+2
-0
+2
Valgydami daugiau kalio turinčių maisto produktų, galime sumažinti kraujospūd​į

Kalis – vienas svarbiausių žmogaus organizmo mikroelementų. Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo specialistai primena, kad nepakankamas kalio kiekis siejamas su hipertenzija, širdies ir kraujagyslių ligomis bei kai kuriomis kitomis lėtinėmis neinfekcinėmis ligomis. Didesnis su maistu suvartojamo kalio kiekis gali sumažinti kraujospūdį bei širdies ir kraujagyslių ligų riziką, kalis gali turėti teigiamos įtakos kaulų tankiui ir mažinti neigiamą per didelio suvartojamo natrio kiekio poveikį. Daugiausia kalio yra vaisiuose ir daržovėse (ypač pupelėse, žirniuose, lapinėse daržovėse, morkose, bulvėse), riešutuose, sėlenose, kviečiuose ir kitame augalinės kilmės maiste.

Biologinė kalio reikšmė

Žmogaus organizme daugiausia kalio kaupiasi ląstelėje, jo atsargų yra raumenyse, smegenyse, odoje. Kalis reikalingas rūgščių ir elektrolitų pusiausvyrai bei normaliai ląstelės funkcijai palaikyti. Jis skatina organizmo skysčių apykaitą, daugelį fermentinių procesų, aktyvina sekrecinę endokrininių liaukų veiklą, didina ląstelių sienelių pralaidumą. Kalio jonai padeda plisti nerviniam impulsui raumenyse.

Kuo naudingas kalis?

Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) naujai paskelbtose gairėse dėl kalio vartojimo pabrėžiama, kad, vartojant kalį, sumažėja suaugusiųjų sistolinis ir diastoli diastolinis kraujospūdis. Atliktų tyrimų metu nustatyta, kad didesnis suvartojamo kalio kiekis turėjo teigiamą įtaką kraujo spaudimui. Labiausiai kraujo spaudimas sumažėja, kai kalio buvo suvartojama 90–120 mmol/d., tačiau įrodyta, kad bet koks didesnis suvartojamo kalio kiekis mažina kraujospūdį. Vaikams didesnis jo kiekis nežymiai sumažino sistolinį kraujo spaudimą.

Kalis ir natris

Kai natrio suvartojama daugiau, didesnis suvartojamo kalio kiekis tampa dar naudingesnis, nes, be jau minėto naudingo poveikio, jis gali sušvelninti neigiamą didesnio suvartojamo natrio poveikį kraujo spaudimui. Klinikiniai tyrimai įrodė, kad didesnis kalio ir mažesnis natrio suvartojimo derinys gali būti veiksmingas mažinant kraujo spaudimą ir mirtingumą nuo širdies ir kraujagyslių ligų.

Kiek kalio turime gauti?

Teisės aktuose šiuo metu yra nurodyta tik rekomenduojama paros norma (RPN), dar vadinama referenciniu vartojimo kiekiu. Lietuvos higienos normų HN 119:2002 „Maisto produktų ženklinimas“ 4 priede nurodoma, kad rekomenduojama kalio paros norma yra 2000 mg. PSO paskelbtose gairėse pabrėžiama, kad suaugusieji turėtų suvartoti ne mažiau kaip 3510 mg kalio per dieną (90 mmol/d.) siekiant sumažinti suaugusiųjų kraujo spaudimą ir širdies bei kraujagyslių ligų, insulto ir vainikinių arterijų ligų tikimybę. Šios rekomendacijos netaikomos žmonėms, kuriems sutrikęs kalio išskyrimas per inkstus. Vaikų kraujo spaudimo kontrolei PSO taip pat siūlo padidinti su maistu gaunamo kalio kiekį. Suaugusiesiems rekomenduojama norma vaikams turi būti pritaikyta pagal jų energijos poreikius.

Europos maisto saugos tarnybos (angl. EFSA) pateiktoje nuomonėje apie vitaminų ir mineralinių medžiagų didžiausią leidžiamą suvartojimo lygį (angl. Tolerable Upper Intake Level) nurodoma, kad ilgai vartojama 3 g per dieną dozė bei kalio kiekis, gaunamas su maistu, sveikiems gyventojams sveikatai pavojaus nekelia. Didesniam kalio kiekiui jautresni vyresni žmonės ir kai kurios kitos gyventojų grupės. Papildomas kalio vartojimas su maisto papildais ar jo turinčiais druskos pakaitalais kai kada gali sukelti hiperkalemiją, laidumo sutrikimus bei širdies veiklos sutrikimus.

Kai trūksta kalio

Daugiausia kalio iš organizmo šalinama su šlapimu ir tik nedidelė jo dalis – su išmatomis ar su prakaitu. Labai karšto oro sąlygomis ir esant intensyviam fiziniam krūviui, kai smarkiai prakaituojama, daugiau kalio netenkama su prakaitu. Kalio trūksta, jei viduriuojama, vemiama, per mažai jo gaunama su maistu arba vartojant antinksčių žievinės dalies hormonus, veikiančius kalio išsiskyrimą. Jei kalio nepakankamai patenka į organizmą ir daugiau jo išskiriama iš organizmo, vystosi hipokalemija. Esant nedideliam kalio trūkumui, vargina bendras silpnumas ir nuovargis, raumenų silpnumas, mėšlungis, skausmas, padažnėja širdies plakimas.

Informacija apie kalio naudą sveikatai maisto produktų etiketėse

Visoje Europos Sąjungoje (taip pat ir Lietuvoje) nuo 2012 m. gruodžio 14 d. taikomas 2012 m. gegužės 16 d. Komisijos reglamentas (ES) Nr. 432/2012 dėl tam tikrų leidžiamų vartoti teiginių apie maisto Reglamente pateikiamas 222 patvirtintų teiginių apie maisto sveikatingumą sąrašas, kuriame yra 3 teiginiai apie kalį. Tai reiškia, kad, jeigu maisto produktas atitinka teiginio vartojimo sąlygas, jo etiketėje gali būti nurodomas vienas iš šių teiginių apie kalį:

1) kalis svarbus normaliai nervų sistemos veiklai;

2) kalis svarbus normaliai raumenų veiklai;

3) kalis padeda palaikyti normalų kraujospūdį.

Šie teiginiai gali būti nurodomi tik tuo atveju, jei produktas yra bent jau kalio šaltinis, t. y. jeigu 100 g arba 100 ml produkto (arba 1 pakuotėje, jei joje yra tik viena porcija) yra ne mažiau kaip 300 mg kalio (15 proc. RPN).

Esant nedideliam kalio trūkumui, vargina bendras silpnumas ir nuovargis, raumenų silpnumas, mėšlungis, skausmas, padažnėja širdies plakimas.

Nacionalinis maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo institutas pažymi, kad PSO paskelbtose gairėse rekomenduojama, jog kalis patektų į organizmą su maistu, kadangi jo pasisavinimas iš maisto yra laikomas saugiu.

Šaltinis | Dietinis gydymas bendrojoje praktikoje | Gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė