Gaminkime sveikai

Kiekviena mama turėtų įpratinti vaikus nuo mažens valgyti ne tik skanų, bet
ir sveiką maistą. Gerai, jei perkate šviežius, kokybiškus produktus. Tačiau
nemažiau svarbu ir maisto ruošimo būdas, kokiuose puoduose, kokiu būdu gaminsite
patiekalus. Juk kokia nauda iš ekologiškų bulvių, jei jas skrudinsite
skrudintuvėje su senu aliejumi…

Sveikiausia virti garuose
Vaiko valgiaraštyje turėtų būti daug patiekalų iš daržovių – jų vaikas turėtų
valgyti bent du kartus per dieną. Daugiausia naudingų medžiagų išlieka daržoves
verdant garuose arba mažame kiekyje vandens. Kai kuriuose puoduose galima
gaminti maistą visai be vandens ir riebalų. Pasak gydytojos dietologės Daivos
Pipiraitės, daržoves reikėtų lupti ir pjaustyti prieš pat dedant į puodą. Kuo
šviežesni vaisiai ir daržovės, tuo daugiau vitaminų juose. Pjaustant, lupant ar
tarkuojant dalis vitaminų suyra – jie reaguoja su oru. Šilumai jautriausi
tiaminas ir askorbo rūgštis, karotinoidai ir folio rūgštis. Naudingų medžiagų
netenkama ir maistui verdant. Todėl reikėtų stengtis, kad maistas būtų gaminamas
aukštoje temperatūroje, bet trumpesnį laiką. Vertingiausias maistas išlieka, jei
maisto produktai supjaustyti kuo stambiau, o verdami kuo trumpiau. Gana patogu
turėti puodą su termometru, kuris parodo maisto temperatūrą.
Net ir pačiu sveikiausiu būdu termiškai apdorojus produktus, juose vitaminų ir
mineralų lieka mažiau, todėl žiemą vaikams ir rekomenduojama naudoti maisto
papildų.
Beje, kai baigiasi šviežios daržovės ir vaisiai, nebijokite vaikams gaminti
šaldytų daržovių, nes jas užšaldant, mineralinės medžiagos išlieka.

Kodėl riboti keptą maistą
Paklauskite vaikų, kas jiems skaniausia, dauguma atsakys: skrudintos bulvytės,
blynai, kepta duona. Gydytoja dietologė Daiva Pipiraitė sako, kad vaiko
pratinimas sveikai maitintis turi prasidėti labai ankstyvoje vaikystėje, ir
jeigu patys tėvai nevalgo apkepusių, apskrudusių patiekalų, jeigu moko, kad tai
nesveika, tai paaugęs vaikas nesakys, kas sveikas maistas prėskas.
Kepant ant aliejaus, vyksta jo oksidacija, susidaro kenksmingų medžiagų. Būtent
dėl to vaiko racione turėtų būti kuo mažiau keptų patiekalų.

Maistas – natūralaus skonio
Dažniausiai daroma mamų klaida, kad jos vaikams gamina per riebų, per saldų, per
sūrų maistą, mažyliams leidžia bet kuriuo paros metu užkandžiauti mažą maistinę
vertę turinčiais produktais (tarškučiais, sausainiais, saldainiais). Jie mažina
vaiko apetitą ir duoda „tuščių“ kalorijų. Mamos blynus kepa dažniau negu verda
košę, o tai jau iškreipia visą sveikos mitybos supratimą.
Pradedamas primaitinti, mažylis pajaučia natūralių produktų skonį – pirmosios
košytės nei saldinamos, nei sūdomos. Panašaus principo reikėtų laikytis ir
vėliau, vaikui augant. Cukrus, druska ar prieskoniai neturėtų užgožti natūralaus
produktų skonio. Tada vaiko skonio receptoriai lavėja, nes patiria didesnę
skonių įvairovę.

Kaip naudoti riebalus
Aliuminio folijoje, mikrobangų krosnelėje ar specialiuose puoduose maistą
įmanoma pagaminti visai be riebalų. Ar lazda neperlenkiama į kitą pusę, ar
organizmui nepradės jų trūkti?
Kad vyktų visi gyvybiniai procesai, žmogaus organizmas turi gauti tam tikrą
riebalų kiekį. Tačiau yra „sveiki“ ir „nesveiki“ riebalai. Sveiki riebalai bus
tie, kurių vaikas gaus iš avokado, riešutų, žuvies, taip pat riebalais galima
pagardinti jau pagamintą maistą. Pavyzdžiui, šaukštelį sviesto įdėti į košę,
keletą lašų aliejaus šliūkštelėti į šviežių morkų sultis, suplakti kokteilį iš
šviežių vaisių ir migdolų pieno.
Nesveiki yra kieti gyvulinės kilmės riebalai (lajus, taukai, paukštienos odelė),
kaitinami, o ypač keletą kartų, augalinės kilmės aliejai. Jei kepate ant
aliejaus, būtinai po to išvalykite keptuvę, nenaudokite prikepusių riebalų kelis
kartus.

Sveikas maistas – sveika šeima
Mokslininkai teigia, kad net 70 procentų lėtinių ligų atsiranda tik dėl to, kad
žmonės neteisingai maitinasi. Daugelį jų pradeda kamuoti nutukimas, širdies ir
kraujagyslių sistemos ligos, neteisinga mityba gali būti ir vėžio priežastis.
Neveltui vaikams, kurie serga lėtinėmis ligomis, gydytojai rekomenduoja laikytis
tam tikrų dietų. Sveikas maistas ne tik tirpdo antsvorį, bet ir valo organizmą,
stiprina imuninę sistemą. Pakeitus mitybą, dažnai pradingsta ir varginę
negalavimai.
Kiekviena mama, kuri rūpinasi savo vaikais, pirmiausia turėtų susimąstyti, ar
sveikai ji gamina maistą. Vaiko valgymo įpročius galima suformuoti. Jeigu jūsų
penkiametis atsisako valgyti bet kokį maistą, išskyrus sausainius ar sumuštinius,
reiškia, kažką svarbaus praleidote pro pirštus. Tobulėti niekada nevėlu!
„Mamos žurnlas”, 2007 m., Nr.2