina iš organizmo skysčius, todėl padeda skubiai sulieknėti. Stimuliuoja virškinimą, normalizuoja medžiagų apykaitą. Uogose daug ląstelienos, šalinančios toksinus.

Kada padeda? Gerai tonizuoja, padeda įveikti nuovargį, tinka mažakraujystės profilaktikai. Turi kosmetinių savybių: šviesina odą ir balina dantis. Gal dėl uogų sėklytėse esančio cinko, kuris didina seksualinį susijaudinimą, laikomos stipriu afrodiziaku.

Kokie apribojimai? Jei sergate alergija, braškėmis gardžiuokitės atsargiai. Tai itin svarbu mažiems vaikams, o ir suaugusieji gali netoleruoti didesnio jų kiekio. - ypač jei jos gausiai tręšiamos "chemija".

Valgymo ypatumai. Pyragams, kompotams labiau tinka tamsesnių spalvų braškės, nes gaminiai iš jų būna gražesnės spalvos.

Kiek kalorijų 100 g? Apie 30 kcal

OBUOLIAI

Kuo vertingi? Obuoliuose gana daug vitaminų C, PP, E. Daug pektinų, sujungiančių organizme nuodingąsias medžiagas ir padedančių jas pašalinti. Vasarinių veislių obuoliuose yra mažiau vitaminų nei žieminių veislių.

Kaip veikia sveikatą? Turi priešuždegiminių savybių ir pasižymi antiseptiniu poveikiu. Obuoliai reguliuoja žarnyno mikroflorą

Kada padeda? Valo organizmą nuo toksinų, mažina cholesterolio kiekį kraujyje, anot liaudies medicinos šalina iš inkstų akmenis.

Kokie apribojimai? Nėra ligų, kuriomis sergant nebūtų galima valgyti obuolių - nebent nuo jų pučia pilvą...

Valgymo ypatumai. Nuo peršalimo ligų veiksmingai gelbėja kokteilis iš obuolių, morkų sulčių ir gabalėlio imbiero. Norint veiksmingai sulieknėti, patariama per iškrovos dieną išgerti iki 2 litrų obuolių sulčių.

Kiek kalorijų? 100 g? Apie 57 kcal

MĖLYNĖS

Kuo vertingi? Mėlynėse yra itin daug karoteno ir vitamino C, kurie palaiko kraujagyslių elastingumą, B grupės vitaminų. Gausu kalio, fosforo, kalcio, ypač daug geležies ir mangano.

Kaip veikia sveikatą? Uogose daug antioksidantų, tad sakoma, kad jos atitolina senatvę. Stiprina kraujagyslių sieneles, mažina kraujospūdį. Pasižymi viduriavimą malšinančiomis savybėmis. Mėlynėse aptikta biologiškai veiklios medžiagos, kuris mažina cukraus kiekį kraujyje ir gali būti vartojamas kaip papildoma priemonė cukriniam diabetui gydyti.

Kada padeda? Veikia kaip sutraukiamoji priemonė susirgus ūmiomis ar lėtinėmis virškinamojo trakto ligomis. Džiovintų uogų užpilas - puikus vaistas nuo viduriavimo. Gerina regėjimą, sustiprina matymą prietemoje ir sumažina akių nuovargį.

Kokie apribojimai? Netinka esant vidurių užkietėjimui.

Valgymo ypatumai. Šviežių uogų sezonas itin trumpas. Tad reikėtų pasistengti jo nepražiopsoti ir prisivalgyti iki soties. O žiemai šias uogas nesunku sudžiovinti.

Kiek kalorijų 100 g? Apie 56 kcal

ŽEMUOGĖS

Kuo vertingi? Gausu vitaminų, ypač C, E, folio rūgšties - gerokai daugiau nei kituose vaisiuose ar uogose. Drėgną vasarą žemuogių mažiau, bet jose daugiau vitamino C. Uogose itin daug geležies.

Kaip veikia sveikatą? Reguliuoja medžiagų apykaitą, gerina virškinimą. Geležies, vitamino C ir folio rūgšties derinys organizme palaiko normalų kraujodaros procesą.

Kada padeda? Vertingos gydant mažakraujystę. Sveika valgyti sergant inkstų ar tulžies pūslės akmenlige, sąnarių ligomis, gastritu, esant padidėjusiam kraujospūdžiui.

Kokie apribojimai? Žemuogės nuo didesnio kiekio gali sukelti alergiją.

Valgymo ypatumai. Daug vitamino C susikaupia ir žemuogių lapuose, todėl jų vertėtų prisidžiovinti ir aromatines arbatas gerti visus metus.

Kiek kalorijų? 100 g? Apie 34 kcal

Atminkite!

Visi vaisiai ir uogos stiprina organizmo imunitetą, gerina virškinimą, naikina rūgimą ir pūvimą sukeliančias bakterijas, sujungia nuodingąsias medžiagas ir pašalina jas iš organizmo.

- Sveikiausi ir vertingiausi - švieži vaisiai ir uogos. Tad kuo greičiau jie nuo šakelių keliauja į pilvą - tuo geriau.

- Sultys virškinamos lengviau už vaisius ir uogas, iš kurių išspaustos, be to, jose šiek tiek mažiau kalorijų.

- Vaisių ir uogų, jei įmanoma, geriau nelupti, nes arčiausiai žievelės yra daugiausia vitaminų.

- Vaisų ir uogų salotas galite pagardinti apelsino ar citrinos žievele, vanile, kmynais, netgi petražolėmis ar krapais.
 

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė