Mokymosi sunkumai ir mokymosi negalės

Dažnas vaikas per pakankamai ilgą mokyklinio gyvenimo laikotarpį susiduria su
didesnėmis ar mažesnėmis problemomis mokykloje. Viena jų – mokymosi sunkumai,
pasireiškiantys silpnu mokymusi. Daugumai tėvų labai rūpi vaikų pasiekimai
moksle, tačiau ne kiekvienas pakankamai įsisąmoninęs, kad jis savo elgesiu gali
padėti ar trukdyti vaikui būti sėkmingesniu. Norėdami pagelbėti vaikui,
išsiaiškinkite mokymosi sunkumų priežastis ir pagalbos jam būdus.

Vaikų mokymosi sunkumų priežastys:

Emocinės problemos (pvz. vaikas išgyvena depresiją).
Santykiai šeimoje (pvz. tėvų skyrybos, šeimoje naujagimis ir t.t.).
Santykiai mokykloje (pvz. įtempti santykiai su klasės draugais ar mokytojais)
Žemas intelektas (vaikas tiesiog negabus)
Mokymosi negalės ( dėl įvairių subtilių nervų sistemos
funkcijų sutrikimų).

Mokymosi negalės – šiandien dar nepakankamai tėvams žinoma vaiko mokymosi
sunkumų priežastis. Dėl to tėvai elgiasi su vaiku netinkamai ir laiku nesuteikia
jam pagalbos. Dažniausiai mokymosi negalias turintys vaikai nepelnytai vadinami
“tinginiais”, “apsileidėliais”, “neatsakingais”, juos nuolat lydi kritika ir
įvairios bausmės tiek namuose, tiek mokykloje, o tai neigiamai veikia jų
asmenybės vystymąsi, socialinį prisitaikymą.

Mokymosi negalė – tai įvairių labai subtilių nervų sistemos funkcijų sutrikimų
pasekmė, dėl kurios pakankamo intelekto vaikas nesugeba išmokti skaityti,
rašyti, skaičiuoti. Be to šie sugebėjimai vystosi netolygiai.Mokymosi negalės
pasireiškia formuojantis ir atsiskleidžiant klausymo, kalbėjimo, skaitymo,
rašymo, skaičiavimo gebėjimams.Gyvenime vaikams su mokymosi negalėmis
daugiausiai sunkumų kyla atliekant mokyklines užduotis ir įgyjant akademinius
gebėjimus bei įgūdžius.

Mokymosi negalių rūšys ir požymiai:

Skaitymo sutrikimai arba disleksijos. Pasireiškia mokantis skaityti bei
skaitant, kai sunku koncentruoti dėmesį į spausdintus ženklus ir kontroliuoti
akių judesius juos sekant, atpažinti garsus, susijusius su raide, suprasti
žodžius ir gramatiką, kurti idėjas ir vaizdinius, lyginti naujas idėjas su
tomis, kurios jau žinomos, kaupti jas atmintyje. Skaitymo sutrikimai 3-4 kartus
dažnesni berniukams nei mergaitėms.

Rašymo sutrikimai arba disgrafijos. Pasireiškia grafiškai panašių
raidžių, dažniausiai priebalsių, painiojimu. Rašymo sutrikimai dažnai būna
sumišę su skaitymo sutrikimais. Lietuvoje apie 10-15 procentų pradinių klasių
mokinių turi rašymo sutrikimų.

Matematikos mokymosi sunkumai arba diskalkulijos. Pasireiškia tuomet, kai
sunku pasakyti daiktų skaičių, nesugebama suvokti matematinių santykių,
aritmetinių veiksmų ir matematinių simbolių prasmės.

Daugelis rašymo, skaitymo ir matematikos mokymosi aspektų remiasi tomis pačiomis
smegenų funkcijomis, todėl vaikams dažniausiai nustatoma daugiau negu vienos
srities mokymosi negalė. Mokymosi negalių priežastys nėra visiškai aiškios.

Mokymosi negalią turintiems vaikams būdinga:

Išgyventi depresiją.
Nepasitikėti savimi.
Asocialiai elgtis.
Dažniau išgyventi nerimą ar stresą.

Kaip galite padėti vaikui:

Jeigu pastebėjote, kad Jūsų vaikui sunkiau sekasi mokytis, nepalikite to
savieigai ir nelaukite, kol viskas savaime susitvarkys (labai svarbu, kuo
anksčiau išsiaiškinti negalę ir tinkamai padėti):

Neskubėkite vaiko kritikuoti, kaltinti, bausti ir pan.
Rinkite informaciją apie vaiko veiklą.
Atlikite vaiko pedagoginį – psichologinį įvertinimą, kuris padės išsiaiškinti
silpno mokymosi priežastis. Dėl tokio vertinimo Jūs turite kreiptis į mokyklos
psichologę, kuri vaiką nukreips į pedagoginę – psichologinę tarnybą.

Jeigu Jūsų vaikas turi mokymosi negalę:

Ieškokite būdų padėti – tarkitės su specialiais pedagogais, psichologais, klasės
auklėtoju ar kitais mokytojais apie įvairias strategijas, padedančias lengviau
mokytis (namuose, klasėje).

Kalbėkitės su savo vaiku apie jo sutrikimą. Padrąsinkite jį, paaiškinkite, kad
jo sunkumai nėra kvailumo ar tingumo pasekmė.

Išsiaiškinkite savo vaiko stipriąsias puses, lavinkite jas. Jeigu galima,
paskatinkite vaiką užsiimti kokia nors veikla po pamokų.

Dirbkite su savo vaiku namuose. Padėkite jam atlikti namų darbus. Pagirkite už
daromą pažangą ar teisingai atliktus darbus.

Bendraukite su dėstančiais pedagogais.

Bendraukite ir pasidalinkite patyrimu su kitų, turinčių mokymosi negalių, vaikų
tėvais.

“Susitaikykite” su savo vaiko sutrikimu ir išmokite tinkamai padėti,
nepažeisdami vaiko savigarbos.

Venkite tokio elgesio:

– kai vaikas atstumiamas, jo savotiškai gėdijamasi,
– kai tėvai pernelyg nuolaidžiauja vaikui arba pernelyg jį globoja,
– nervingai stengiasi padėti nekantriai laukdami geresnių rezultatų.