Berniukas ir mergaitė: auga ne vienodai

Berniukai ir mergaitės auga ne vienodai – tą pirmiau nei daugybė mokslininkų
pastebėjo pačios mamos. Kuo būtent skiriasi mažų vaikų raida? Jūsų dėmesiui – 5
esminiai skirtumai.

Kaip lytį suvokia pats vaikas?

Vaikai pradeda suvokti save kaip berniuką arba mergaitę maždaug sulaukę 18
mėnesių. Kitus vaikus priskirti tam tikrai lyčiai mažieji mokosi maždaug nuo 2
iki 6 metų. Tai, kaip vaikai suvokia lytis ir jų skirtumus, geriausiai
atsiskleidžia jų tarpusavio žaidimuose, kaip jie pasiskirsto vaidmenimis, kokias
funkcijas prisiima sau, kokias skiria kitos lyties žaidimų partneriams(-ėms).

Kuo skiriasi skirtingų lyčių vaikų raida?

• Fizinis augimas

Nuo kūdikystės iki pat suaugusio žmogaus berniukai ir mergaitės auga daugmaž
vienodu greičiu, bet skirtingais šuoliais. Pastebimesnių skirtumų iki pradinių
klasių dažniausiai neužfiksuojama. Tačiau pradėję lankyti mokyklą, nuo 7-8 metų,
mergaitės paprastai ima augti greičiau, berniukai jas ūgiu santykinai pasiveja
tik po kelerių metų.

• Judesių motorika

Berniukų stambiosios motorikos gebėjimai (bėgiojimas, šokinėjimas, pusiausvyros
koordinacija) dažniausiai vystosi šiek tiek greičiau, nei mergaičių. Tačiau
mergaitės „atsigriebia“ smulkiojoje motorikoje – joms lengviau sekasi
taisyklingai laikyti pieštuką, dailiau rašyti. Kaip tik todėl mergaitės dažnai
anksčiau susidomi piešimu, spalvinimu, darbeliais, nei to paties amžiaus
berniukai.

Tuo tarpu berniukai – fiziškai agresyvesni, impulsyvesni. Tai įrodyta ištyrus
abiejų lyčių vaikų smegenis. Berniukų smegenyse esantys malonumo centrai labiau
stimuliuojami tada, kai jie imasi ko nors rizikingo. Be abejo, tai nereiškia,
kad visos mergaitės mažiau fiziškai aktyvios ar linkusios rizikuoti nei
berniukai. Tiesiog tarp berniukų toks elgesys pasitaiko dažniau, nei tarp
mergaičių.\

• Verbaliniai įgūdžiai

Tarp berniukų – daugiau vaikų, kurių kalbiniai įgūdžiai vėluoja. Nustatyta, kad
berniukų žodynas būna skurdesnis nei mergaičių. Be to, mergaitėms geriau sekasi
„šifruoti“ neverbalinius pašnekovo signalus: balso toną, veido išraišką, kas
irgi parodo ankstesnių jų komunikacinių gebėjimų vystymąsi. Joms geriau sekasi
susieti žodžius su jausmais.

Dėl to skaitant knygas rekomenduojama labiau atkreipti berniukų dėmesį į
personažų charakterius, nuotaikas, jausmus – kad jie išmoktų pastebėti.
Mergaitėms dažniausiai tai pavyksta savaime.

• Tualeto treniruotės

Vidutinė statistinė mergaitė tualeto įgūdžius perpranta greičiau, nei jos
bendraamžis berniukas. Kol kas dar ginčijamasi, kodėl atsiranda toks skirtumas:
ar dėl fizinių vaikų ypatumų, ar dėl socialinių priežasčių (viena iš jų – tai,
kad prie tualeto ar puoduko vaikus dažniausiai pratina mama arba auklė, tad
mergaitėms lengviau su jomis identifikuotis nei berniukams). Kaip tik dėl tokio
ankstesnio išmokimo mergaitės kiek rečiau nei berniukai prišlapina į lovą,
greičiau išmoksta pasiprašyti į tualetą net ir prabudusios iš miegų.