Žaidimo magija

Kaip žaisti kartu su vaiku ir neįkyriai jį lavinti? Svarbiausia – parinkite
tinkamus žaidimus ir pajuskite, kuriuos vaiko gebėjimus kada skatinti, tobulinti.
O tai tiesiogiai susiję su vaiko amžiumi.

Kūdikiai (nuo gimimo iki 12 mėnesių)

Kaip žaidžia: Stumdyti kaladėlę ar čiulpti kramtuką neatrodo daug
patirties suteikiantis užsiėmimas. Ir vis dėlto kūdikiams tai – idealus žaidimas.
Mokydamasis iš pradžių paimti įvairius daiktus, paskui – jais skirtingai
manipuliuoti, mažylis įgyja naujų įgūdžių, susipažįsta su aplinka, mokosi
valdyti savo paties kūną.

Kaip paskatinti:

• Žaidimas turėtų užimti didesnę dalį laiko kai kūdikis būdrauja. O idealus
žaidimo partneris – mama ar tėtis.

• Nereikia nieko įmantraus. Slėpynės „ku-kū“, daikto davimas ir paėmimas (ačiū-prašau),
žaislų stuksenimas vienas į kitą, kamuoliuko ridenimas – puikūs užsiėmimai šiam
amžiaus tarpsniui, ne tik padėsiantys jūsų kūdikiui gerai praleisti laiką, bet
ir sustiprinsiantys jūsų tarpusavio ryšį.

• Parinkite žaislus pagal amžių, atkreipkite dėmesį į jų saugumą. Jis šiuo
amžiaus tarpsniu netgi svarbesnis, nei paties žaislo funkcijos.

• Suteikite kūdikiui erdvės. Iki pirmojo gimtadienio mažyliai daug laiko
praleidžia apriboto judėjimo erdvėje: vežimėlyje, automobilio ar supamojoje
kėdutėje, savo lovelėje. Kuo dažniau leiskite kūdikiui laisvai pagulėti,
pasivartyti, šliaužioti ant žemės – jam atsivers daugiau galimybių judėti,
domėtis aplinka.

• Leiskite pažaisti vienam. Net ir tokio amžiaus kūdikiai aiškiai parodo, jog
nori pabūti vieni. Žaiskite drauge kai mažylis pageidauja jūsų kompanijos. O jei
nusisuka su žaisliuku ir nerodo noro bendrauti – neskatinkite per prievartą,
leiskite jam pabūti pačiam su savimi, tai taip pat labai svarbu.

Lopšelinukai (1-3 metų)

Kaip žaidžia: Tokio amžiaus vaikai jau turi pakankamai motorinių gebėjimų
kad kuo nuodugniausiai tirtų savo aplinką, pradedant pabodusia žaislų dėže ir
baigiant virtuvės stalčiais ir svetainės lentynomis. Jie jau moka atsistoti,
pasilypėti, pasiekti, nustumti, ištraukti daiktus. Daugumai 1-3 metų vaikų
patinka būti tarp vaikų, tik dažniausiai žaidžia ne kartu su jais, o greta jų.
Kol kas jie dar jaučiasi esą pasaulio centras, tad lygiavertės partnerystės
pagrindų žaidime įgis tik vėliau.

Kaip paskatinti:

• Ugdykite vaiko vaizduotę pasiūlydami kaladėlių, jų amžių atitinkančių
konstruktorių, dėlionių. Skatinkite dažniau žaisti su žaislais, kuriais galima
kurti ne vieną, o daugybę įvairiausių žaidimų, organizuoti įsivaizduojamą
veiksmą (pvz. „virti“ kaladėlių sriubą ir statyti iš jų namą, mediniu šaukštu
maitinti meškiuką, o paskui tą patį šaukštą paversti žmogeliuku ir pan.)

• Žaiskite visur. Ne tik žaidimų aikštelėje ar smėlio dėžėje. Juk vonia – puiki
vieta pūsti muilo burbulus, balkonas – visai nebloga alternatyva „pasivaikščiojimui“
prieš miegą kai oras visai subjuręs ir už lango tamsu, o smagiai deklamuoti
eilėraštukus ar traukti „Du gaideliai“ galima netgi lipant laiptais laiptinėje.

• Eikite į lauką kasdien. Kad ir koks oras bebūtų – šio amžiaus mažyliai noriai
stebi aplinką, pūga ar lietus jiems – ne tiek nepatogumas, kiek nauja, vertinga
patirtis. Ir, žinoma, būdas grūdintis. Svarbiausia – tinkama apranga!

• Televizorius – ne tabu. Jei parinksite vaiko amžiui tinkamas laidas, žiūrėsite
kartu, aptarinėsite tai, ką matote. Po pusvalandį kasdien – visai nebloga
užsiėmimas, net patiems mažiausiesiems.

Darželinukai (3-5 metai)

Kaip žaidžia: Sparčiai tobulėjantys kalbiniai įgūdžiai žaidimus perkelia
į naują lygmenį: svarbu tampa siužetas, istorija, vaidmenys. Vaikai aiškiau
suvokia laiką, erdvę, objektų ir veikėjų tarpusavio ryšius. Tai jau leidžia
mažiesiems išmokti žaisti ne greta kitų vaikų, o kartu su jais, suvokti kitą
žmogų kaip žaidimo partnerį. Šiame amžiuje užsimezga ir pirmosios draugystės.

