Žuvies galia

Visos mamos ir tėčiai yra girdėję apie žuvų taukų naudą vaiko sveikatai, tačiau ne visi paiso gydytojų patarimų. Ar daug praranda vaikas?

Žuvis vaiko valgiaraštyje

Žuvis – labai vertingas maistas, kurio mažylis pirmą kartą paragauna 11–12 mėn. Tas, kuris linkęs į alergines ligas, žuvies gauna po pirmojo gimtadienio. Kodėl iš gausybės maisto produktų gydytojai į kūdikio valgiaraštį įtraukia žuvį ir pataria jos duoti 2–3 kartus per savaitę vietoj mėsos? Nes žuvis turi daug baltymų, daugiau omega–3 riebalų rūgščių, natūralių riebaluose tirpių ir kitokių vitaminų bei mikroelementų (kalcio, fosforo, jodo, fluoro, vario, cinko, seleno, geležies). Dėl šios priežasties būtų labai gerai, jei mažylis pamėgtų žuvies patiekalus: troškintą, virtą, keptą žuvį, iš jos pagamintus maltinukus, žuvienę, sumuštinukus ar salotas su itin vertingomis menkės kepenėlėmis. Šių patiekalų tėveliai turėtų vaikui duoti pagal jo amžių.

Nenoriu, nemėgstu, nevalgysiu!

Deja, kai kurie vaikai žuvies produktų valgo labai mažai, nes šeimoje nėra tradicijos juos gaminti arba nemėgsta. Be to, yra mažylių, kurie žuvies valgyti negali, nes serga alergija (išberia, dūsta). Tokiems būtina duoti žuvų taukų. Nereikia baimintis, kad pakenks, nes organizmą įjautrina žuvų baltymas, o ne riebalai. Žinoma, tėveliai vaistinėje turėtų pirkti tokius žuvų taukus, kurie yra natūralūs, ekologiški. Paprastai kūdikiai noriai geria žuvų taukus, nes tai kvapus ir neįprasto skonio produktas, t. y. naujas potyris mažyliui.
Žuvų taukų turi vartoti net ir mažylis, kuris noriai valgo žuvį ir jos produktus, nes vertingų, sveikatą stiprinančių medžiagų gauna vis tiek nepakankamai.

Šaukštelis sveikatos

Svarbiosios rūgštys. Žuvų taukai gaunami spaudžiant šviežias menkių kepenėles. Atlikti klinikiniai tyrimai parodė, kad jie slopina uždegiminius procesus, gerai veikia sergančiųjų reumatoidiniu artritu ar astma sveikatą. Taip pat padeda išvengti nutukimo, diabeto, nes žuvų taukuose yra biologiškai aktyvių polinesočiųjų riebiųjų rūgščių. Tarp jų – nesočiųjų riebalų rūgščių omega –3. Omega–3 aktyvina ląstelių funkcijas, ypač imuninės sistemos ir už kraujo krešumą atsakingas. Aktyvi imuninė sistema saugo nuo daugelio ligų, ne tik kylančių peršalus ar pasigavus užkratą, bet ir nuo širdies bei onkologinių ligų.
Omega–3 rūgštys padeda palaikyti skysčių pusiausvyrą, reguliuoti imunines organizmo reakcijas, tuo pačiu metu saugo nuo ardomojo imuninės sistemos poveikio (autoimuninių ligų). Šios rūgštys yra labai svarbios gerai vaiko organų ir jų funkcijų raidai, medžiagų apykaitai, ypač nervų sistemos brandai. Jos ypač reikalingos kūdikiui pirmaisiais gyvenimo metais, kai vystosi akių tinklainė, periferinė ir centrinė nervų sistemos. Riebalų rūgštys omega–3 yra itin svarbios tinklainės subrendimui, o tai garantuoja gerą regą. Vėliau vaikas, kuris papildomai gauna šių rūgščių, geriau susikaupia ir atlieka logines užduotis. Dėl nepaprasto polinesočiųjų rūgščių poveikio medikai vis dažniau pataria žuvų taukų duoti hiperaktyviems, dėmesio ar psichikos sutrikimų turintiems vaikams.
Kai organizmas pritrūksta omega–3 rūgščių, vaiką gali dažniau pulti odos uždegimai, peršalimo ligos, pablogėti rega, susilpnėti atmintis, sulėtėti raida ir augimas. Kiti galimi omega–3 riebalų rūgščių stokos požymiai: artritas, bronchų astma. Kai trūksta šių rūgščių, gali vystytis depresija, šizofrenija.
Vitaminai. Pavyzdžiui, Moller's žuvų taukuose yra natūralių pačios žuvies kepenyse pagamintų vit. A ir D dermė, todėl jie stiprina vienas kito poveikį. Vit. D sergsti mažylį nuo rachito, padeda organizmui pasiimti kalcį, tad svarbus kaulų ir dantukų raidai, o vit. A gerina regą, odos, gleivinių, plaukų bei nagų būklę. Kai jo pakanka, vaikas auga daug atsparesnis užkrečiamosioms ligoms. Žuvų taukuose yra ir vit. E, kuris pafdaro nežalingus ląstelėms kenkiančius laisvuosius radikalus.

