Mityba pagal amžių

Kaip valgome, taip ir atrodome – toks jau gyvenimo dėsnis. Tik štai maisto
medžiagos, kurios yra reikalingos įvairioms amžiaus grupėms, yra savitos,
ypatingos. Keturiasdešimtmetei maitintis lyg dvidešimtmetei – visiška beprotybė.
Pasikeitėte jūs, todėl keistis turi ir jūsų maistas.

20+ – nendrė vėjyje

Vidinis portretas

Organizmas – savo fizinio pajėgumo viršūnėje, kilogramų perteklius kaupiasi
lėčiau nei vyresniame amžiuje, o nukrenta jie patys savaime, pakanka tik šiek
tiek apriboti saldumynus, miltinius patiekalus, riebų maistą ir sportuoti.
Energijos poreikis didžiulis – 2500 kcal per dieną.

Raumenų masė sudaro apie 40 proc. viso kūno masės, o riebaliniam audiniui tenka
10 proc. viso kūno, todėl svorį mesti yra ganėtinai lengva. Net kai fizinis
aktyvumas nėra labai didelis, dvidešimtmečiai sudegina 15-20 proc. daugiau
kalorijų nei 40-50 metų žmonės. Pasistenkite išgauti didžiausią naudą iš tokių
palankių fiziologinių aplinkybių.

Slapta grėsmė

Dvidešimtmečių kraujyje šėlstančios hormonų audros gali sukelti medžiagų
apykaitos sutrikimus. Apykaitos ir endokrininis nestabilumas, dar skatinamas
stresų, yra siejamas su suaugusio žmogaus gyvenimo pradžia ir pasunkina „atgailą
nusidėjus“, valgant ne tai, kas sveika.

Panelei gali pasirodyti, kad ji yra stora, nors paskaičiavus kūno masę pagal
formulę „ūgis minus 110“ paaiškėja, kad iš tikrųjų yra priešingai. Vargšelė
pradeda badauti, mesti svorį ir, deja, toli gražu ne svorio perteklių. O kadangi
riebalų jauname organizme beveik nėra, svoris metamas raumeninio audinio
sąskaita. Vėliau pradeda veikti uždaro rato principas – tai badaujate, tai
atsiauginate svorį – taip netenkant raumenų, o prisiauginant riebalus.

Patarimas

Sveikiems žmonėms reikėtų laikytis racionalios mitybos, kiek įmanoma įvairesnės
– juk apykaitos procesuose dalyvauja šimtai, o gal ir tūkstančiai skirtingų
junginių. Valgant vien duoną ir užsigeriant vandeniu kūno poreikių
nepatenkinsite. Juk organizmas visiškai atsinaujina kartą per 100 dienų – visos
jo ląstelės pakeičiamos naujomis, todėl kūnui tiesiog būtinas geras „kuras“.

Šio amžiaus superproduktas – apelsinas

Šviežiai spaustas apelsinų sultis pusryčiams geria visa Europa ir abi Amerikos.
Vakaruose šis vaisius, manoma, yra labai naudingas, beje, kaip ir kiti
citrusiniai vaisiai – mandarinai, greipfrutai, citrinos.

Dietologai su šia nuomone absoliučiai sutinka: apelsinų ar greipfrutų sulčių
stiklinė – tai žvalumo užtaisas visai dienai. Sultis maišykite pagal skonį: dėl
gyvų multivitaminų komplekso kokteilis veiks kaip imuniteto stimuliatorius,
riebalų degintojas ir apetitą mažinanti priemonė. Jei prieš valgį išgersite po
stiklinę apelsinų sulčių, tai svoris mažės savaime, be jokių dietų.

30+ – tvarkinga moteris

Vidinis portretas

Pagrindinė problema – nejudrus gyvenimo būdas, dėl kurio atsiranda disbalansas
tarp suvartojamos ir išnaudojamos energijos, be abejo, neišvengiant ir tokio
disbalanso įtakos figūrai. Tai paaiškinama hormoninės būklės ir medžiagų
apykaitos ypatumais, skatinančiais riebalų kaupimąsi gražiosios lyties atstovių
organizmuose.

Tokios fiziologijos taisyklės: norint išnešioti vaiką yra būtinos riebalinio
audinio atsargos. Be to, riebaliniame audinyje gaminami moteriški lytiniai
hormonai estrogenai. Štai iš kur tas fenomenalus moteriško organizmo siekis
sukaupti kuo didesnes riebalų atsargas. Jūsų užduotis – pristabdyti šį siekį
kaupti.

Slapta grėsmė

Peržengus trisdešimties metų ribą svorio problemos padažnėja – taip yra dėl
hormonų disbalanso pasirinkus netinkamus hormoninius kontraceptikus, o taip pat
– dėl nėštumo (ar jo nutraukimo).

Patarimas

Būtinai vartokite polivitaminų kompleksus su makro ir mikroelementais. Jų
atsargos senka nėštumo metu, gimdant, esant stresui, laikantis dietų ir netgi
atėjus pavasariui. Geležies stoka, susijusi su kraujo netekimu mėnesinių metu
bei domėjimasis vegetarizmu būdingi maždaug pusei šio amžiaus moterų. Kas
trečiai moteriai nepakanka kalcio, praktiškai visoms – seleno.

Į vieną tabletę sudėti visus pagrindinius organizmui būtinus vitaminus ir
mineralus farmakologams nepavyksta. Per daug didelė būtų tabletė – tokios
neįmanoma praryti. Dėl to vitaminų paros dozė paprastai dalinama į dvi kapsules
ar tabletes. Jei norėtumėte tą patį vitaminų ir mineralų kiekį gauti natūraliai,
su maistu, tai į skrandį tektų pasiųsti 5-7 kg maisto.

Šio amžiaus superproduktas – morkos

Jose gausu karotino (biocheminio vitamino A pirmtako), apsaugančio odą bei
vidaus organus nuo su amžiumi susijusių pakitimų, kurie ląstelėse prasideda
sulaukus dvidešimties, o trisdešimties jau pastebimi ir plika akimi.

Be to, morkos stimuliuoja žarnyno veiklą ir pasižymi nestipriu laisvinamuoju,
šlapimą varančiu poveikiu. Dėl to išnyksta maišeliai iš paakių, organizmas
valosi nuo šlakų (jų daug susidaro lieknėjant), o svarstyklės pradeda judėti
skaičių mažėjimo kryptimi. Kiekvieną dieną gerkite daržovių sultis, taip pat ir
morkų – jose kur kas daugiau įvairių mikroelementų nei vaisiuose.

40+ – apvalainų formų dėsnis

Vidinis portretas

Organizme kartu su endokrininės sistemos pertvarka vyksta ir medžiagų apykaitos
lėtėjimas, svoris auga, audiniai praranda drėgmę, didėja jų rūgštingumas.
Ląstelių dehidratacija, polinkis sulaikyti vandenį tarpląstelinėje terpėje,
raumenų audinio keitimas riebaliniu bei stiprėjantys klimakso požymiai –
pagrindinės vytimo, svorio didėjimo ir sparčiai odos teritorijas užimančio
celiulito priežastys.

Bendros medžiagų apykaitos intensyvumas mažėja: dabar organizmas savo vidiniams
procesams sunaudoja mažiau kalorijų, o suvartojamo maisto perteklius saugomas
poodinių riebalų pavidalu. Svoris auga, o jo atsikratyti su kiekvienu mėnesiu
vis sunkiau: kuo didesnė kūno masė, tuo mažiau energijos sunaudojama treniruočių
metu. Norint sudeginti 240 kcal moteriai, sveriančiai 60 kilogramų, reikia
pėsčiomis vaikščioti valandą, o jei svoris yra 85 kg – tai ne mažiau nei
pusantros valandos.

Slapta grėsmė

Padidėja medžiagų apykaitos ir endokrininių sutrikimų rizika, visų pirma –
metabolinio sindromo, kuris kankina 25 proc. keturiasdešimtmečių. Tik ne visos
jos tai žino. Metabolinio sindromo požymiai: svorio ir kraujospūdžio kontrolės
praradimas (viršutinė kraujospūdžio normos riba – 140/90), silpnumas ir bloga
savijauta. Medžiagų apykaitos sutrikimai, paskatinti svorio pertekliaus,
organizme sukelia pokyčius, panašius į cukrinį diabetą ir faktiškai gali būti
vertinami kaip pradinė diabeto stadija.

