Socialiniais tinklais besinaudojantys paaugliai tris kartus labiau linkę vartoti alkoholį

Naujausi tyrimų
rezultatai patvirtina ryšį tarp paauglių psichoaktyvių medžiagų vartojimo ir
įvairiose žiniasklaidos priemonėse pateikiamo turinio. Tai portale „Prevention
Hub“ skelbia jaunimo psichoaktyvių medžiagų
vartojimo prevencijos srityje dirbanti organizacija „Mentor International“.
Tyrimai atskleidžia jog, kuo daugiau informacijos vaizduojančios
alkoholio vartojimą pozityviame kontekste pasiekia paauglius, tuo labiau jiems
kyla noras paragauti alkoholio.

„Suvokdami tai, jog
išmaniųjų technologijų vartojimas ateityje augs dar labiau, turime susitaikyti
su tuo, jog jaunimas, žengdamas koja kojon su moderniu pasauliu, technologijas
naudoja ir naudos. Vis tik, tėvai turėtų kontroliuoti vaikus pasiekiančios
žiniasklaidos turinį, riboti socialiniuose tinkluose praleidžiamą laiką, o tai
reiškia – apibrėžti tam tikras ribas ir nustatyti taisykles“, – sako „Mentor
Lietuva“ generalinė sekretorė Jurgita Ribinskaitė – Glatzer.

Jos teigimu, įvairiose
žiniasklaidos priemonėse pateikiamame pramoginiame turinyje itin dažnai
išaukštinamas psichoaktyvių medžiagų vartojimas, siekiant atsipalaiduoti ar
pasilinksminti, tačiau tokiame turinyje beveik neatspindima potenciali žala, rizika
ir šalutiniai vartojimo padariniai. Tuo tarpu, portale „Prevention Hub“
skelbiamo naujo tyrimo rezultatai liudija, jog tokio pobūdžio informacija
žiniasklaidoje jaunimą skatina vartoti alkoholinius gėrimus dėl tam tikrų
procesų smegenyse. Mokslininkai aiškina, jog ryšys tarp to, ką matome, ir to,
ką darome, tikrai yra, kadangi žmogaus smegenyse esantys veidrodiniai neuronai
skatina atkartoti matytą veiksmą. Vis tik, paaugliams polinkis atkartoti tai,
ką jie mato, dažnai sukelia daugiau žalos nei naudos, ypač kalbant apie
psichoaktyvių medžiagų vartojimą.

Kaip žiniasklaidos
turinys veikia paauglių mąstymą, iliustruoja portale pateikiama statistika.
Socialinius tinklus, tokius kaip „Facebook“, „Twitter“ ir panašiai, naudojantys
paaugliai, yra penkis kartus labiau linkę pradėti rūkyti cigaretes, tris kartus
labiau linkę pradėti vartoti alkoholį ir du kartus – pradėti rūkyti marihuaną
nei tie, kurie socialiniuose tinkluose nesilaiko. Dar vienas statistinis faktas:
paaugliai, per mėnesį žiūrintys daugiau nei 3 filmus, kuriuose yra smurto,
nuogumo, narkotikų vartojimo ar necenzūrinės kalbos elementų, penkis kartus
labiau yra linkę pradėti vartoti alkoholį nei tokių filmų nežiūrintys jų bendraamžiai.

Kaip teigia J. Ribinskaitė
– Glatzer, padidėjęs psichoaktyvių medžiagų vartojimas gali būti susijęs ne
vien tik su žiniasklaidos turiniu, bet ir su patyčiomis elektroninėje erdvėje,
menkais socialiniais įgūdžiais, iškreiptu tikrovės supratimu, todėl viena iš
esminių taisyklių kiekvienoje šeimoje – kalbėtis su savo vaikais, praleisti su
jais kuo daugiau laiko ir skatinti bendrauti su bendraamžiais.

„Žymiai geriau, kai
informaciją apie tabaką, alkoholį ar narkotikus vaikas gautų iš tėvų ar kitų
artimų suaugusių nei iš interneto ar bendraamžių, kurie gali suteikti klaidingų
žinių ir pastūmėti eksperimentuoti. Skatinkite paauglį kritiškai mąstyti –
pasakykite vaikui, kad ne visa informacija, kurią gauna iš žiniasklaidos,
draugų ar suaugusiųjų, yra teisinga. Mokykite ją analizuoti: išsiaiškinti, kam
ji skirta, kokio tikslo siekiama ją pateikiant ir panašiai. Toks kritinis
mąstymas itin praverčia gaunant reklaminę informaciją apie cigaretes ir alkoholinius
gėrimus“, – patarė pašnekovė.