5 japoniški akcentai jūsų dietai

Japonai laikomi viena sveikiausių tautų pasaulyje. Be to, jų mitybos tradicijos daugeliui Tekančios saulės šalies gyventojų leidžia išlaikyti puikią figūrą, energiją ir darbingumą. Kurie šios mitybos ypatumai praverstų ir jums?

Japoniška paslaptis Nr. 1: Suvalgyk 30 skirtingų produktų per dieną

Japonijoje įprasta mitybos rekomendacija – suvalgyti po 30 skirtingų produktų per dieną. Tai neabejotinai naudinga; tokia maisto įvairovė leidžia maksimaliai užtikrinti maistingųjų medžiagų balansą mityboje, gauti beveik visų reikiamų vitaminų ir mineralinių medžiagų. Jei jūs prijaučiate japoniškam maisto patiekimo būdui – daug patiekalų mažutėmis porcijomis, - šio principo laikytis visai paprasta.

Tipiškai japoniški pietūs namuose galėtų būti nedidelis kiekis baltymų, pvz. vištienos terijaki gabalėliai ar ant grotelių kepta žuvis, 2-3 rūšių daržovių garnyras, daržovių gabalėliai iš sezoninių daržovių, ryžių dubuo ir sriuba su keletu gabalėlių tofu, vienu ar dviem moliuskais, trupučiu laiškinių svogūnų.

Standartiniame vakarietiškame valgiaraštyje sudėtinga suskaičiuoti 30 skirtingų patiekalų kasdien. Pavyzdžiui, bandelė pusryčiams, kumpio ir sūrio sumuštinis su daržovėmis pietums, mėsos kepsnys, bulvės ir brokoliai pietums – štai ir 9 patiekalai, prie kurių dar ką nors pridėti būtų sudėtinga. Kad vis dėlto papildytumėte šį sąrašą, pasistenkite kasdien suvalgyti pjaustytų daržovių gabalėlių šalia kiekvieno patiekalo.

Japoniška paslaptis Nr. 2: Viskas turi atrodyti gražiai

Maistas, kuris atrodo gražiai, teikia daugiau pasitenkinimo. O japonai garsėja savo gebėjimu iš maisto produktų kurti tikrus meno šedevrus. Tai viena priežasčių, kodėl japonai retai kada persivalgo. Jie laikosi taisyklės niekada neužpildyti viso lėkštės ploto. Geriau palikti daug tuščios erdvės joje, kad lėkštės forma papildytų maistą ir atskleistų jo grožį. Be to, labai svarbu maistą išdėlioti taip, kad jis nebūtų plokščias. Tai suteikia gilumo pojūtį, produktai atrodo patrauklesni. Svarbu panaudoti ir keletą spalvų – tai suteikia energijos tiek žiūrint į maistą, tiek jį vartojant.

Nebūtina samdytis konsultanto japono kad savo kasdieniams patiekalams suteiktumėte šiek tiek japoniško atspalvio. Tiesiog pasistenkite daugiau dėmesio skirti patiekalų grožiui, labiau gėrėtis, mėgautis maistu, smulkinti jį į mažesnius gabalėlius, sudėlioti vieną ant kito. Spalvos akimirksniu suteiks vyšniniai pomidorai, prieskoniniai žalumynai, geltonosios paprikos. Ir prieš valgant būtinai įvertinkite porcijos grožį, pasigrožėkite lėkštėje esančiu šedevru, tik tada valgykite.

Japoniška paslaptis Nr. 3: Kiekvieną kąsnį reikia gerai sukramtyti

Be abejo, tą patį kartojo ir jūsų močiutė, neturinti nė lašelio japoniško kraujo. Tik šis išminties perlas japonus lydi ne tik vaikystėje, bet visą gyvenimą. Rūpestingai, daug kartų sukramtant maistą valgoma lėčiau, suvalgoma mažiau. Be to, fizinis veiksmas, kurį atlieka žandikaulis, siunčia signalus į smegenis kad jūs jau pasisotinote.

Japonijoje gajus prietaras, esą kuo daugiau vaikas kramto – tuo jis protingesnis, todėl mažiesiems specialiai duodama kietesnio, sunkiau kramtomo maisto, kad žandikauliai turėtų progos kaip reikiant padirbėti.

Japoniška paslaptis Nr. 4: Gerkite žaliosios arbatos

Mokslininkai vis dar atranda naujų žaliosios arbatos savybių, kuo ji naudinga mūsų organizmui. Nors jau yra daugybė įrodymų, kad žalioji arbata saugo nuo galybės ligų, taip pat ir Alzhaimerio ligos bei vėžio. Japonijoje įprasta kasdien išgerti po 5-6 puodelius šios arbatos. Ar esama ryšio tarp žaliosios arbatos ir suvartojamo maisto kiekio? Galbūt. Žaliojoje arbatoje esančios medžiagos mažina cholesterolio kiekį kraujyje, spartina medžiagų apykaitą ir riebalų skaidymą.

Be to, nesaldinta arbata visiškai neturi kalorijų. Taigi tai neabejotinai geresnis pasirinkimas besilaikant dietos nei sultys (vartojamos kaip gėrimas, o ne kaip maistas) ar balinta kava.

Japoniška paslaptis Nr. 5: Kasdien nueikite po 10 000 žingsnių

Skamba iššaukiančiai? Nebūtinai. Tiek žingsnių – tai maždaug 7,5-8 km. Jei neįsivaizduojate, kaip pasivaikščiojimus tokiu atstumu įterpti į savo perkrautą dienotvarkę, nesijaudinkite. Juk skaičiuojami net ir tie žingsniai, kuriuos jūs nupėdinate eidami iki kolegos kabineto ar stumdami pirkinių vežimėlį prekybos centre.

Japonijoje žmonės naudojasi proga pajudėti. Šioje šalyje automobilių turima santykinai mažiau nei kitose išsivysčiusiose šalyse, nes žmonės dažniau vaikšto pėsčiomis, važiuoja dviračiu ar naudojasi viešuoju transportu. O kad būtų lengviau įgyvendinti 10 000 žingsnių planą, ten gana populiaru turėti pedometrus, kurie gali būti netgi mobiliuosiuose telefonuose.

Norite pamėginti? Nebūtina turėti po ranka įrenginį, kuris skaičiuoja žingsnius. Tiesiog pasistenkite pavaikščioti daugiau. Išlipkite ankstesnėje autobuso stotelėje, pasivaikščiokite bent 10 minučių vakare – ir jūsų žingsnių skaičius jau bus gerokai ūgtelėjęs.

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė