+9
-0
+9
Kai akys nori, bet skrandis neleidžia

Artėjantis švenčių laikotarpis žada tikrą įššūkį mūsų bendrai savijautai tiek fizinei, tiek emocinei. Dažnai prieš šventes užklumpa daugybė darbų, taip nusilakstome, kad kartais net nespėjame savo dienos ritme atrasti laiko pavalgyti. Tuomet atsigriebiame per šventes. Nukrauti stalai gundyte gundo, o kur dar tie malonūs, skanaus maisto kvapai... Et, taip ir norisi viską paragauti, tačiau dažnai nutinka taip, kad akys nori, bet skrandis jau nebeleidžia....

Persivalgymas per didžiąsias metų šventes kamuoja ne vieną žmogų. Lietuvių liaudies išmintis byloja „Ruošk žiemai roges vasarą“. Gal taip yra ir su mūsų virškinimo sistema? Reikia ugdyti tokius kasdieninius valgymo įpročius, kurie ateityje, o ypač per didžiąsias metų šventes, padėtų atsikratyti to nemalonaus persivalgymo jausmo?

Kiekviena šalis turi savo valgymo įpročius. Pavyzdžiui, anglai pusryčiams valgo keptą kiaušinį, spirgančią riebaluose šoninę arba dešrelę, pupules, pievagrybius, skrudintą kvietinę duoną. Italai renkasi saldžius pusryčius – įvairias bandeles, pyragaičius, išgeria puodelį gardžios latte kavos. Japonai pusryčiams renkasi ryžius, keptą žuvį, įvairias salotas. Galbūt išties, sotūs ir sveiki pusryčiai, yra japonų ilgaamžiškumo ir geros savijautos paslaptis? 2015 metų statistikos duomenimis japonų vidutinė gyvenimo trukmė yra 84,74 metų, kai tuo tarpu italų – 82,12 metų, o anglų – 80,54 metų.

Nereikia žvelgti taip toli, į kitas tautas, kad suprastume, jog valgymo įpročiai yra labai svarbūs bendrai žmogaus savijautai. Pažvelkime į lietuvius, – dauguma lietuvių merginų yra lieknos, gražios. Ne viena moteris prieš šventinį laikotarpį dar ir dietos laikosi, kurios metu skrandis susitraukia, tačiau šventiniu laikotarpiu, kuomet pasisėdėjimai prie stalų tampa neišvengiami, kamuoja persivalgymas, skrandžio skausmai.

Vyrai, priešingai, ypač vidutinio amžiaus, – dažnai būna su atsikišusiu pilveliu. Ar visa tai lemia išgeriamo skanaus, lietuviško alaus kiekis bei užkandžiai? Iš dalies taip, jei norite išvengti pilvo pūtimo, turite ugdyti įprotį negerti skysčių valgio metu – tai skatina dujų kaupimąsi žarnyne.

Tai ką gi daryti, kad mūsų virškinimo sistema nesutriktų?

Reikia ugdyti tokią kasdieninę rutiną, kuri būtų naudinga. Saikinga ir reguliari mityba bei judejimas – tai keli svarbūs žingsniai gero viršinikimo link. Mūsų kūnas – tai lyg automobilis, kuriam reikia judėjimo, jei jo nejudinsime, viskas nusistovės, ims tarsi „rūdyti“, tame tarpe ir virškinimo sistema, – ji ims prasčiau funkcionuoti. Tad jei jaučiate, kad laukia ilgas pasisėdėjimas prie šventinio stalo, nesėdėkite prie juo nuolatos, pajudėkite. Juk bendrauti su artimaisiais galima ne tik prie vaišėmis nukrauto šventinio stalo, bet ir aktyvios veiklos metu, pavyzdžiui, žaidžiant įvairius žaidimus.

Visgi, jei maisto išties padauginote ir virškinimo problemos jūsų nepalieka ramybėje, neverta kankintis. Gydytoja Berta Zaleckienė pataria tokiu atveju naudoti medikamentines priemones. Pavyzdžiui, „Mezym“ vaisto sudėtyje yra lipazės, amalizės, proteazės fermentų, kurie užtikrina riebalų, angliavandenių ir baltymų virškinimą. „Jei suvalgyto maisto kiekis mažai skiriasi nuo įprasto, o nemalonūs simptomai neryškus, valgio metu rekomenduotina išgerti „Mezym 10000“, o jei šventinio persivalgymo pasekmės rimtesnės geriau tuomet rinktis „Mezym 20000“ tabletes“ – teigia gydytoja Berta Zaleckienė. Paklausus apie kitas medikamentines priemones, kurios padėtų nuo pilvo pūtimo, gydytoja rekomenduoja vartoti tokius vaistus, kurių sudėtyje yra simetikono, pavyzdžiui, „Espumisan“. Tiems, kuriuos vargina nemalonus rėmens pojūtis, gydytoja pataria vartoti skrandžio rūgštingumą mažinančius prepaparatus, pavyzdžiui, „Raniberl.

Jei norite išbandyti natūralias priemones virškinimui gerinti, jų lengvai galite rasti savo virtuvėje. Pavyzdžiui, kmynų užpilas padės sumažinti įvairius žarnyno negalavimus, o anyžių arbata bus puikus ir greitas, liaudiškas vaistas nuo vidurių pūtimo, kuris dažnai kamuoja įvairių švenčių metu.

Yra viena gudrybė, kuri gali daryti tikrus stebuklus ir padėti išvengti persivalgymo, tai – stiklinė vandes prieš valgį. Mat prieš valgį išgėrus vandens nekamuos alkio jausmas, suvalgysite daug mažiau.

Autorius: L.Rimgailė

 

 

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė