Žuvies galia

Visos mamos ir tėčiai yra girdėję apie žuvų taukų naudą vaiko sveikatai,
tačiau ne visi paiso gydytojų patarimų. Ar daug praranda vaikas?

Žuvis vaiko valgiaraštyje

Žuvis – labai vertingas maistas, kurio mažylis pirmą kartą paragauna 11–12 mėn.
Tas, kuris linkęs į alergines ligas, žuvies gauna po pirmojo gimtadienio. Kodėl
iš gausybės maisto produktų gydytojai į kūdikio valgiaraštį įtraukia žuvį ir
pataria jos duoti 2–3 kartus per savaitę vietoj mėsos? Nes žuvis turi daug
baltymų, daugiau omega–3 riebalų rūgščių, natūralių riebaluose tirpių ir kitokių
vitaminų bei mikroelementų (kalcio, fosforo, jodo, fluoro, vario, cinko, seleno,
geležies). Dėl šios priežasties būtų labai gerai, jei mažylis pamėgtų žuvies
patiekalus: troškintą, virtą, keptą žuvį, iš jos pagamintus maltinukus, žuvienę,
sumuštinukus ar salotas su itin vertingomis menkės kepenėlėmis. Šių patiekalų
tėveliai turėtų vaikui duoti pagal jo amžių.

Nenoriu, nemėgstu, nevalgysiu!

Deja, kai kurie vaikai žuvies produktų valgo labai mažai, nes šeimoje nėra
tradicijos juos gaminti arba nemėgsta. Be to, yra mažylių, kurie žuvies valgyti
negali, nes serga alergija (išberia, dūsta). Tokiems būtina duoti žuvų taukų.
Nereikia baimintis, kad pakenks, nes organizmą įjautrina žuvų baltymas, o ne
riebalai. Žinoma, tėveliai vaistinėje turėtų pirkti tokius žuvų taukus, kurie
yra natūralūs, ekologiški. Paprastai kūdikiai noriai geria žuvų taukus, nes tai
kvapus ir neįprasto skonio produktas, t. y. naujas potyris mažyliui.
Žuvų taukų turi vartoti net ir mažylis, kuris noriai valgo žuvį ir jos produktus,
nes vertingų, sveikatą stiprinančių medžiagų gauna vis tiek nepakankamai.

Šaukštelis sveikatos

Svarbiosios rūgštys. Žuvų taukai gaunami spaudžiant šviežias menkių kepenėles.
Atlikti klinikiniai tyrimai parodė, kad jie slopina uždegiminius procesus, gerai
veikia sergančiųjų reumatoidiniu artritu ar astma sveikatą. Taip pat padeda
išvengti nutukimo, diabeto, nes žuvų taukuose yra biologiškai aktyvių
polinesočiųjų riebiųjų rūgščių. Tarp jų – nesočiųjų riebalų rūgščių omega –3.
Omega–3 aktyvina ląstelių funkcijas, ypač imuninės sistemos ir už kraujo krešumą
atsakingas. Aktyvi imuninė sistema saugo nuo daugelio ligų, ne tik kylančių
peršalus ar pasigavus užkratą, bet ir nuo širdies bei onkologinių ligų.
Omega–3 rūgštys padeda palaikyti skysčių pusiausvyrą, reguliuoti imunines
organizmo reakcijas, tuo pačiu metu saugo nuo ardomojo imuninės sistemos
poveikio (autoimuninių ligų). Šios rūgštys yra labai svarbios gerai vaiko organų
ir jų funkcijų raidai, medžiagų apykaitai, ypač nervų sistemos brandai. Jos ypač
reikalingos kūdikiui pirmaisiais gyvenimo metais, kai vystosi akių tinklainė,
periferinė ir centrinė nervų sistemos. Riebalų rūgštys omega–3 yra itin svarbios
tinklainės subrendimui, o tai garantuoja gerą regą. Vėliau vaikas, kuris
papildomai gauna šių rūgščių, geriau susikaupia ir atlieka logines užduotis. Dėl
nepaprasto polinesočiųjų rūgščių poveikio medikai vis dažniau pataria žuvų taukų
duoti hiperaktyviems, dėmesio ar psichikos sutrikimų turintiems vaikams.
Kai organizmas pritrūksta omega–3 rūgščių, vaiką gali dažniau pulti odos
uždegimai, peršalimo ligos, pablogėti rega, susilpnėti atmintis, sulėtėti raida
ir augimas. Kiti galimi omega–3 riebalų rūgščių stokos požymiai: artritas,
bronchų astma. Kai trūksta šių rūgščių, gali vystytis depresija, šizofrenija.
Vitaminai. Pavyzdžiui, Moller’s žuvų taukuose yra natūralių pačios žuvies
kepenyse pagamintų vit. A ir D dermė, todėl jie stiprina vienas kito poveikį.
Vit. D sergsti mažylį nuo rachito, padeda organizmui pasiimti kalcį, tad svarbus
kaulų ir dantukų raidai, o vit. A gerina regą, odos, gleivinių, plaukų bei nagų
būklę. Kai jo pakanka, vaikas auga daug atsparesnis užkrečiamosioms ligoms. Žuvų
taukuose yra ir vit. E, kuris pafdaro nežalingus ląstelėms kenkiančius
laisvuosius radikalus.

