Ar vaikas, gebantis jungti raides į žodžius, jau moka skaityti? Nebūtinai.
Psichologai išskiria du skaitymo etapus: techniškasis etapas, taip vadinamas
plikas įgūdis, ir turiningo skaitymo etapas, kada skaitant ne tik garsai
sujungiami į žodžius, bet ir suvokiama teksto turinio prasmė. Pirmasis etapas
malonumo nesuteikia, dar daugiau, jei ties juo įstringama, tai yra užtrunkama
ilgiau, nei reikėtų, tai, kas turėtų išaugti į meilę skaitymui, virsta problema.
Gatavų receptų, kaip išugdyti meilę skaitymui, nėra. Kol kas galima tik įvardyti
sąlygas, ko jokiu būdu negalima daryti kai vaikas jau pramoko skaityti, bet jo
skaitymas dar tik techniškas, tai yra kol kas jis pats dar nenori skaityti iš
tikrųjų, sau, savo malonumui. To padaryti jis dar ir negali.
* Skaitymas nuo pat pradžių turi sietis tik su malonumu. Ir nė minties apie
represijas! Neverskite ir neįkalbinėkite – „na, paskaityk dar bent eilutę“.
Galite išsigalvoti pačių įvairiausių manevrų, žaidimų, bet vaikas turi pats
panorėti skaityti, nors ir ne iš karto supranta, apie ką vis dėlto jis ką tik
perskaitė.
* Džiaukitės kiekvienu vaiko perskaitytu žodeliu suprasdami, kad tai – tikrai jo
mažosios pergalės.
* Nenukreipinėkite jo dėmesio į skaitymo klaidas, pasistenkite jas taisyti kaip
nors nepastebimai, o jei galite apsieiti nepataisę – tai ir netaisykite.
* Pirmiesiems skaitiniams rinkitės tik tinkamas knygas – ryškias, su didelėmis
raidėmis, su daug paveikslėlių ir, svarbiausia, aiškiu siužetu, kurį įdomu
sekti.
O dabar apie manevrus – jų gana daug, tačiau kas padės būtent jūsų vaikui, teks
pasirinkti patiems. Dar geriau jei sugalvosite savų būdų.
Kasilio metodas
Šis metodas tinka vaikui, kuris jau skaito gana laisvai, nors jam nepatinka
skaityti, taigi jis vis dėlto dar yra užstrigęs techniškojo skaitymo etape.
Išsirinkite įdomų tekstą, kurio siužetas suprantamas ir aiškus, paskaitykite
vaikui dalį kūrinio, o pačioje įdomiausioje vietoje staiga nutraukite skaitymą
sugalvojusi svarbią priežastį, esą „neturite laiko“. Vaikas be ypatingo
entuziazmo ima knygą tikėdamasis, kad kas nors iš suaugusiųjų vis dėlto susimils
ir perskaitys, ar pagrindinį veikėją užmušė, ar jam pavyko išsigelbėti.
Namiškiai tai turėtų pastebėti, čia pat pagirti vaiką už norą paskaityti bent
keletą eilučių, tačiau ne palikti jį vieną skaityti toliau, o išties ateiti į
pagalbą pasidalinus teksto skaitymą: vieną eilutę – vaikas, dvi – jūs. Taip
palengva iš techniškojo skaitymo fazės pereinama į turiningąjį skaitymą.
Vaikų psichologės Iskros Daunis metodas
Vieną rytą prabudęs vaikas po pagalve randa laišką nuo Karlsono, kuriame
„vyrukas pačiame stiprume“ keletu sakinių praneša, kad nori su juo draugauti,
tad paliko jam dovanėlę konkrečioje nurodytoje vietoje. Be abejo, vaikas toje
vietoje randa tikrą dovanėlę. Jis tikriausiai įtaria, kad taip namiškiai su juo
žaidžia, bet vis dėlto džiaugiasi.
Kitą rytą laukia dar vienas laiškas, jame apie dovanėlę nė žodžio, užtai
parašoma, kad Karlsonas norėjo padovanoti bilietus į cirką, tačiau pamatęs, kaip
vaikas tampo katę už uodegos, o ta gailiai kniaukia, apsigalvojo. Taigi bilietų
šiandien nebus.
Kasdien laiškai tampa vis ilgesni, o perskaitomi jie vis greičiau. Vaikas
išmoksta sekti turinį, tad palengva jį užplūsta skaitymo malonumo banga.