Ikimokyklinio auklėjimo klaidos

Vidinė motyvacija neretai ignoruojama pedagogikoje. Jau vaikų darželyje
prasideda vidinių motyvų pakeitimas išoriniais, kai nuolat orientuojamasi į
vaikų veiklos rezultatą, šitaip trukdant intensyviai išgyventi patį procesą.
Apie rezultatą vaikus verčia galvoti, pavyzdžiui, suaugusiojo pateiktas
"darbelio" pavyzdys, kurį vaikai turi pakartoti žingsnis po žingsnio. Vaiko
judesiai dar nėra tokie koordinuoti ir jis niekada nepakartos suaugusiojo
kūrinio taip "gražiai". Tai daro vaikus priklausomus nuo šablono ir skatina
galvoti, kad jų pačių originalios idėjos yra nevertingos ir nepriimtinos.

Nuolatinis mažų vaikų darbų eksponavimas parodėlėse, dalyvavimas konkursuose
verčia juos lyginti savo sugebėjimus su kitais, skatina polinkį konkuruoti. Tai
gali nustelbti vidinių motyvų svarbą. Vaikas atpranta veikti, kurti iš smagumo,
įdomumo ir simpatijos pačiai veiklai. Kai nuo mažens įteiginėjamas laimėjimų
siekimas, tai mažam žmogui sukelia stresą. Jam tarsi peršamas suvokimas, kad jis
bus mylimas ir vertinamas tik tol, kol viską darys gerai. Mažyliui ugdoma
nesėkmės baimė ir noras konkuruoti. Taip stimuliuojama išorinė motyvacija ir
nuvertinamos vidinės vaiko paskatos.
Tad kaip gi elgtis mums, suaugusiems? Labai svarbus suaugusiojo taktiškumas,
reaguojant į vaikų kūrybą. Išgyvendami nuoširdų suaugusiojo pripažinimą ir
susidomėjimą jų veikla, vaikai pradeda jausti, kad jie yra vertingi asmenys. Tai
skatina jų pasitikėjimą ir tolesnį norą kurti.

Suaugusieji turėtų stengtis taktiškai susilaikyti ir neprimesti vaikams savo
minčių, požiūrių ir stereotipų, nes tai gali slopinti ar net sunaikinti vaikuose
kūrybiškimą. Svarbu leisti vaikams negalvoti apie rezultatą, kad jie galėtų kuo
intensyviau išgyventi procesą.

Be kita ko, turėtume pasirūpinti vaikų naudojamų žaislų bei meninių priemonių
kokybe (pavyzdžiui, dideli popieriaus lakštai piešimui, vaškinės kreidelės, bet
ne flomasteriai), provokuoti vaikų kūrybiškumą žaislų, daiktų bei priemonių
lakoniškumu. Sekdami pasakas ar šalia vaiko dirbdami įvairius rankų darbus
suteiksime mažyliams impulsų kurti ir kūrybiškai tobulėti.

Rasa Kabailaitė,
Vilniaus lopšelio – darželio "Pasaka" Valdorfo grupės auklėtoja