CITATA: „Žuvų taukuose yra labai gera vit. A ir D dermė, todėl jie stiprina
vienas kito poveikį.“

Atmintinė

1. Žuvų taukų patartina vartoti kasdien ir be pertraukų. Kūdikiui iki 1 m. labai
svarbu gauti profilaktinę vit.D dozę. Žuvų taukuose esančio vit. D kiekio
nepakanka kūdiki rachito profilaktikai. Kūdikio raidą stebintis gydytojas gali
patarti, kiek vartoti sintetinio vitamino D ir kiek gerti žuvų taukų. Tai ypač
svarbu, jei kūdikis dažnai serga peršalimo ligomis, turi rachito požymių, nes
žuvų taukai – labai gera rachito profilaktika.
2.Kūdikiui žuvų taukų jau nuo 4 sav. duokite po 3–5 lašelius per dieną kaip
priedą prie įprasto maisto, o nuo 6 mėn. – pusę arbatinio šaukštelio. Žinoma,
būtinai pasitarkite su vaiko raidą prižiūrinčių gydytoju.
3. Jei kūdikiui duodate tik žuvų taukų, pasidomėkite, kiek vit. D veikimo
vienetų yra žuvų taukų dozėje, kurią vaikutis gauna per dieną, ir suskaičiuokite,
kiek šių vienetų susidaro kartu su profilaktine vit. D doze. Svarbu šio vitamino
neperdozuoti, nes jis gali pažeisti inkstus.
4. Sulaukus pirmo gimtadienio žuvų taukų gerti reikia po šaukštelį, o nuo 5–6 m.
– po desertinį šaukštą iki 10 m.
5. Kai mažylis ūgtelės ir sugebės nuryti kapsulę (maždaug nuo 4 m.), galima
nupirkti žuvų taukų kapsulių – maloniau vartoti.

Tai įdomu

*Daugiausia riebalų rūgščių omega–3 yra menkių kepenų aliejuje.
*Ypač daug omega–3 rūgščių randama silkės, skumbrės, lašišos, tuno, sardinės
riebaluose.
*Omega–3 riebalų rūgščių yra sojos, kukurūzų aliejuje 1 proc., ypač gausu – linų
sėmenų aliejuje.
*Omega–3 rūgščių aptinkama mėsoje, galvijų kepenyse. Tačiau orams atšalus ir
galvijus pradėjus šerti pašarais ir grūdais vertingųjų rūgščių lieka daug mažiau.
*Atsiradus rafinuoto maisto gamybai, pradėjus netinkamai maitintis omega–6 ir
omega–3 riebalų rūgščių santykis maiste tapo akivaizdžiai netinkamas – 20:1.
idealus santykis – 1:1. Toks yra svieste, jei jis gaminamas iš pievose
besiganančių karvių pieno.