CITATA: „Žuvų taukuose yra labai gera vit. A ir D dermė, todėl jie stiprina vienas kito poveikį.“

Atmintinė


1. Žuvų taukų patartina vartoti kasdien ir be pertraukų. Kūdikiui iki 1 m. labai svarbu gauti profilaktinę vit.D dozę. Žuvų taukuose esančio vit. D kiekio nepakanka kūdiki rachito profilaktikai. Kūdikio raidą stebintis gydytojas gali patarti, kiek vartoti sintetinio vitamino D ir kiek gerti žuvų taukų. Tai ypač svarbu, jei kūdikis dažnai serga peršalimo ligomis, turi rachito požymių, nes žuvų taukai – labai gera rachito profilaktika.
2.Kūdikiui žuvų taukų jau nuo 4 sav. duokite po 3–5 lašelius per dieną kaip priedą prie įprasto maisto, o nuo 6 mėn. – pusę arbatinio šaukštelio. Žinoma, būtinai pasitarkite su vaiko raidą prižiūrinčių gydytoju.
3. Jei kūdikiui duodate tik žuvų taukų, pasidomėkite, kiek vit. D veikimo vienetų yra žuvų taukų dozėje, kurią vaikutis gauna per dieną, ir suskaičiuokite, kiek šių vienetų susidaro kartu su profilaktine vit. D doze. Svarbu šio vitamino neperdozuoti, nes jis gali pažeisti inkstus.
4. Sulaukus pirmo gimtadienio žuvų taukų gerti reikia po šaukštelį, o nuo 5–6 m. – po desertinį šaukštą iki 10 m.
5. Kai mažylis ūgtelės ir sugebės nuryti kapsulę (maždaug nuo 4 m.), galima nupirkti žuvų taukų kapsulių – maloniau vartoti.

Tai įdomu

*Daugiausia riebalų rūgščių omega–3 yra menkių kepenų aliejuje.
*Ypač daug omega–3 rūgščių randama silkės, skumbrės, lašišos, tuno, sardinės riebaluose.
*Omega–3 riebalų rūgščių yra sojos, kukurūzų aliejuje 1 proc., ypač gausu – linų sėmenų aliejuje.
*Omega–3 rūgščių aptinkama mėsoje, galvijų kepenyse. Tačiau orams atšalus ir galvijus pradėjus šerti pašarais ir grūdais vertingųjų rūgščių lieka daug mažiau.
*Atsiradus rafinuoto maisto gamybai, pradėjus netinkamai maitintis omega–6 ir omega–3 riebalų rūgščių santykis maiste tapo akivaizdžiai netinkamas – 20:1. idealus santykis – 1:1. Toks yra svieste, jei jis gaminamas iš pievose besiganančių karvių pieno.