VATA prigimties tipą balansuojanti dieta

TRUMPAS VATA PRIGIMTIES TIPO APIBŪDINIMAS
Vata tipui būdingas smulkaus sudėjimas, dažnai jie yra žemesnio ūgio, turi
mažas, judrias akis, plonus plaukus, siauras lūpas bei smulkius pečius. Jie
skundžiasi sausa oda, šaltomis galūnėmis bei nereguliariu tuštinimusi. Vata tipo
žmonėms dažnai kinta nuotaika, jie yra kūrybingi ir svajingi, daug kalba, ne
visada gali susikoncentruoti ir atlikti suplanuotus darbus. Dažnai skundžiasi
nemiga, nerimu, per dideliu jautrumu.

PAGRINDINIAI VATA PRIGIMTIES TIPO MAITINIMOSI PRINCIPAIA
Vata žmonės turėtų valgyti sunkesnį, riebesnį maistą. Dažnai vartojamas sausas,
aštrus, kartus sutraukiantis ar šaltas maistas išbalansuoja ir sukelia
psichologinius bei fizinius negalavimus. Vata tipo žmonėms reikia šilumos ir
komforto. Maistas jiems yra būdas nusiraminti, džiaugtis, jaustis saugiais ir
aprūpintais. Vata prigimties tipo žmonės turėtų vartoti daugiau šilto ir virto
maisto: sriubų, troškinių, košių.

VATA PRIGIMTIES TIPO SKONIO PASIRINKIMAS

Vata prigimties žmonės turėtų rinktis šiuos skonius:
* Saldus;
* Rūgštus;
* Sūrus.

Vata prigimties žmonėms nepatartina rinktis šiuos skonius:
* Kartus;
* Sutraukiantis;
* Aitrus.

SIŪLOMI MAISTO PRODUKTAI:

GRŪDINĖS KULTŪROS. Kviečiai, avižos ir ryžiai labiausiai balansuojančios
grūdinės kultūros Vata tipo žmonėms. Nerekomenduojama duona kepta su mielėmis,
kadangi jos sukelia fermentacinius procesus ir tokiu būdu gali atsirasti dujos
žarnyne (o tai silpnoji Vata prigimties žmonių vieta).

DARŽOVĖS. Vata tipo žmonėms reikėtų vengti žalių salotų. Žalios daržovės
nėra lengvai virškinamos, pailgėja virškinimo procesas, gali atsirasti dujų ir
gleivių žarnyne, pilvo putimas ir skausmai, toksinų pagausėjimas (ama). Labai
karštu vasaros metu galima paragauti žalių ir šviežių salotų su gausiu šalto
spaudimo aliejaus arba grietinės padažu.
Geriausiai virškinamos lengvai garintos arba apvirtos daržovės. Net baklažanai,
špinatai, moliūgai, cukinijos, švieži žirneliai bei kopūstai, kurie nėra labai
tinkamos daržovės Vata žmonių vartojamų produktų racione dėl savo šaltų ir per
daug oro turinčių savybių, gali būti saikingai vartojamos, jei yra lengvai
apvirtos, gausiai apšlakstytos aliejumi ir su indiškojo kmyno (kumino)
prieskoniais.

VAISIAI. Visi vaisiai yra tinkamas maistas Vata tipo žmonėms. Tačiau
reikia vengti per daug sutraukiančio skonio turinčių spanguolių bei granatų.
Ajurveda siūlo valgyti saldžius ir labai sultingus obuolius. Lengvai apkepti
obuoliai su medumi ir cinamonu – nuostabūs pusryčiai ir desertas Vata tipo
žmonėms.
Džiovinti vaisiai yra per daug sausi ir nerekomenduojami. Jei Vata žmogus
skundžiasi vidurių užkietėjimu, siūloma vartoti per naktį išmirkytų džiovintų
slyvų ir abrikosų.
Reikėtų vengti neprinokusių vaisių, uogų ir bananų.
Vata tipo žmonėms nerekomenduojama valgyti melionų ir arbūzų, nes tai yra
šaldantys produktai, kurie sutrikdo Vata balansą. Jei nusprendėte suvalgyti
arbūzą karštą vasaros dieną, būtinai suvartokite nors pusę šaukštelio vieno iš
prieskonių: saldžiojo pankolio, juodojo pipiro, čili pipiro ar gvazdikėlių
miltelių