Patarimas

Pasistenkite nepersivalgyti, o priešingai, sumažinkite porcijas, ribokite
gyvulinės kilmės riebalus (iki 15-20 proc. viso dienos maisto kalorijų dalies)
ir vadinamuosius greitus angliavandenius (jų daugiausiai yra saldumynuose,
tortuose, bandelėse ir makaronuose), kurie nedelsiant įtraukiami į kraujotaką ir
didina gliukozės koncentraciją kraujyje. Cukraus gerai būtų apskritai
atsisakyti. Vietoj jo košę ir varškę pagardinkite razinomis ar slyvomis, o jei
nesate alergiškos – medaus.

Amžiaus superproduktas – žalioji arbata

Ispanų endokrinologai Luisas Escobaras ir Manuelis Aguilaras paskaičiavo:
puodelis šio gėrimo sudegina 100-150 kcal, o tai suteikia galimybę per metus
numesti iki 10 kg. Japonijos specialistai iš Tokijo Žaliosios arbatos mokslinių
tyrimų centro tvirtina, kad ši arbata mažina ne tik svorį, bet ir kraujospūdį, o
taip pat – gliukozės kiekį kraujyje, todėl yra puiki metabolinio sindromo ir
cukrinio diabeto profilaktikos priemonė.

50+ – nieko nereikalingo

Vidinis portretas

Menopauzė ne už kalnų! Šiuolaikinėms moterims ji vyksta sulaukus maždaug 55
metų. Kiaušidės išskiria vis mažiau estrogenų – galingų medžiagų apykaitos
stimuliatorių ir pagrindinių organizmo riebalų degintojų. Dėl to figūra pradeda
netekti savo grakščių formų. O jei ją pavyko išsaugoti, tai niekas niekada
neatspės tikrojo jūsų amžiaus: juk figūra – tai modelis, leidžiantis vertinti
hormonų balansą ir medžiagų apykaitos greitį.

Tiesą sako, kad moteriai yra tiek metų, kaip ji atrodo: išorė yra lyg veidrodis,
atspindintis vidinio organizmo susidėvėjimo lygį. O šis tiesiogiai priklauso nuo
to, kaip dažnai bandėte mesti svorį ir vėl papilnėdavote.

Mitybos apribojimai kankina ne tik raumenis, kuriuos grįžtant svoriui pakeičia
riebalai, bet ir širdį – ji taip pat sudarytas iš raumeninio audinio. Kai
priaugate svorio, širdis didėja, kad išlaikytų padidėjusį krūvį. Sumažėjus darbo
apimtims ir apribojus energijos bei struktūrinius išteklius, širdis silpsta.
Neatsisakykite fizinio aktyvumo – treniruokite širdį, kad ji neaptingtų ir
neleiskite savo svoriui šokinėti.

Slapta grėsmė

Moksliniai tyrimai rodo, kad vyrų svoris aktyviai didėja iki 40 metų, o po to
jis beveik nesikeičia. Tuo tarpu moterims pasisekė mažiau: nesiėmus atitinkamų
priemonių, jų svoris didėja iki 60 metų. Išvešėjęs riebalinis audinys pasižymi
didesniu hidrofiliškumu – savybe sulaikyti skysčius organizme. Tai yra
pagrindinė formų apvalumo priežastis ir hipertenzijos išsivystymo rizikos
veiksnys.

Patarimas

Sulig kiekvienais 10 metų medžiagų apykaita sulėtėja apie 2 proc., taip
padidindama kūno masę 2 kilogramais, todėl maisto suvartojimą bėgant metams taip
pat reikia sumažinti tais pačiais 2 procentais. Visų pirma mažinkite jautienos,
avienos, sviesto, grietinės, baltos duonos ir kitų miltinių gaminių vartojimą.
Valgykite daugiau daržovių, vaisių, vištienos, žuvies, rupios duonos.

Amžiaus superproduktas – soja

Sojoje gausu fitoestrogenų – augalinių junginių, kurių struktūra ir poveikis
panašūs į moteriškų lytinių hormonų, o taip pat antioksidantų – bioflavonoidų,
kurie apsaugo ląsteles, jaunindami odą ir visą organizmą apskritai. Sojos
pupelės turi vitaminų (A, C, E, B grupė) ir mineralų (vario, geležies, kalcio,
magnio) kompleksą, lėtinantį senėjimą. Tai – balzamas širdžiai ir kraujagyslėms
(jose yra daug širdžiai taip reikalingų baltymų ir visai nėra cholesterolio,
pažeidžiančio arterijų sieneles) bei ląstelienos šaltinis.