7 būdai, kaip mažinti vaikų patyčias internete

Tėvai vaikus moko saugiai pereiti
gatvę, gerų manierų, neturėti žalingų įpročių, nesityčioti iš kitų, mandagiai
kalbėti, tačiau šiame technologijų amžiuje reikiamų žinių poreikis kinta. Tyrimų
duomenimis, 80 proc. paauglių kasdien daugiau nei 3-4 val. praleidžia
elektroninėje erdvėje. Kas penktas Lietuvos vaikas yra patyręs patyčias
elektroninėje erdvėje. Norėdami tinkamai apsaugoti savo vaikus, tėvai turi ne
tik domėtis vaikų elgsena elektroninėje erdvėje, bet ir patarti jiems, kaip
geriau apsisaugoti nuo internete laukiančių pavojų.

 

„Dažnai tėvai namuose draudžia naudotis
internetu ir socialiniais tinklais, tačiau jie nežino, kad internetą vaikas
turi ir savo mobiliajame telefone, – pastebi Moterų informacijos centro (MIC)
projektų vadovė, „LOG IN – saugumas man patinka!” mokymų jaunimui organizatorė
Rugilė Butkevičiūtė. – Todėl svarbiausia užduotis tėvams, norintiems apsaugoti
vaiką elektroninėje erdvėje, ne drausti ja naudotis, o išmokyti naudotis
saugiai.“

 

Pasak R. Butkevičiūtės, jaunimui
atrodo, jog jie žino viską apie „Facebook“ ir kitus socialinius tinklus, deja,
dažnas nežino net kurioje vietoje galima rasti saugumo nustatymus, kokie jie
yra ir kam juos reikia naudoti: „Vienintelis teisingas atsakymas, į klausimą,
kaip mes galime sumažinti vaikų patyčias internete – įtraukti visą vaiko
aplinką“.

 

Tėvai:

1.     Susipažinkite su socialiniais tinklais, kuriuos naudoja
Jūsų vaikas, peržiūrėkite jų registracijos ir saugumo nustatymus. Susipažinkite
su pagrindinėmis socialinio tinklo funkcijomis. Įsigilinę į socialinę
platformą, pakalbėkite su vaiku, ką jis labiausiai mėgsta joje veikti, ar daug
draugų ten turi, ar visus iš jų pažįsta. Paaiškinkite, kodėl reikia naudoti
saugumo nustatymus.

2.     Parodykite vaikui socialinę reklamą, skirtą saugumo
socialiniame tinkle „Facebook“ skatinimui (www.takethislollipop.com).

3.     Susipažinkite su specialia edukacine programa jaunimui –
„Saugumas man patinka!” (www.saugumaspatinka.lt). Programa siekiama suteikti
jaunimui daugiau žinių apie saugumą elektroninėje erdvėje, paskatinti juos
aktyviai prisidėti prie patyčių ir smurto tarp jaunimo mažinimo. Suaugusiems programa
suteikia žinių, kaip padėti jaunimui apsisaugoti elektroninėje erdvėje.

Mokytojai:

4.     Mokytojams trūksta praktinių žinių, kaip kovoti su
elektroninėmis patyčiomis, nepaisant to, kad su jomis susiduria kasdieniniame
darbe. Dėl to mokytojai yra skatinami dalyvauti įvairiuose edukaciniuose
projektuose.

5.     Mokyklose vis dar trūksta programų, susijusių su patyčių
elektroninėje erdvėje prevencija, todėl šią temą
siūloma įtraukti į oficialius pamokų planus ir diskutuoti apie saugumą
elektroninėje erdvėje pamokų metu. Pastebėta, kad patyčios dažnai kyla dėl
egzistuojančių stereotipų: kas yra standartinis grožis, kas būdinga merginoms,
o kas būdinga vaikinams.

6.     Mokytojams yra siūloma vykdyti prevencines patyčių
elektroninėje erdvėje pamokas klasės valandėlių bei susirinkimų su tėvais metu.

Vaikai:

7.     Į patyčių elektroninėje sprendimą būtina aktyviai
įtraukti visą mokyklos mokinių bendruomenę. Sėkmingu ir pasiteisinusiu tokio
įtraukimo įrankiu galima laikyti modernų 
„Peer to Peer“ mokymo metodą. Naudojant šį metodą mokymų moksleiviams
apie saugumą elektroninėje erdvėje metu atrenkami keli moksleiviai savanoriai
pageidaujantys pagal pristatytą saugumo elektroninėje erdvėje programą vesti
mokymus jaunesniųjų, vyresniųjų klasių moksleiviams ir mokytojams. Taikant šį
metodą apie saugumą elektroninėje erdvėje sužino visi mokyklos moksleiviai.
Pavyzdžiui, Kėdainių Juozo Paukštelio mokykloje keli savanoriai moksleiviai
išklausę mokymus apie saugumą elektroninėje erdvėje per vieną mėnesį apmokė  daugiau nei 100 jaunesniųjų klasių moksleivių.

 

Nevyriausybinė organizacija Moterų
informacijos centras įgyvendina projektą „Log In“ – prieš smurtą ir patyčias
elektroninėje erdvėje“. „Log In“
tikslas – mažinti smurtą lyties pagrindu skatinant jaunimą atsakingai naudotis
socialiniais tinklais, vengti patyčių elektroninėje erdvėje.