Šventinės savaitės atneša ne tik gausybę dovanų ir teigiamų emocijų, bet ir suvokimą, kad teks persivalgyti. Dažnas iš mūsų, tą suvokdamas, nustoja priešintis šimtametėms tradicijoms. Tačiau ar įmanoma nepersivalgyti per šventes?



Planuojant šventes nereikia manyti, kad per jas būtinai bus persivalgoma. Anksčiau, kai žmonės pasninkaudavo, maisto per šventes būdavo suvalgoma daugiau ir jis buvo kitoks. Dabar iki Kalėdų pasninkaujame nedaugelis, o skanaus ir gana įvairaus maisto turime kasdien.

Be to, planuojant šventinį patiekalų sąrašą, vertėtų pasidomėti galimu kai kurių patiekalų ingridientų pakeitimu mažiau kaloringais, vengti riebių padažų ir pan. Pasirūpinti, kad švenčių dienomis tirėtumete pakankamai vaisių ir daržovių – iš jų nesunkiai paruošite įvairių salotų, užkandžių. Tradicinius saldžius patiekalus galima pakeisti žele su vaisiais, šerbetu ir pan.

Prieš eidami į svečius ar likus maždaug pusvalandžiui iki vakarienės, išgerkite kelias stiklines vandens, o prie stalo valgykite valgykite kuo lėčiau, nes tada sotumo jausmą pajusite greičiau.

Pajutus sotumą, reikėtų nustoti valgyti, o desertu galima pasimėgauti ir po poros valandų. Nereikėtų visko suvalgyti per vieną kartą, bet jei taip nutiko, luktelėkite kurį laiką. Maistas skandyje išbūna apie 3–4 val., tad vėliau nereikėtų persivalgyti.

Jei kamuoja sunkumo jausmas, tuomet galima išgerti virškinimo fermentų.

Prieš

Persivalgymais gali būti subjektyvus ir objektyvus. Subjektyviu persivalgymu vadinamas toks, kai žmogus jaučia nemalonius pojūčius, jam tempia skrandį, juntamas pilnumo jausmas skrandyje, kartais net sunku kvėpuoti būna, nes šiek tiek pakyla diafragma.

Persivalgymas per šventes dažniausiai būna subjektyvus. Su kažkiek daugiau maisto kūnas susitvarko ir suvirškina, bet, jeigu maisto kiekis labai didelis, apkraunama virškinamoji sistema. Reikia išskirti daugiau fermentų, ir skrandis turi aktyviau dirbti. Jeigu tai kartojasi dažnai, galima net sau pakenkti, ypač jei žmonės linkę sirgti virškinamojo trakto ligomis: skrandžio uždegimu, opalige ar dvylikapirštės žarnos opalige, kasos ar tulžies pūslės ligomis.

Dažnai būna sunku nepersivalgyti dėl elementarios priežasties... dėl lietuvių vaišingumo. Nuolatinis raginimas įsidėti į lėkštę dar šiek tiek keptų bulvyčių, žuvytės ar mėsytės, nors po šaukštelį įvairių rūšių mišrainių, paragauti gabalėlį pagal užsakymą gaminto torto, keletą naminių sausainiukų ar kitus kaloringus, riebius ar saldžius skanėstus – paveikia dažną. Atsisakyti tokiais atvejais itin nesmagu – šeimininkė gali įsižeisti.

Ką daryti, jei vis dėl to švenčių metu, pamiršote žodį „saikas”? Gydytojai pataria, ramiai pagulėti. Bent 3-4 valandas, kol maistas iškeliaus iš skrandžio. Persivalgius jokiu būdu nepulkite sportuoti, nes tuo metu daugiau kraujo susitelkia žarnyne, o mažiau kituose organuose. Gali įvykti kraujagyslių ir širdies sistemos komplikacijos, gal net miokardo infarktas, jei turite tam riziką.
 


Ar įmanoma nepersivalgyti per šventes?