Kaip paskatinti:

• Raskite būdų, kaip kuo dažniau suteikti vaikui progą susipažinti, žaisti su
kitais vaikais: jei mažylis nelanko darželio, dažniau eikite į vaikų žaidimo
aikšteles, užrašykite į jo amžiaus vaikams skirtas pamokėles, susitarkite su
panašaus amžiaus vaikų turinčiais draugais ar giminaičiais, kad galėtumėte
atvesti vaikus vienus pas kitus ir leisti jiems kelias valandas pažaisti drauge.

• Ribokite televizoriaus žiūrėjimą ir laiką prie kompiuterio. Tokio amžiaus
vaikai neretai jau ima reikalauti galimybės televizorių žiūrėti dažniau ir
ilgiau. Deja, pernelyg ilgai praktikuojamas šis užsiėmimas ne ugdo, o pridaro
daugiau žalos, todėl atkakliai laikykitės pusvalandžio per dieną taisyklės ir
stenkitės nenuolaidžiauti.

• Skatinkite kūrybiškumą ir fantaziją. Pasiūlykite vaikui naujų žaidimų,
ugdančių jo estetinius įgūdžius: paraginkite surengti koncertą, spektaklį,
suvaidinti sceną iš ką tik perskaitytos pasakos. Jei jūsų namuose kartais
apsilanko ir kitų panašaus amžiaus vaikų ar drauge auga kitų broliukų ar sesučių,
tai suorganizuoti nebus sunku.

• Stebėkite, kuo vaikas domisi labiausiai, ir skatinkite tą susidomėjimą.
Princesės, piratai, žvėreliai, mašinos ar žemės ūkio darbai? Puoselėkite šiuos
pirmuosius vaiko pomėgius, padėkite jam rinkti informaciją, skatinkite kolekcijų
kūrimą, – galbūt taip paklosite pamatus jo būsimai profesijai ar hobiui?

• Nepasiduokite stereotipams. Net jei vaikas ir nesidomi, retkarčiais
pasiūlykite jam pagal lytį lyg ir „nepriklausančios“ veiklos: parodykite
mergaitėms, kaip žaidžiamas futbolas, berniukams – kaip šaukšteliu maitinama
lėlė ar šukuojami jos plaukai. Tokia įvairovė labai svarbu tiek vaiko motorikai
(juk tai nauja veikla, naujas pasaulio pažinimo aspektas!), tiek jo psichinei
raidai.

Priešmokyklinukas ir pradinukas (nuo 6 metų)

Kaip žaidžia: Vaikai jau patys žino savo interesus, draugų ieškosi nebe
atsitiktinai, o atkreipia dėmesį į jų temperamentą, pomėgius. Kuo toliau, tuo
labiau atsiskleidžia vaiko individualumas, tobulėja jo bendravimo įgūdžiai. Jis
jau geba suprasti net ir pakankamai sudėtingas žaidimo taisykles, ateina laikas
sąmoningam jumorui: vaikai ima suprasti ironiją, pokštus, patys išmoksta
juokauti.

Kaip paskatinti:

• Skatinkite judėti. Deja, šio amžiaus vaikai vis dažniau ima rinktis sėslius
žaidimus, jie susikoncentruoja ties mėgstama veikla ir nebenori tyrinėti aplinką
be aiškaus tikslo, eiti tiesiog pasivaikščioti tampa neįdomu. Jūsų pareiga –
sudominti ir paskatinti: numatyti viliojančius kasdienių kelionių tikslus,
organizuoti varžybas ar lobių paieškas namo kieme, aprūpinti judesius
skatinančiu inventoriumi, pavyzdžiui, dviračiu, riedučiais, slidėmis, pačiūžomis,
riedlente ir pan.

• Kontroliuokite laiką prie televizoriaus ir kompiuterio. Tokio amžiaus vaikai –
dar reiklesni. Jie jau geba sukoncentruoti dėmesį ilgesnį laiką, turi mėgstamas
laidas ar filmukus, gali susidomėję pažiūrėti iki galo jiems patikusį ilgą
animacinį ar meninį filmą. Nebūtina dirbtinai nutraukti jo po pusvalandžio –
taip mažieji tik susierzins. Tiesiog nepraraskite budrumo ir stenkitės laikytis
aukso viduriuko: jei šiandien žiūrėjo 1,5 valandos trukmės filmą – galbūt rytoj
visai apsieis be televizoriaus? Be to, skirkite nedidelių užduotėlių per
reklamines pertraukėles – tai skatins vaiką judėti, leis pailsėti jo akims.
Pavyzdžiui, per 10 minučių (vidutiniškai tiek trunka reklama) gali palaistyti
gėles arba sukrauti į dėžę žaislus.

• Stenkitės, kad kasdien vaiko dienotvarkėje atsirastų laiko 4 svarbiausiems
veiklos tipams: judesiui (gali būti sportas ar pasivaikščiojimas), estetinei
veiklai (piešimas, darbeliai, grojimas instrumentu, šokis), bendravimui (su
draugais ar šeimos nariais) bei intelekto lavinimui (pats metas supažindinti su
kryžiažodžiais, rebusais, galvosūkiais ar jo amžiui tinkama pažintine literatūra).

• Atkreipkite dėmesį į vaiko siunčiamus SOS: jei jis kelias dienas be nuotaikos,
tapo nervingas ar pernelyg išsiblaškęs – veikiausiai tai ženklas, kad vaikas
pervargo. Skirkite daugiau laiko poilsiui, pasikalbėkite su vaiku, pamėginkite
išsiaiškinti, kas kelia jam liūdesį ar nerimą.