Vaikų žaidimų etapai

Vaikystė neįsivaizduojama be žaidimų. Būtent per juos vaikas mokosi suprasti
jį supantį pasaulį, atranda savo gebėjimus. Žaisdamas vaikas pasineria į
atradimų, tyrinėjimų, eksperimentavimo erdvę, vystosi jo socialumas,
individualybė.

Žaidime vaikas intuityviai išreiškia tai, kas glūdi jo pasąmonėje. Žaisdamas
vaikas atveria savo dvasinį pasaulį, ryškėja jo požiūris į draugus. Įsijausdamas
į sukurtą situaciją, vaikas labai padeda savo geriausiam draugui, kenkia tam,
kurio gyvenime nemėgsta. Atlikus tyrimus, paaiškėjo, kad ikimokyklinukai,
stebėdami spektakliuką, kuriame vaidindavo jų draugai, labai audringai
reaguodavo į sukurtų herojų elgesį. Vaikai užjausdavo, gindavo savo draugų
sukurtus personažus, taip stengdamiesi jiems padėti išspręsti iškilusias
problemas.

Vaikai, mėgdžiodami vieni kitus,gali išsiugdyti fizinius, socialinius įgūdžius.
Pavyzdžiui, pirmiausia sektinas pavyzdys gali būti filmo herojus, fiziškai
stiprus, drąsiai priimantis sprendimus, kovingas, netgi agresyvus. Vėliau
paaugliai jau pradeda mėgdžioti vieni kitus. Kieme plečiasi agresyvių
storžievių, kovingų, ,herojų‘, nuo kurių kenčia ir suaugę, ratas.

Skiriami penki ikimokyklinukų žaidimo būdai:
1. Žaidimas pavieniui.
2. Žaidimas – stebėjimas. Vaikas stebi, kaip žaidžia kiti vaikai, dažnai
komentuoja tai, ką mato.
3. Paralelinis žaidimas. Vaikai su vienodais žaislais šalia vienas kito atskirai
žaidžia tokį pat žaidimą.
4. Asociatyvus žaidimas. Vaikai žaidžia greta, bendrauja, keičiasi žaislais.
5. Bendras žaidimas. Vaikai žaidžia kartu.

Kiekvienam amžiaus periodui būdingas kuris nors vienas žaidimo būdas. Dvejų metų
vaikas paprastai būna tik žaidimo stebėtojas. Asociatyvus žaidimas ir žaidimai
su kitais vaikais būdingesni 5 metų vaikams. 5- 7 metų vaikai gali bendrauti gan
ilgai: jie dalinasi žaislais, nustato taisykles, konfliktuoja.
Ikimokyklinukai dažnai kuria siužetus, atskleidžiančius gebėjimus fantazuoti,
organizuoti, vadovauti. Tokie žaidimai ir ugdo kolektyvinio bendravimo įgūdžius.
Vaikai kartu aptaria siužetą, žaidimo sąlygas ir kt.

Psichologė Rūta Lukošienė