ANKŠTINĖS KULTŪROS. Pagal Ajurvedą lęšiai, pupelės ir žirniai – vienas iš
svarbiausių augalinės kilmės baltymų šaltinių. Vata tipo žmonėms jie yra sunkiai
virškinami, skatinantys dujų gamybą ir slopinantys greitą virškinimo sistemos
darbą. Vata tipo žmonėms rekomenduojama vartoti tik išmirkytus, su gausiu
vandens kiekiu išvirtas ankštines kultūras. Mirkant pupeles ar lęšius jokiu būdu
negalima jų virti tame pačiame vandenyje. Geriausios rūšies yra geltonieji
lęšiai – mung dhal, kurie yra lengviausiai virškinami.
Niekada nevalgykite lęšių ar pupelių be prieskonių. Virkite kartu su ciberžole
(kurkuma) (vienas šaukštelis vienai stiklinei lęšių). Norint pagerinti
virškinimą, reikėtų pakepinti šalto spaudimo aliejuje arba lydyto sviesto
šaukšte šaukštelį kmyno (kumino) ir kalendos miltelių kartu su žalio imbiero
šaknimi ir česnaku. Prieskonius reikėtų įmaišyti į išvirtus lęšius ar pupeles.

RIEŠUTAI IR SĖKLOS. Migdolai – geriausi riešutai Vata tipo žmonėms.
Kiekvieną rytą suvalgykite bent penkis migdolų riešutus, kurių nulupta odelė ir
išmirkyti vandenyje. Sakoma, kad dešimt migdolų suteikia reikalingų baltymų
kiekį visai dienai.
Vata žmonėms rekomenduojama pasigaminti riešutų ar sėklų pienelį:
* Stiklinė karvės ar sojos pieno;
* Dešimt atmirkytų migdolų riešutų be odelės;
* Šaukštelis medaus;
* Pusė stiklinės šilto vandens;
* Žiupsnelis cinamono, džiovinto imbiero ir kardamono.
Viską sumaišyti elektriniu mikseriu.

ALIEJUS. Patartina vartoti tik šalto spaudimo aliejų. Labiausiai tinka
sezamo. Migdolų aliejus puikus smegenų tonikas, kokoso ir sezamo aliejus tinka
plaukų priežiūrai, o šildantis garstyčių aliejus odos stangrumui palaikyti ir
masažams.

PIENO PRODUKTAI. Vata tipo žmonėms rekomenduojami visi pieno produktai:
šviežias pienas, grietinė, lydytas sviestas (ghee), grietinėlės sviestas,
grietinėlė. Fermentinius sūrius reikėtų valgyti saikingai, nes juose labai daug
riebalų ir tai gali sutrikdyti Vata prigimties žmogaus virškinimo procesus.
Pusiau su vandeniu skiestas jogurtas su imbiero, kmyno (kumino) prieskoniais
padeda atstatyti sveiką balansą pavargusiems ir išsibalsavusiems Vata prigimties
žmonėms.

PRIESKONIAI. Geriausi šildantys prieskoniai: česnakas ir imbieras,
indiškas kmynas (kuminas), ciberžolė (kurkuma), kalendra. Asafoetida (hing)
puikus balansuojantis prieskoniais esant Vata išsibalansavimui, bet jį reikia
vartoti labai mažais kiekiais. Saldžiojo pankolio vaisių, cinamono, kmynų,
ramunėlių ir sandalo medžio arbatos labai tinka Vata prigimties žmonėms.